Supermarktklanten hebben vorig jaar 10% meer aan biologische producten besteed dan in 2005. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). In totaal gaven supermarktklanten ongeveer 200 miljoen euro uit aan biologische producten. Daarmee is de supermarkt het grootste verkoopkanaal van deze artikelen.
Met een omzetstijging van 10% is het biologische segment ook de sterkste groeier in de supermarkt. Volgens het CBL bedroeg de totale omzetstijging in supermarkten vorig jaar zo'n 4%. Met name goedkope supermarkten als Aldi en Lidl zijn verantwoordelijk voor de stijging van het aandeel van biologische producten. Zij boeken op dit gebied omzetstijgingen van meer dan 25%. Het CBL lstelt dat inmiddels de helft van de supermarktklanten erop let of een product een biologisch keurmerk heeft.
bron: Biologisch netwerk
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Neen, ik heb ook nog nooit een bio-product gezien, hier bij Aldi. Ik vermoed dat de inkooppolitiek gewoon helemaal anders is. Ik kon in Dakar (10 jaar geleden) de Aldi wel als "Belgisch" herkennen.
Wie van jullie komt volgende week naar de European Seafood Exposition in Brussel? Misschien het moment om een 'Belgische' Aldi (of Lidl) binnen te lopen en te vergelijken.
Interessante vraag, maar ik heb het antwoord niet. Wel een speculatie: om weg te komen uit de allerlaagste prijzen met een deel van het assortiment. Wel grappig dat het in België kennelijk werkt voor Oost-Europeanen (die ik overigens niet zo ken als bio-bewust).
Hoe komt het dat net de "hard discounters" (Aldi, Lidl) zich op bio toeleggen? In de Brusselse Aldi's hoor je vaak meer Russisch en Lingala spreken dan Frans of Nederlands. Kopen die dan Bio?
De stijgingen zouden gedurende een aantal jaren 50-100% moeten zijn om in de buurt van de doelstelling te komen. Als de helft van de klanten let op bio, geeft dat aan dat tussen doen (het 'harde' koopaandeel = thans rond de 2%) en het denken (het overwegingsgedrag = 50%) een enorm gat gaapt.
Waar haalt het CBL trouwens die 50% vandaan? Volgens MarketResponse ligt af-en-toe consumptiecijfers in ieder geval lager.