Hoewel Belgen houden van goede prijzen, blijken de wat duurdere fairtrade producten niet onder die houding te lijden. In 2015 steeg de omzet (+10,9%) van de in de retail verkochte fairtrade producten naar € 61,4 miljoen.
Samen met het cijfer voor Out-of-Home consumptie bedraagt de totale omzet in 2015 zelfs € 115,5 miljoen. Vooral de laatste zes maanden van het jaar lieten een sterke groei (+14,7%) zien. Dat blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade Belgium.
In totaal werd 14.567 ton aan fairtradeproducten verkocht in 2015. Fairtrade koffie, bananen en chocolade zijn goed voor 55% van de omzet, die zowel in speciaalzaken als in supermarkten steeg.
Een betere samenwerking met supermarktketens en voedingsmiddelenbedrijven ligt aan de basis van de succesvolle groei. Dat zegt directeur Lily Deforce in een interview met RetailDetail. Op 1 juni neemt ze na 8,5 jaar afscheid van haar functie. Deforce kijkt terug op 'een mooi parcours met klinkende cijfers', aldus RetailDetail. De organisatie plukt de vruchten van een duidelijke en consistente strategie, waarin retailers en fabrikanten de hoofdrol kregen.
Fotocredits: Lily Deforce, Fairtrade Belgium
Dit artikel afdrukken
In totaal werd 14.567 ton aan fairtradeproducten verkocht in 2015. Fairtrade koffie, bananen en chocolade zijn goed voor 55% van de omzet, die zowel in speciaalzaken als in supermarkten steeg.
Een betere samenwerking met supermarktketens en voedingsmiddelenbedrijven ligt aan de basis van de succesvolle groei. Dat zegt directeur Lily Deforce in een interview met RetailDetail. Op 1 juni neemt ze na 8,5 jaar afscheid van haar functie. Deforce kijkt terug op 'een mooi parcours met klinkende cijfers', aldus RetailDetail. De organisatie plukt de vruchten van een duidelijke en consistente strategie, waarin retailers en fabrikanten de hoofdrol kregen.
Fotocredits: Lily Deforce, Fairtrade Belgium
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kan wel zijn Henric, maar voor eerste indruk is zo'n gespecialiseeerde winkel makkelijker dan bij AH in allerlei mandjes te gluren. Vlak naast die fair trade is een grote Jumbo, 100x zo druk, ook niet zo slim. Als die fair trade nu wat geisoleerder zou liggen, zouden er mss meer mensen uit de omgeving naartoe gaan (om minder principiele redenen, dondert niet toch?).
Dirk, bij mijn weten wordt fair trade niet alleen in speciale winkels verkocht.
Hier in de buurt is ook een fair trade winkel, je ziet er bijna nooit iemand, zou dat idee van een eerlijke, sociaal rechtvaardiger prijs in Belgie meer aanspreken dan bij ons? Waarom? De film Tony Chocolonely is nou ook niet direct een aanmoediging om fair trade te gaan kopen, helaas!