imageTe lezen op de site van het Agrarisch Dagblad: biologisch koop je omdat je 'gezond' wilt.

Bureau Ernst & Young heeft het onderzocht en vond dat 70% van de 700 respondenten om louter zelfzuchtige redenen bio koopt. Milieu en dierenwelzijn interesseren ons veel minder.

Tachtig procent van de respondenten gaf aan meer te willen betalen voor bio. Niet teveel, want maar de helft daarvan vindt een meerpijs van 20% acceptabel.

Tweederde vindt dat er genoeg bio in de supermarkten ligt. De helft gaat naar een andere supermarkt als er bij de huidige niet genoeg bio ligt.

Dat zeggen ze allemaal, of ze het doen is een tweede. Maar E&Y heeft weer iets om op te vallen en op de koffie te gaan bij de supermarktbaas.

Het echte nieuws zit echter in de staart van het verhaal. Supermarkten hebben minder het vertrouwen van consumenten dan kleine detaillisten. Met andere woorden, bio hoeft helemaal niet. Voor die 70% biokopers betekent bio dus domweg 'eten zonder fratsen'. Dit publiek gelooft het allemaal wel en wil gewoon dat wat het koopt ook is wat het denkt te zien.

Da's nog eens nieuws. Voor marketeers van supermarkten. Voor kleine detaillisten en voor de reclamemensen achter ingewikkelde gezondheidsproducten uit de voedingsindustrie.
In Engeland zitten daarom de 'superfoods' al een tijd lang in de lift. Die zijn wat ze suggereren, komen van een plant, boom of uit de grond en schijnen nog goed voor je te zijn ook. Bio? Dan al helemaal.

Maar de biotrend zelf is dus niet wat je denkt dat het is. We willen weer vertrouwen kunnen kopen.
Dit artikel afdrukken