De Portugese supermarktketen Pingo Doce, de op 2 na grootste keten van het land, laat consumenten hun eigen verpakkingen meenemen voor onder meer vis, vlees, brood, delicatessen of vers voedsel, schrijft ESM Magazine.
De Portugese supermarktketen nam de maatregelen om invulling te geven aan het verbod op wegwerpplastic dat sinds deze maand binnen de EU van kracht is. Met de maatregel wil Pingo Doce het gebruik van verpakkingen voor eenmalig gebruik verminderen en hergebruik door klanten bevorderen. De supermarktketen hoopt hiermee gedragsverandering in de richting van duurzamere praktijken aan te moedigen, want ‘dat is de verantwoordelijkheid van iedereen’.
Klanten leveren bij de desbetreffende servicebalies hun eigen verpakking in. Het gewicht van de ‘container’ - bakjes en schaaltjes - wordt in mindering gebracht op de uiteindelijke prijs van het product. De supermarkt verlangt dat de containers in goede staat verkeren; dat betekent schoon, droog, vrij van geuren en resten en met een functionerende deksel. Om veiligheidsredenen - glasbreuk - mogen het geen glazen verpakkingen zijn.
Pinco Doce is voor 51% in handen van de retailgroep Jerónimo Martins, de overige 49% is in handen van Ahold Delhaize. De Portugese groep is een van de weinige retailers die openheid geeft over het eenmalig plasticgebruik, net zoals Albert Heijn dat doet in Nederland. In 2019 maakten herbruikbare verpakkingen slechts 0,4% van het totale plastic verpakkingsvolume uit. Tegen 2025 wil het bedrijf over zijn op 100% herbruikbare, recyclebare of composteerbare verpakkingen.
De Portugese supermarktketen nam de maatregelen om invulling te geven aan het verbod op wegwerpplastic dat sinds deze maand binnen de EU van kracht is. Met de maatregel wil Pingo Doce het gebruik van verpakkingen voor eenmalig gebruik verminderen en hergebruik door klanten bevorderen. De supermarktketen hoopt hiermee gedragsverandering in de richting van duurzamere praktijken aan te moedigen, want ‘dat is de verantwoordelijkheid van iedereen’.
Klanten leveren bij de desbetreffende servicebalies hun eigen verpakking in. Het gewicht van de ‘container’ - bakjes en schaaltjes - wordt in mindering gebracht op de uiteindelijke prijs van het product. De supermarkt verlangt dat de containers in goede staat verkeren; dat betekent schoon, droog, vrij van geuren en resten en met een functionerende deksel. Om veiligheidsredenen - glasbreuk - mogen het geen glazen verpakkingen zijn.
Pinco Doce is voor 51% in handen van de retailgroep Jerónimo Martins, de overige 49% is in handen van Ahold Delhaize. De Portugese groep is een van de weinige retailers die openheid geeft over het eenmalig plasticgebruik, net zoals Albert Heijn dat doet in Nederland. In 2019 maakten herbruikbare verpakkingen slechts 0,4% van het totale plastic verpakkingsvolume uit. Tegen 2025 wil het bedrijf over zijn op 100% herbruikbare, recyclebare of composteerbare verpakkingen.
#2 Aangaande de bakjes. Voor NL geen probleem. Maak er een spaar / verzamelactie van en hopla hoeveel shoppers in je winkel doen er dan al mee? :-) ;-)
En bij bakjes van deze retailer krijg je bij twijfel van voldoende schoon /hygiënisch gewoon een 'ruilbakje'. Doen hun hem in de vaatwasser en gaat tie morgen weer de roulatie in.
#2 Pieter Pot is vooral een feel good ondernemingsplan als basis.
Eentje in het kader van iedereen doet wat campagne:
- bandjes oppompen
- afval scheiden
- etc.
Pieter Pot richt zich op een paar producten en is dus een stroom naast de bestaande stroom.
Deze retailer staat het toe in de basis stroom. Laten we hopen dat het baanbrekend is voor heel food retail in Europa. AH zit kort bij het vuur kunnen we lezen, das mooi voor NL.
Dit terwijl tupperware alleen nog online te krijgen is. Misschien kunnen zij of anderen samen wat opzetten en klanten tegelijk bakjes verkopen voor hergebruik.
In Nederland kennen we Pieter Pot supermarkt met soortgelijk concept (eigen glas wel toegestaan).
JM is een zeer gerespecteerde klant van onze organisatie. Sociaal, duurzaam en betrouwbaar.