imageEVMI komt met het nieuws uit de HBR dat consumenten niet merken dat een product beter is geworden. Conclusie van de onderzoekers: als je het niet vertelt, merken ze het niet en dat is zonde van de moeite. Vertel dus dat het beter is, pas dan gaan ze het proeven! Percepties managen, daar gaat het dus om - ook in geval van smaak.

Consumenten merken aanvankelijk nauwelijks dat fabrikanten de kwaliteit van hun producten verbeteren. Pas in het tweede jaar wijzigt de klantperceptie van de kwaliteit.

Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Florida en de Leonard N. Stern School, dat gepubliceerd is in de Harvard Business Review.

De onderzoekers analyseerden 241 producten in 46 categorieen over een periode van 12 jaar. Circa 30.000 consumenten waren betrokken bij het onderzoek.

Volgens de onderzoekers is er een gapend gat tussen perceptie en werkelijkheid. Pas na verloop van tijd lopen beide weer in de pas.
Deze periode ligt gemiddeld tussen de vijf en zeven jaar. Dit hangt af van het type product, aldus de onderzoekers.
Bijvoorbeeld in geval van tandpasta ligt dit relatief laag (4 jaar).

De onderzoekers stellen dat hun onderzoek verschillende strategische implicaties heeft. Zo moeten managers meer zicht krijgen op de verschillen tussen perceptie en realiteit.

Door hierop een betere grip te krijgen, kunnen bedrijven sneller de gepercipieerde en 'echte' realiteit in lijn krijgen. Hierdoor zouden consumenten eerder bereid zijn om hun producten aan te schaffen.

Overigens signaleren consumenten sneller een achteruitgang in kwaliteit dan een verbetering. Ook worden wijzigingen in de kwaliteit sneller opgemerkt bij merken met een goede reputatie.


Bron: EVMI
Dit artikel afdrukken