Shotput belooft 40-60% lagere prijzen in vergelijking met andere retailers. Dit kunnen ze realiseren dankzij het wegsnijden van alle overbodige (arbeids)kosten in het distributieproces. Om dit punt kracht bij te zetten, stellen ze op hun website hun prijs te verlagen mocht je ergens hetzelfde product voor een lagere prijs tegen te komen. Shopper Marketing Update meldt dat Shotput niet onbekend is met online foodretail. De Amerikaanse startup begon met het leveren van bestellingen via partijen als UberEATS, Postmates en Caviar. Met de pick up-winkels lijken ze een andere weg in te gaan.
Toegevoegde waarde robots
Verschillende robotsystemen duiken op in de retail. Juist robots kunnen de retail redden, zegt Retail Detail op basis van een recente studie van strategisch adviesbureau Roland Berger. Het bureau onderscheidt vier manieren waarop robots van toegevoegde waarde kunnen zijn. Robots kunnen artikelen in de winkel efficiënter en preciezer beheren, zoals Tally. Deze robot rijdt zelfstandig door de supermarkt en scant de winkelschappen. Robots kunnen een positieve bijdrage leveren aan de winkelbeleving, zoals de OSHBot. Deze meertalige robot wijst mensen de weg naar het product dat ze zoeken. De robotwinkels van Shotput zijn een voorbeeld van automatisch aanleveren van goederen. Best Buy’s Chloé is hiervan een ander voorbeeld. Ook kunnen robots ingezet worden voor het analyseren van klantgedrag, zoals Retailnext.
Volgens Retail Detail zijn informatierobots interessant voor grote winkels met een ruim assortiment die ingesteld zijn op zelfbediening. Robots zijn minder interessant voor winkels die zich onderscheiden door advies op maat, gekwalificeerde medewerkers of luxeproducten. De nieuwssite plaatst nog een kanttekening over de menselijkheid. Bij voorkeur vertonen robots enkele vriendelijke menselijke trekjes, maar als ze te veel op mensen lijken, wordt het griezelig.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat vraag ik me ook af Sytske, ik zal nooit online groente en/of fruit bestellen, zelfs geen verpakt vlees, dat soort dingen wil ik zelf eerst bekijken hoe het eruit ziet. Het enige wat ik weleens gedaan heb zijn die tassen van Odin, had ik elke week 1 met groente en 1 met fruit. Dan was het wel afwachten wat je kreeg, maar een klacht was zo gemaakt en dan kreeg je iets extra's de volgende keer. Klachten heb ik maar 1x in de 2 jaar dat ik die tassen had bij hun neergelegd, dus het was verder prima in orde. Ik werd alleen gek van de appels elke week en het bezorgen door de groenteboer, die voor mij ook weer te ver was om het elke week op te halen, kostte mij teveel op het laatst, zeker als ik alleen de groentetas zou blijven doen.
Maar achteraf is het dan toch prettiger als je zelf kan kijken, dan heb ik geen biologisch, jammer dan.
Ik denk dat die online boodschappenbestellers vooral ook de gemaksverpakkingen nemen, de zware dingen dat ze zelf niet hoeven te sjouwen, de grote verpakkingen als wc papier enz. Misschien eten die mensen alleen maar af en toe een banaan als fruit en groente uit pot/blik?
#1 Astrid,
Datzelfde idee heb ik bij het online bestellen, want waar letten die mensen (of zijn dat ook robots?) allemaal op?
Zoekt die robot voor mij ook de grootste lente-uitjes in een bosje voor mij uit en de komkommers die geen zachte puntjes hebben en de juiste maat bloemkool en de mini mix tomaatjes zonder beschimmelde(wat ik vaak tegenkom bij de AH) enz enz enz? Nee, denk het niet, het is een robot voor de gemaksmens, niet voor de echte keukenprinsessen die opletten wat ze eten