Dat de Belgen bewuster met duurzaamheid bezig zijn, blijkt ook uit de vraag of ze spontaan een duurzaam merk konden noemen. Vorig jaar kon maar 37% dat, nu is dat al 77%. De meest genoemde merken zijn Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt. Het lijstje toont aan dat het ‘duurzame merkenbewustzijn’ van de Belgen nog erg ideologisch en idealistisch gekleurd is. ‘We missen hier duidelijk meer niet-ideologische groene merken, zoals de elektriciteitsbedrijven en de fast movers die toch heel wat inspanningen doen’, zegt Barrat.

Deze zinnetjes zijn te vinden in een berichtje uit De Standaard over het duurzame koopgedrag van Belgen. Daarin staat dat 2/3 van de Belgen duurzaam koopt. Dat moet natuurlijk zijn '2/3 van de Belgen zegt weleens iets duurzaams te kopen'. Maar daar willen we de aandacht niet op vestigen.

Zou in Nederland een super - en nog wel een discounter - ooit in 1 adem genoemd worden met Ecover of Max Havelaar? In België geniet Colruyt die positie in ieder geval wel.
Dit artikel afdrukken