Zelfregulering van de voedselindustrie werkt gewoon niet goed genoeg.De industrie maakt teveel gebruik van de kwetsbaarheid van de kinderen”. Door aan te sluiten bij de Alliantie wil de gemeente de voedingsindustrie stimuleren om haar verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen obesitas en overgewicht bij kinderen, aldus het Parool.
FNLI
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het hier niet mee eens. De Levensmiddelenmakers zijn voorstander van zelfregulering. Daarvoor heeft de FNLI voldoende strenge en effectieve regels opgesteld. Net als de Alliantie benadrukt de FNLI dat ze van mening is dat ‘kinderen het recht hebben om op te groeien in een gezonde omgeving’. Volgens de zelfreguleringsregels geldt een totaalverbod op reclame voor kinderen onder de 7 jaar. Voor kinderen onder de 13 moeten de producten aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen. Directeur Philip den Ouden van de FNLI: “Daar waar het fout gaat grijpen we zelf in”.
Kinderen moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige consumenten.Maatregelen
De Alliantie wil dat marketing gericht op kinderen uitsluitend toegestaan is voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Daarnaast willen ze dat op kinderen gerichte marketingmethodes alleen nog worden ingezet voor die gezonde producten. De FNLI is van mening dat de huidige reclameregels prima zijn. Jongere kinderen worden beschermd, oudere kinderen leren ermee omgaan. Den Ouden: “Kinderen zien wel degelijk onderscheid tussen programma’s en marketing. Kinderen moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige consumenten”.
Eén op de 5 kinderen in Amsterdam heeft overgewicht of obesitas. In het programma Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) heeft de gemeente zich als doel gesteld in 2033 alle Amsterdamse kinderen op gezond gewicht te hebben. De FNLI pleit voor een multidisciplinaire aanpak en "wil graag met de gemeente Amsterdam en de Alliantie Stop Kindermarketing in gesprek over een constructieve aanpak tegen overgewicht".
In de laatste uitzending van zijn wekelijkse TV satire nam Arjen Lubach afgelopen week Den Ouden op de hak. De gemeente Amsterdam maakt het perspectief van diens organisatie er niet gemakkelijker op.
Fotocredits: Dora The Explorer and Disney Princess pasta shapes, The Integer Club
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nee dat zegt het Voedingscentrum inderdaad niet ;) Toen ik een aantal weken geleden een tweet over 'het sapjesadvies van JOGG' stuurde kreeg dat een favoriet van een medewerker van het manaagentteam van het Voedingscentrum.
Liesbeth stelt vast dat JoGG inhoudelijk vreemde adviezen geeft, Dick dat JoGG geen verstand van communicatie heeft.
Als je nu kijkt naar de samenstelling van het JoGG-bestuur en naar al die partner-organisaties, zou ik zeggen dat gebrek aan kennis van voeding en kennis van communicatie onmogelijk het echte probleem kan zijn waardoor JoGG dat soort rare dingen twittert. Kijk alleen al eens naar de 'kennispartner' het Voedingscentrum, en naar de expertise op het gebied van zowel voeding als communicatie over voeding die daar zit. Zou een doorsnee voorlichter van het Voedingscentrum zeggen dat vruchtensap prima is als je op je gewicht moet letten? Dat lijkt me toch stug.
Dus: wat is er dan wél aan de hand? Hoe werkt het daar binnen JoGG? Wat is de precieze rol en inbreng van die partners? Wie bepaalt daar in de dagelijkse praktijk hoe de hazen lopen? En waarom kan het FNLI een verklaring die het op zijn eigen site zet, één op één doorplaatsen naar de JoGG-site?
Je zou je nog kunnen verbazen hoe een aantal partners tegen JOGG aankijken. Overigens heb ik niet de intentie om JOGG in mijn eentje te redden. Iemand schreef me net nog 'JOGG is niet meer te redden'. Maar het lijkt me nuttig dat ze in iedere geval per direct ophouden met kinderen sapjes te laten drinken. Het doel is toch kinderen met minder ipv meer overgewicht?
@Liesbeth, met alle respect voor je nuchtere en praktische kijk op eten: met dat miljoenenbudget en al die organisaties die erbij betrokken zijn, zou JoGG zélf al een autoriteit op het gebied van gezond eten moeten zijn.
Het probleem zit, zoals we hier allemaal weten, veel dieper. JoGG heeft officieel de ambitie om kinderen en jongeren te helpen gezond te eten en te drinken om zo een gezond gewicht te bereiken, maar is door het innige 'partnership' met bedrijven zoals Unilever en FrieslandCampina dusdanig besmet met commerciële belangen dat je je moet afvragen of JoGG nu vooral een het algemeen nut dienende projectorganisatie is of vooral een slimme marketingtool voor de betrokken bedrijven en branche-organisaties.
Voorbeeldje: stel dat iemand ze adviseert ervoor te zorgen dat de scholen die frisdrankautomaten er gewoon eens uit flikkeren, wat zou er dan met zo'n advies gebeuren? Nou dan.
Even voor het gemak: hier staan die JoGG-partners, en op het tabje ernaast staat de 'partner-visie'. Je zou verwachten dat daar kristalhelder staat uitgelegd waarom commerciële bedrijven mee mogen doen met JoGG, maar ik kan het niet vinden.
OK, tijd voor een stukje. Morgen.