![image](/images/uploads/stelvin2.jpg)
Hou je van Noord-Spaanse wijn, dan zul je binnenkort aanmerkelijk minder schroefdoppen meer aantreffen. Durven hoeft niet meer. Gisteren viel de nieuwe Perswijn op de mat. Ik las hem vanmorgen bij het ontbijt en moest oppassen dat de thee niet uit m'n mond liep. Die viel namelijk open: "Catalaanse wijnen die aanspraak willen maken op een Denominicion de Origen kwalificatie mogen voortaan alleen nog maar gebotteld worden in flessen die worden afgesloten met een natuurkurk."
Het Catalaanse parlement blijkt vorig jaar een wet van die strekking te hebben aangenomen die nu van kracht is geworden. Dat betekent dus dat we meer risico blijven houden op onzuiver smakende wijnen uit het gebied waarvan Barcelona de hoofdstad is.
Ongelofelijk: de schroefdop heeft veel voordelen en Spanje was toch juist zo'n enorm vooruitstrevend land geworden? Met de trotse Catalanen voorop. Maar voor hun betere wijnen met 'DO-status' zetten ze de klok toch weer achteruit?
Toevallig proefden we zondag tijdens 1e Ndl Foodbloggers Bijeenkomst dezelfde wijn met twee bottelingen: een fles met natuurkurk en een fles met een zachte synthetische. Voor de lichte rode in kwestie, was er voor niemand twijfel: de natuurkurk had hem overduidelijk geen goed gedaan. Mariëlla Beukers schreef erover in haar wijnkronieken.
Slaan hier de zorg om een authentiek imago te bewaren toe? Dan zou Spanje ook hier weer voorop lopen. De behoefte aan authentiek is nl. door consumenten zelf ontwikkeld. Die willen minder en minder een product dat is ontsproten aan het brein van een marketeer en meer 'oorspronkelijk' product dat op een organische manier is ontstaan - een bevestiging van de gedachte van trendanalytica en politiek activiste Naomi Klein en haar bekende No Logo.
Zou een parlement dan zó voorop lopen dat het dat voor de aanbodkant beslist? Tijd voor ons om eens op onderzoek uit te gaan.
Bron: Perswijn, mei/juni 2006
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@mariëlla, wat ik nog vergat: de foto is van Stelvin (dé fabrikant van schroefdoppen). Maar om nou weer reclame voor ze te gaan maken :)
Nee, ik heb me er helaas ook nog niet in kunnen verdiepen. Het staat op mijn lijstje van dingen om nog eens over te schrijven, maar daar staat zo veel op...;-)
Mariëlla, thx voor die verwijzing!!!! Ze suggeren dat er kurkindustrie-protectionisme in het spel is. Ik ben daar niet zo zeker van, maar moet bekennen dat ik nog niet echt begonnen ben met het naspeuren van de motieven van het Catalaanse parlement. Weet jij er iets meer van?
Ik wist dat ik het ergens al gelezen had, en heb het gevonden: http://www.vinography.com/archives/001000.html
Het was dus ook al tot Amerika doorgedrongen. Prachtige foto hebben jullie er trouwens weer bij!
Dat klopt erg vaak en soms zijn blogs nog 'dieper' in hun berichtgeving ook. Ben in mijn 6 maanden bloggen al een aantal malen trots geweest op scoops die zelfs dagen vooruit liepen op de dagbladen, laat staan de week- en maandbladen.
Niet voor niets dus, dat de eerste blogs met loondienstslaven gekoppeld aan bladensites ontstaan. Het zal erg van de mensen en hun affiniteit met hun onderwerp afhangen of zij diezelfde passie kunnen opbrengen! Blogging is iets op dat snijvlak - er moet een stuk ongebonden persoonlijke interesse en expressie-drang inzetten.