![image](/images/uploads/vertrouwen-in-supermarkten.jpg)
Bureau Ernst & Young heeft het onderzocht en vond dat 70% van de 700 respondenten om louter zelfzuchtige redenen bio koopt. Milieu en dierenwelzijn interesseren ons veel minder.
Tachtig procent van de respondenten gaf aan meer te willen betalen voor bio. Niet teveel, want maar de helft daarvan vindt een meerpijs van 20% acceptabel.
Tweederde vindt dat er genoeg bio in de supermarkten ligt. De helft gaat naar een andere supermarkt als er bij de huidige niet genoeg bio ligt.
Dat zeggen ze allemaal, of ze het doen is een tweede. Maar E&Y heeft weer iets om op te vallen en op de koffie te gaan bij de supermarktbaas.
Het echte nieuws zit echter in de staart van het verhaal. Supermarkten hebben minder het vertrouwen van consumenten dan kleine detaillisten. Met andere woorden, bio hoeft helemaal niet. Voor die 70% biokopers betekent bio dus domweg 'eten zonder fratsen'. Dit publiek gelooft het allemaal wel en wil gewoon dat wat het koopt ook is wat het denkt te zien.
Da's nog eens nieuws. Voor marketeers van supermarkten. Voor kleine detaillisten en voor de reclamemensen achter ingewikkelde gezondheidsproducten uit de voedingsindustrie.
In Engeland zitten daarom de 'superfoods' al een tijd lang in de lift. Die zijn wat ze suggereren, komen van een plant, boom of uit de grond en schijnen nog goed voor je te zijn ook. Bio? Dan al helemaal.
Maar de biotrend zelf is dus niet wat je denkt dat het is. We willen weer vertrouwen kunnen kopen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
afgelopen vrijdag op de bbc (gardenersworld) een onderzoekje of die superfoods, vaak exotische groentes/fruit uit het buitenland, nou zoveel beter waren dan lokaal geproduceerd spul. het laboratorium onderzocht de hoeveelheid antioxidanten en ander modern spul waardoor superfoods zo super zouden zijn.
de concusie was dat je beter voor de helft van het geld lokaal kunt kopen of nog beter zelf verbouwen (het is natuurlijk een tuinprogramma) en toch de zelfde hoeveelheid gezond binnenkrijgen. en meer lekker.
helaas is hun uitzendinggemist niet vanuit nederland te bekijken. Zie daarom deze link
Vanmorgen valt te lezen dat E&Y ook bij de Nederlandse dierenparken langs kan. Die denken dat ze nu op bio over moeten omdat ze ideeel zijn.
Zonde, want dan gaat het mislukken.
Even een zondagspeiling vanuit de kansel: Het zondagsontbijt. De tafel is gedekt en iedereen schuift aan. Welke heerlijke producten heeft u neergezet? Yakult?, Biologisch eitje?, Max Havelaar hagelslag?, Kellog's met biologische weidegangyoghurt?, Utz Kapeh koffie? En voor de vleeseters wat voor vleeswaren? Gewoon even opbiechten. En niet roomser dan de paus zijn!
Dan hebben we het nog even niet over de douchegel en de tandpasta en huidcreme.
'Als er op de een of andere manier goud geld blijkt te zitten in het 'andere model' verspreiden, zouden we dan roomser dan de paus zijn?' , zegt Lethe.
Nee, maar degenen die het zullen doen, draaien wel iets om. Nu ligt in voeding het accent vrijwel exclusief op winstgroei. Kwaliteit - zoals 'ons soort mensen' dat definieert - doet er niet toe, behalve in een kleine niche waar geld geen rol speelt. De uitdaging is te denken vanuit een kwaliteitsherstel ipv alleen maar verkoop- en margegroei. Zodra het overigens pakt, wordt de rest van de markt gedwongen mee te doen.
Dat lijkt me zomaar een heel positieve zondagse gedachte.
En daar wordt uitgebreid gebruik van gemaakt; voedingscentrum, de Unilever(s), andere reclame uitingen, etc.
Er valt behoorlijk veel geld te verdienen door gebruik te maken van dat basismechanisme. Zeker als je dat ook nog combineerd met het 'verhaal' dat goed eten klaarmaken veel tijd kost. Tijd die je immers beter kan besteden. ...
Goud geld zit daar in. Hele volkstammen die echt geloven dat je om gezond te eten, fruit today moet drinken, yakult moet drinken (al heb je nergens last van), Kellog's voor je ontbijt moet hebben, etc.
Veel mensen in mijn 'omgeving' hebben al ontdekt dat de manier om mij op de kast te krijgen is zeggen dat gezond eten zo duur is.
"Ligt er maar helemaal aan welk model van 'gezond eten' je volgt."
Eigenlijk is hier op foodlog commenten vaak preken voor eigen parochie, maar das ook wel eens lekker. ;)
En ook dat kan je vanuit een egoistisch standpunt bekijken, wat willen 'wij'?
Mensen bereiken met kennis, een ander model van voeding(s beleving)?
Ons goed voelen omdat wij het anders weten?
Het schrikbeeld afwenden van hele groepen mensen die 'straks' erg duur worden (ook voor ons) omdat ze te lang zgn gezond ongezond hebben geleeft?
Als er op de een of andere manier goud geld blijkt te zitten in het 'andere model' verspreiden, zouden we dan roomser dan de paus zijn?
Genieten van wat we weten en eten en an passant werken aan een, naar ons beeld, betere wereld en dierenwelzijn?
Zomaar wat 'open deur' vragen op de zondag morgen.