En wat moet het publiek nou? Wat gezond lijkt is het niet, maar delen van de definitie van waarmee je het ongezonde in het gezonde lijkende ontdekt zijn het ook al niet (zo zeggen wij hier dat je de vet-hetze niet moet overdrijven). Opperste verwarring.

Wist je overigens dat in Frankrijk serieuze plannen bestaan om het lage BTW tarief voor te vette, te zoute, te zoete en te niet-nodige producten naar het hoge (daar 19,6%) te brengen. Daar zijn ze dus van plan om Ik Kies Bewust simpelweg duurder te maken. Het schijnt dat ze nog niet weten hoe ze met IKB-taart en -ijs om moeten gaan. Die voldoen aanalles, behalve aan de nuttigheidseis.
Channel Four heeft alweer materiaal voor z'n volgende uitzending: mag je nog zelf kiezen misschien en hoe ga je om met een overheid die overduidelijk de verkeerde dwang uitoefent?

De Britse televisiezender Channel Four heeft in een documentaire korte metten gemaakt met het gezonde imago van kant-en-klare sandwiches. De bekende Britse broodjes in de plastic verpakkingen bevatten te veel zout, te veel verzadigd vet en soms meer calorieën dan een Big Mac van McDonald’s.
Dat meldt Elsevierretail.nl. Ook de opgave van de ingrediënten op de verpakking laat te wensen over. De televisiezender liet een bureau enkele van de best verkochte broodjes van het Verenigd Koninkrijk onder de loep nemen. Dieptepunt in het onderzoek was de British Oakham Chicken en Pancetta Ceasar sandwich van Marks & Spencer waar ongeveer 45 gram meer vet in zit dan een Big Mac.

Tendentieuze berichtgeving
De British Sandwich Association noemde hetonderzoek van het programma tendentieus en niet in overeenstemming met de realiteit. Ruim 90 procent van de sandwiches zou bijvoorbeeld al voldoen aan strenge eisen rond het zoutgehalte zoals die in 2010 verplicht worden. Retailers zeggen geen negatieve effecten op de omzet te hebben gemerkt door het televisieprogramma.


bron: distrifoods
Dit artikel afdrukken