![image](/images/uploads/cms_large_biologischegroente.jpg)
Consumenten zijn bereid meer te betalen voor een onderscheid op 'lekker', 'gezond' en 'lang houdbaar'. Dat zijn namelijk de belangrijkste aankoopmotieven. Consumenten die momenteel geen biologische producten kopen, beoordelen de biologische producten op deze kenmerken zeker niet beter dan gangbare producten. De hoogte van de meerprijs voor biologische producten die men wil betalen is daarom beperkt. Deze consumenten vinden biologische producten, ook na de prijsdaling, 'te duur'.
Dat concludeert het LEI op basis van in-store consumentenonderzoek naar de perceptie van prijs en meerwaarde van biologische producten ten opzichte van gangbare producten onder wekelijkse kopers en incidentele kopers van biologische producten en kopers van gangbare voedingsmiddelen.
Prijsexperiment biologische producten
In 2006 voerde het LEI in samenwerking met het ministerie van LNV en een aantal supermarkten het Prijsexperiment biologische producten uit. De belangrijkste resultaten van dat onderzoek zijn in december van dat jaar aangeboden aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Eén van de onderdelen van het onderzoek bestond uit consumenteninterviews in supermarkten, om daarmee inzicht te krijgen in de achtergronden van de gemeten prijselasticiteiten. In totaal werden bijna 5.000 enquêtes in tien plaatsen in Nederland waar, in het kader van het Prijsexperiment biologische producten, de prijs van biologische producten gedurende een periode van vier maanden is verlaagd. Het verslag over dit deel van het onderzoek is nu verschenen.
Conclusies
Een beperkte vergroting van de vraag naar biologische producten kan verwacht worden als de prijs daalt. De vergroting is beperkt omdat:
*een deel van de consumenten de prijsverlaging niet bemerkt;
*desbetreffende producten routinematig worden gekocht;
*producten in de winkel niet worden opgemerkt; en/of
*de meerprijs van biologische producten na de prijsverlaging nog te hoog is ten opzichte van de meerwaarde
De gevonden veranderingen in vraag naar biologische producten kunnen worden toegeschreven aan de veranderende prijsperceptie van consumenten. De prijsperceptie is tijdens het prijsexperiment wel gewijzigd terwijl de perceptie van de meerwaarde onveranderd gebleven is gedurende het experiment.
Aanbevelingen
Om de vraag naar biologische producten te vergroten verdient het aanbeveling om:
*die aspecten van de producten te benadrukken die consumenten belangrijk vinden bij de aankoop van levensmiddelen: 'lekker' en 'gezond'. Deze aankoopmotieven zijn vooral belangrijk voor incidentele kopers en kopers van gangbare voedingsmiddelen;
*de zichtbaarheid van biologische producten in supermarkten te vergroten;
* in de promotie de meerwaarde van biologische producten meer te benadrukken, want de meerwaarde van biologische producten is bij een groot deel van de ondervraagden lager dan de huidige meerprijs;
*uit onderzoek van Bunte et al. (2007) blijkt verder dat de vergroting van het biologische assortiment en het gebruik van communicatie (folderactie) een permanente beperkte vergroting van de vraag naar biologische producten tot gevolg heeft;
*nader onderzoek te verrichten naar de optimale mix van marketinginstrumenten om de vraag naar biologische producten kosteneffectief en efficiënt te vergroten.
Zie voor meer informatie het rapport De invloed van meerwaarde van biologische producten op consumentenaankopen - consumentenperceptie van biologische producten in de supermarkt
bron: LEI
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat is waar, Jo. Maar met subsidies en allerhande andere maatregelen kan je van een biologische bloemkool van 2,50 misschien 1,99 maken, maar dat is nog altijd vele malen duurder dan die 98 cent, en daar mee nog steeds onbereikbaar. Helaas inherent aan de positie waarin je verkeert. Het leven is nou eenmaal niet rechtvaardig. Geen enkel onderzoek kan daar wat aan veranderen.
Ik zou graag biologisch willen kopen, maar dat kan mijn smalle beurs niet trekken.
Het is niet altijd een kwestie van vrije keuze. Mensen met een smalle beurs zijn bijna uitsluitend aangewezen op de goedkoopste junk food. Dus de mensen die "gezond" het hardst nodig hebben kunnen het zich niet permitteren. Het is een kwestie van een biologische bloemkool van 2.50 Euro of een gangbare voor 98 cent en met een smalle beurs heb je die luxe niet.
@Dick: Vanuit overheidswege heeft stille promotie ook mijn voorkeur op dit vlak. Maar daar mag best wat overheidsgeld in. Niet in allerlei (prijs)onderzoekjes (@Eric)en ook niet aan alleen vlijtige marketeers maar vooral in inderdaad keiharde gegarandeerde hectare steun voor agrariërs die duurzaam produceren.
Toch is de term "duurzaam" uiteindelijk ook aan bederf onderhevig....
(Ik ben nu naar Rotjeknor dus kan even niet antwoorden.)
Zinloos, zulke onderzoeken, zonde van tijd en geld. De één zal altijd wel een bloemkool laten liggen als-ie duurder is dan 1,69, terwijl de ander achteloos een biologische bloemkool in de wagen legt, ongeacht de prijs. Je hebt het er voor over of niet. Goedkoper maken? Het interesséért sommige mensen nou eenmaal niet, dat het biologisch is. Ze kopen gewoon het goedkoopste (we zitten hier nog altijd in Holland, hè), in de supermarkt waar het het goedkoopst is. Maakt ook niet uit. Er zijn er genoeg die wél liefhebber zijn.
Nick, helemaal eens.
Joep, ik bedoelde dat de massa niet is geinteresseerd in een betere wereld als dat moet via haar portemonnee. Dat laten marktonderzoeken redelijk eenduidig zien. Wil je resultaat als overheid, dan kun je daar beter omheen werken en onderwijl als een Al Gore mensen duidelijk maken dit licht duurdere spullen te prefereren zijn.
De bio-strategie is zo langzamerhand een onzinnig aan het worden. We willen de massa aan bio, terwijl het daarvoor bio-industriële bio moet worden vanwege de prijsdrempel. De bioproductie in ons deel van de wereld neemt af- in plaats van toe. De derde wereld boeren die overwegend - om redenen van achterstand - biologisch werken, mag hun producten niet als biologisch verkopen omdat ze niet gecertificeerd zijn, cq. omdat de kosten van certificering zo hoog zijn dat ze niet meer uit kunnen.
Mijn pleidooi: stap over op duurzaam en maak geen lawaai om het verkocht te krijgen. Doe het gewoon. Dat laat onverlet dat je mensen wel degelijk mag en moet opvoeden in hun duurzame verantwoordelijkheid. Maar dat staat in praktische zin vooralsnog los van de technische vraag hoe je wel meters kunt maken. Een ding wordt steeds duidelijk: niet via een simpele opvatting van bio. Duurzaam is een veel zinvoller begrip, evenals acceptatie van de prijselasticiteit van 'bio/duurzaam' in de manier waarop we onze portemonnee plegen te legen.
Wouter, biodiervriendelijksmaakvolgezondduurzaam, sjezusmina. Is dat het ei van Columbus?