Bij de productie van het meest gebruikte basis-bouwmateriaal ter wereld komt volgens berekeningen meer CO2 vrij dan alle vrachtwagens ter wereld samen uitstoten. Personenauto’s doen dit keer niet mee in deze vergelijking en vandaag ook niet het aantal voetbalvelden vol bomen die voor het opwekken van elektriciteit verstookt worden.
Ja, we produceren CO2 zeggen betonmolenaars terug, maar we hebben ook minder bezwaarlijke alternatieven. Neem bijvoorbeeld cement gemaakt van vliegas; het is duurder, maar dringt de uitstoot terug met maar liefst 90%. Maar het gekke is, dat niemand meer wil betalen. Ook niet de architecten die de meest milieuvriendelijke gebouwen verzinnen: die letten vooral op het energieverbruik van hun gebouwen. Helaas vergeten ze dat de bouw veelal de grootste CO2-uitstoot van een gebouw veroorzaakt. Ieder jaar maakt de wereld 10 miljard ton beton en cement (10.000.000.000.000 kilo)
De beton- en cementmakers vinden dat er veel te veel aandacht is voor de uitstoot van alleen het gebruik van gebouwen. Dat werkt als een bliksemafleider: er komt geen aandacht voor groen beton, zolang het publiek denkt dat de bouw niet meetelt in de uitstoot. Dat is overigens bij elektrische auto's niet anders. Het is wachten op sommetjes die vertellen hoeveel uitstoot het vervangen van alle fossiele voertuigen ter wereld door elektrische kost. We voorspellen alvast dat je zult schrikken.
Liesbeth de Schutter,
Brandwerend lijkt mij sterk, ik denk dat het brandvertragend moet zijn. (bijv. een hard houten tussenmuur van 30 cm is XX minuten brandvertragend). Wellicht zijn er methodes om het hout nog meer brandvertragend te maken.
#12, Liesbeth, "dat massief hout van nature brandwerend zou zijn." Dachten ze ook bij de Notre Dame.
Een beetje beton zit er nog wel in, maar in Wenen is zojuist het eerste 'Holz-Hochbauhaus' opgeleverd. Er staat ook iets over brandveiligheid, dat massief hout van nature brandwerend zou zijn.
Jos, ik vermoed dat er genoeg expertise is in de wereld om hout bijzonder brandveilig te krijgen, al dan niet met natuurlijke middelen. Overal ter wereld wordt nog met hout gebouwd, zal vast wel goed overdacht zijn om het niet (te snel) te laten opfikken bij een brand. Als ik lees dat er zelfs plannen zijn voor wolkenkrabbers van hout, lijkt me dat brandveiligheid wel te realiseren moet zijn. Wat zijn jouw gedachten daarover?
Otto: "Interessante kwestie, volhoudbaarheid of brandveiligheid? Al is het grotendeels een schijntegenstelling, vermoed ik."
Waar rust je vermoeden op?