imageBier kampt met een imagoprobleem en mist beleving.

Brouwers, distributeurs en slijters slagen er niet in bier neer te zetten als een kwalitatief hoogwaardig genotsartikel.

Daardoor moet bier al een aantal jaren inleveren ten opzichte van andere alcoholische dranken als wijn en breezers.

Reden voor de Vereniging Promotie Informatie Traditioneel Bier (PINT) om op 29 oktober het eerste symposium in zijn 26-jarige bestaan te houden. Hendrik-Jan de Mari, hoofd verkoop van Grolsch Nederland, zette tijdens het symposium de oorzaken nog eens op een rijtje:

1) Nederland vergrijst en de jongeren drinken liever zoetere drankjes
2) Bier is te generiek en onderscheid in de verpakking is ver te zoeken
3) Bier is een van de voornaamste strijdmiddelen in de prijzenoorlog tussen de supermarkten
geweest, waardoor voor bier alleen de prijs belangrijk geworden is
4) Er zijn steeds minder feesten en partijen

Hoewel een aantal brouwers met individuele oplossingen iets aan het imagoprobleem denkt te doen overheerste op het congres toch het idee dat de brouwerijen gezamenlijk op zullen moeten trekken om 'om het nationale biergevoel' te herstellen. Daarbij zou het Centraal Brouwerij Kantoor het voortouw moeten nemen.

Wijnwereld let op uw zaak!

bron: Financieel Dagblad
Dit artikel afdrukken