image
Bericht in dagblad de Stem:
Brabantse supermarkten gaan vanaf januari 2008 hoogwaardige streekproducten uit de regio verkopen onder de naam StreekSelecties. De organisatie voor innovaties op het platteland Agro & Co Brabant is sinds 2005 bezig de markt naar streekproducten te onderzoeken. Rogier Arntz, oprichter en mede-eigenaar van Boost, een bedrijf dat voor grote A-merken nieuwe producten in de markt zet, is bereid gevonden de bouw en exploitatie van het merk StreekSelecties voor zijn rekening te nemen. Aandeelhouders in StreekSelecties B.V. zijn daarnaast Agro & CO en de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO).
Volgens Arntz zijn tal van Brabantse producten geschikt voor het predikaat StreekSelecties; "in de eerste fase zal de onderneming een assortiment van basisproducten voeren: brood/banket, kaas en zuivel en vlees en vleeswaren." Hoe de definitieve lijst producten eruit komt te zien wordt de komende maanden duidelijk.
Op de wat langere termijn heeft het project grotere ambities. StreekSelecties en Agro & Co willen de Brabantse etenswaren geleidelijk in het hele land introduceren, en later wellicht ook in sommige andere landen. Verder bestaat het plan om in de toekomst ook specialiteiten van andere provincies in het hele land via supermarkten aan de man te brengen.

Er is veel vraag naar luxe voedingswaren uit de eigen of een andere streek. Dat omzetpotentieel wordt nu nauwelijks benut. Onderzoek van Agro & Co wees uit dat in de buurlanden streekproducten een marktaandeel hebben van 4 tot 6 procent van de totale foodsector; in Nederland is het nog geen half procent.

De omzet in Nederland bedraagt daarmee een bescheiden 120 tot 180 miljoen euro per jaar, terwijl het volgens Agro & Co 1 tot 1,5 miljard euro zou kunnen zijn. Dat ons land op dit terrein achterblijft, komt doordat consumenten nu zelf naar de producenten moeten om een streekproduct te halen.

Misschien ook wel de Corona en Lambada aardbeien van Jan Robben uit Oirschot?
Dit artikel afdrukken