In België is het verboden producten onder de inkoopprijs te verkopen. Daarmee zijn de uitwassen van 'lokkertjes' uitgesloten. Het Europese Hof steekt daar nu een stokje voor. Dat opent de weg naar prijzenoorlogen zoals we die in Nederland al jaren meemaken.
Het Belgische verbod is op initiatief van de Gentse rechtbank in de vorm van een zogenoemde prejudiciële vraag voorgelegd aan het Europese Hof van Justitie. De vraag kwam voort uit 'een flagrant geval van lokvogelpraktijken, een oneerlijke handelspraktijk' waarbij een winkelier producten met verlies verkoopt. Het Europeese Hof oordeelt dat het 'lokvogelprocédé' - zoals 'kiloknallers', structureel geworden bieraanbiedingen en waspoederpromoties - niet voorkomt in de Europese richtlijn omtrent oneerlijke handelspraktijken. Daarmee verliest ook het Belgische verbod op deze praktijk zijn bestaansrecht - 'als verkoop met verlies door Europa niet verboden wordt, mag België die praktijk ook niet verbieden', schrijft RetailDetail.
Belgische handelaarsorganisaties - zowel die van de ketens als van de zelfstandigen - pleiten voor het behoud van het verbod, omwille van "de eerlijke concurrentie" en "de diversiteit van ons winkellandschap". De Belgische wet stelt eerlijke concurrentie boven alles - zelfs boven de bescherming van de consument. Winkeliers hebben door het verbod niet de mogelijkheid andere spelers uit te markt te duwen, en nieuwkomers kunnen zich geen marktpositie 'kopen' door dumpprijzen. Dat heeft er voor gezorgd dat er een gevarieerd Belgisch winkellandschap is ontstaan. Dominique Michel van handelaarsfederatie Comeos zegt: "De kracht van ons Belgische winkellandschap is net dat groot en klein hier nog naast elkaar leven. Buurtwinkel en supermarkt, boetieks en grote winkels: ze vullen elkaar allemaal perfect aan. Er zijn veel landen die die rijkdom al lang kwijt zijn. We moeten die diversiteit absoluut behouden. Verkoop met verlies zet dat allemaal op de helling."
Ondernemersorganisatie Unizo stelt dat verkoop met verlies een 'destructieve marketingstrategie' is. Zij verwijzen naar de Nederlandse prijzenoorlog vanaf 2003 - in Nederland is verkoop met verlies niet wettelijk verboden. "Het aantal Nederlandse zelfstandige supermarkten kwam onder druk te staan. Daarenboven verminderde het aantal personeelsleden in supermarkten (ketens en zelfstandigen) op één jaar tijd met 17.000 of omgerekend 10.000 FTE". Unizo voorziet niet alleen banenverliezen, afnemende omzet en winst, minder supermarkten, maar ook verschraling van het aanbod in de winkels zelf. Alles ten nadele van de consument.
Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is ook voor handhaving van het verbod, omdat het de nekslag zou kunnen betekenen voor de kleinhandel. In tegenstelling tot grote ketens beschikken die immers in veel mindere mate over de mogelijkheden om bepaalde producten met verlies te verkopen teneinde meer consumenten naar hun winkel te lokken.
De wet zal aangepast worden - zetten de Belgen daarmee de deur open voor prijsoorlogen en verarming van hun zo gekoesterde winkellandschap?
Fotocredits: Belgium, uitsnede, kh1234567890
Dit artikel afdrukken
Belgische handelaarsorganisaties - zowel die van de ketens als van de zelfstandigen - pleiten voor het behoud van het verbod, omwille van "de eerlijke concurrentie" en "de diversiteit van ons winkellandschap". De Belgische wet stelt eerlijke concurrentie boven alles - zelfs boven de bescherming van de consument. Winkeliers hebben door het verbod niet de mogelijkheid andere spelers uit te markt te duwen, en nieuwkomers kunnen zich geen marktpositie 'kopen' door dumpprijzen. Dat heeft er voor gezorgd dat er een gevarieerd Belgisch winkellandschap is ontstaan. Dominique Michel van handelaarsfederatie Comeos zegt: "De kracht van ons Belgische winkellandschap is net dat groot en klein hier nog naast elkaar leven. Buurtwinkel en supermarkt, boetieks en grote winkels: ze vullen elkaar allemaal perfect aan. Er zijn veel landen die die rijkdom al lang kwijt zijn. We moeten die diversiteit absoluut behouden. Verkoop met verlies zet dat allemaal op de helling."
Ondernemersorganisatie Unizo stelt dat verkoop met verlies een 'destructieve marketingstrategie' is. Zij verwijzen naar de Nederlandse prijzenoorlog vanaf 2003 - in Nederland is verkoop met verlies niet wettelijk verboden. "Het aantal Nederlandse zelfstandige supermarkten kwam onder druk te staan. Daarenboven verminderde het aantal personeelsleden in supermarkten (ketens en zelfstandigen) op één jaar tijd met 17.000 of omgerekend 10.000 FTE". Unizo voorziet niet alleen banenverliezen, afnemende omzet en winst, minder supermarkten, maar ook verschraling van het aanbod in de winkels zelf. Alles ten nadele van de consument.
Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is ook voor handhaving van het verbod, omdat het de nekslag zou kunnen betekenen voor de kleinhandel. In tegenstelling tot grote ketens beschikken die immers in veel mindere mate over de mogelijkheden om bepaalde producten met verlies te verkopen teneinde meer consumenten naar hun winkel te lokken.
De wet zal aangepast worden - zetten de Belgen daarmee de deur open voor prijsoorlogen en verarming van hun zo gekoesterde winkellandschap?
Fotocredits: Belgium, uitsnede, kh1234567890
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het Belgische systeem zit beter in elkaar dan wij hier in Nederland. Natuurlijk is geen enkel systeem perfect. Ik hoop dat de Belgische situatie kan blijven bestaan. Diversiteit is een groot goed.
Het einde aan het verbod om in Belgie producten onder de inkoopsprijs te verkopen geeft een mooi inzicht in de huidige verschillen tussen de Nederlandse en Belgische situatie op het gebied van retail.
Waar in Nederland in de loop der jaren veel geklaagd is over de terugloop van de kleine winkeliers, is dat kennelijk door dat Belgische verbod niet gebeurd.
Ik vraag me af wat nou eigenlijk wenselijk is: de Nederlandse situatie, of de Belgische. Het Hof steekt inderdaad nu een stokje voor dat Belgische verbod, maar op basis van hun uitspraak kan ook heel goed gebruikt worden om deze 'lokkertjes' onder te brengen bij 'oneerlijke handelspraktijken', wat het mogelijk maakt om de consument uit eindelijk beter te beschermen.
Wel zal 'de branche' (grootwinkelbedrijven) uiteraard dit met alle mogelijke middelen bestrijden natuurlijk.