Maaltijdboxbezorger HelloFresh gaat op 2 november dan toch naar de beurs, in Frankfurt. De introductieprijs zal tussen de €9 en €11,50 uitkomen. Het van oorsprong Duitse bedrijf gaat 27 miljoen nieuwe aandelen plaatsen. Dat zal maximaal €311 miljoen opleveren. Als ook een extra pakket van nog eens 4 miljoen aandelen wordt geplaatst, kan de opbrengst oplopen tot €357 miljoen. HelloFresh, inmiddels in 10 landen actief, snelgroeiend maar nog altijd niet winstgevend - behalve in de Benelux - , wil de opbrengst gebruiken voor verdere expansie van het bedrijf, aldus het FD.
HelloFresh krijgt bij de beursgang een waardering van €1,5 miljard, waarbij 19% van de aandelen vrij verhandelbaar zijn. De grootste aandeelhouder (53%) is de Duitse investeringsmaatschappij Rocket Internet.
Het Financieele Dagblad - Beursgang HelloFresh brengt maximaal ?357 mln op
HelloFresh krijgt bij de beursgang een waardering van €1,5 miljard, waarbij 19% van de aandelen vrij verhandelbaar zijn. De grootste aandeelhouder (53%) is de Duitse investeringsmaatschappij Rocket Internet.
Het werd € 314 miljoen. Hier nog ander Amerikaans investeringsnieuws. Zoals IKEA die in AeroFarms investeert. Of een vleesmerk dat voor 850 miljoen dollar wordt verhandeld.
"HelloFresh wapent zich met beursgang in oorlog met supermarkten", klinkt het in De Tijd. De miljoenen die HelloFresh met de beursgang binnen wil halen, zijn nodig om meer klanten te trekken. een kostbare aangelegenheid, omdat nieuwe klanten over het algemeen met kortingen over de streep getrokken worden.
De supermarkten zitten onderwijl niet stil: in België zijn Carrefour, Delhaize en Colruyt inmiddels met maaltijdboxen begonnen (en ook op de Nederlandse markt heeft HelloFresh talloze concurrenten). Daarbij heeft de supermarkt het voordeel dat je er, behalve je maaltijden, ook wc-papier, koffie en andere supermarktproducten kunt bestellen. "Bovendien zijn mensen trouw aan hun supermarktketen. Ze veranderen doorgaans alleen bij grote gebeurtenissen, zoals wanneer een baby in het gezin komt. HelloFresh moet mensen dus overtuigen hun gewoontes te veranderen. Zullen zijn marketinginspanningen voldoende zijn? Dat is de hamvraag," zegt retailexpert Els Breugelmans. En als de supermarkten hun inspanningen opvoeren, kan HelloFresh het nog moeilijk krijgen. "De markt staart zich vaak blind op jonge, vernieuwende spelers. Soms lijkt het alsof zij de hele markt zullen veroveren. Oude traditionele spelers worden vaak onderschat. Zij kunnen vaak wel degelijk antwoorden op nieuwe tendensen," aldus de krant.
"Waarom wachten met een beursgang tot je bedrijf een stabiel marktaandeel heeft en je beleggers kunt paaien met miljoenenwinsten? Die manier van zakendoen lijkt anno 2017 volslagen achterhaald. Steeds vaker kiezen firma's voor de gang naar de beurs voordat er nog maar een cent winst is gemaakt. Zo ook maaltijdboxbezorger HelloFresh," schrijft Trouw vandaag (via Blendle).
Volgens beursanalist Wim Zwanenburg is er voor dit soort aandelen altijd genoeg animo te vinden bij zogeheten durfinvesteerders, kapitaalkrachtige partijen die de beurs afstropen op veelbelovende bedrijven en niet bij iedere investering de hoofdprijs binnen hoeven te halen. "Zij spreiden het kapitaal over tien van dergelijke firma's, een of twee tophits en de investering is ruimschoots terugverdiend." Voor particulieren zijn dit soort investeringen niet zo geschikt.
Het zijn vooral internet- en techbedrijven die voor een beursgang kiezen nog voor er ook maar een cent winst is gemaakt. Ze halen op die manier het geld binnen dat nodig is voor een snelle groei. Succesverhalen als de beursintroducties van maaltijdbezorgers TakeAway en Delivery Hero effenen bovendien de weg voor HelloFresh. "De trend is om mee te doen. Mensen worden hebberig en zijn daardoor blind voor de risico's. Echt niet elk nieuw bedrijf wordt een succes," zegt Bart Peters, een andere analist.
Dat in de VS de beursgang van Blue Apron, een andere maaltijdboxbezorger, op een mislukking uitliep, gebruikt HelloFresh in de VS juist als een aanbeveling om juist wel in de maaltijdboxen te stappen.