Zo hoopt Carrefour, de grootste Franse supermarktketen, zich te onderscheiden van andere thuisleveranciers zoals UberEats en Deliveroo, die in Frankrijk ook boodschappen bezorgen. De markt voor thuisbezorging in Frankrijk is met zo'n €10 miljard relatief klein, omdat het merendeel van de Fransen kiest voor ophalen bij een pickup point, op een zelf gekozen tijdstip.
Het thuisbezorg-idee van Carrefour steekt als volgt in elkaar: de klant bestelt via internet, kiest voor 'bezorging tot in de koelkast' en spreekt een tijdstip af. Vanaf een uur voor het bezorgtijdstip wordt het speciale 'slimme' slot (van Linus Yale, kosten zo'n €200 à 300, plus connected lock-app dat de klant wel moet hebben) voor hem ontgrendeld. De bezorger meldt zich, krijgt toegang, zet de boodschappen in koelkast, diepvries en keukenkast, maakt een foto en trekt de deur weer achter zich dicht. De klant krijgt de melding van binnenkomst en vertrek en de foto van zijn of haar gevulde koelkast.
Carrefour heeft het kunstje van thuisbezorging tot in de koelkast afgekeken van het Amerikaanse Walmart, dat er op mikt zijn sinds 2019 bestaande InHome-service uit te breiden van 6 naar 30 miljoen klanten in de VS. Voor een Walmart-abonnement betalen klanten $20 per maand. Carrefour heeft nog niets gezegd over de verdere uitrol en eventuele prijs voor de nieuwe 'tot in je koelkast'-thuisbezorging.
Nou nee, ik laat geen vreemden in mijn huis als ik er niet ben, ook niet als ze zich melden via camera's enz, ze kunnen heel makkelijk iemand meenemen die eerst buiten beeld staan en vervolgens meeloopt ofzo. Nee, ik haal mijn boodschappen zelf wel, dan zie ik wat ik koop en ben ik zelf verantwoordelijk voor als bij thuiskomst blijkt dat het toch niet goed is.
Als ik al eens online bestel bij de supermarkt dan haal ik het af bij het pickup point. Het is me een paar keer overkomen dat de bestelling niet klopte (alternatief product dat ik niet wilde, potje te weinig).
Ik heb één keer in mijn hele leven online boodschappen besteld. Dat was bij Oriental, de toko. Die levering was helemaal perfect qua tijd, bestelde items en bezorging. Ik laat het hier maar bij en blijf genieten van deze 100% ervaring, die kan tenslotte alleen maar minder worden.
Dat is ook de enige supermarkt waar ik boodschappen bij bestel Erik. Het is leuk om daarbinnen rond te lopen, maar op de website neuzen lijkt het veel overzichterlijker.
Ik doe ook wel online boodschappen (bij webwinkels), maar daarbij gaat het om houdbare producten.