Moet je de CO2 uitstoot van een product op een label zetten? Ja, vindt het Britse Tesco's en het verkoopt er meer vers ingevolgen groenten uit Afrika door. Nee, vindt AH en regelt het zelf wel, want het publiek snapt er toch de ballen van.

In Trouw gaf Jeroen den Blijker de overwegingen van beide bedrijven weer. AH doet het zelf. Door eisen te stellen aan z'n toeleveranciers. AH doet dus zelf niets, maar eist van toeleveranciers. Nou ja, dat doet ook wat. Misschien wel veel meer. Maar wie houdt er controle op en ziet waar welke korte bochtjes worden genomen, terwijl er straks wel een mooi duurzaamheidsjaarverslag ligt?

En toch: ik ben bang dat AH gelijk heeft. Weg met al die logo's. Duurzaamheid moet je doen.

Albert Heijn liet bij wijze van proef de CO2-belasting van huismerkproducten in kaart brengen. Daarmee wil het de producent tot betere productiemethoden bewegen.

Het lijkt ongerijmd. Vorig jaar november liet AH-topman Boer nog weten dat Albert Heijn, anders dan bijvoorbeeld het Britse Tesco of het Franse Casino, niks ziet in foodmiles om klanten te informeren over de hoeveelheid broeikasgas veroorzaakt door transport van levensmiddelen. Datzelfde Albert Heijn heeft inmiddels wel een adviesbureau de CO2-belasting van tien huismerkartikelen in kaart laten brengen.

Maar Simone Hertzberger, hoofd kwaliteit en productintegriteit van Albert Heijn, ziet geen tegenstelling. „Anders dan Tesco zullen we die CO2-belasting van producten niet aan onze klant meedelen. We gebruiken de gegevens vooral omonze leverancier te informeren en vervolgens samen de productie te verduurzamen.”

Want, redeneert Albert Heijn, de klant kan niks met CO2-informatie zolang die slechts voor een enkel product bekend is. Hertzberger: „Je kunt wel zeggen dat verse bladspinazie altijd beter is dan diepgevroren. Maar als verse groente wordt ingevlogen uit Afrika, dan zou ik dat niet durven beweren.” Bovendien is het nog maar de vraag of labels inderdaad het gewenste maatschappelijk gedrag opleveren, zegt Hertzberger. Zo plakt Tesco al een paar jaar vliegtuiglogo’s op ingevlogen peultjes. „Maar ik hoorde dat hierdoor juist de verkoop fors toenam. De klant denkt: Dat is zeker vers.”

Albert Heijn pakt het daarom anders aan en wil dat de producent de CO2-belasting vermindert. Het bedrijf stak zijn licht op bij het Zweedse supermarktbedrijf ICA, eveneens dochter van Ahold. „ICA had voor honderd producten een levenscyclusanalyse laten uitvoeren waarbij de CO2-productie wordt gemeten vanaf de teelt door de boer tot en met de winkel. Hier zaten ook veel producten bij die wij met ICA inkopen en dus hetzelfde zijn.”

De Hollandse supermarktketen liet vervolgens een een analyse maken voor tien eigen huismerkproducten, om na te gaan hoeveel en waar in de keten de CO2-uitstoot het beste is aan te pakken. Daaruit is gekozen voor drie producten: Iers rundvlees, champignons en diepvriesspinazie.


Lees de rest van het artikel in Trouw.


Dit artikel afdrukken