Naast de Nutri-Score gebruiken de supermarktformules Colruyt, Lidl en Carrefour nu ook de Eco-Score. Het kleurensysteem met een blaadje moet in één oogopslag de ecologische voetafdruk van een voedingsmiddelencategorie duidelijk maken aan consumenten. Het is niet het enige logo dat zich warmloopt.
De Eco-Score is doelbewust ontworpen om te lijken op het in opdracht van de Franse overheid ontwikkelde voedingskeuzelogo Nutri-Score. Het logo maakt met vijf gekleurde blaadjes (donkergroen, groen, geel, oranje en rood) en een letter van A tot E in een oogopslag duidelijk in welke mate een product het milieu belast. Beide voedselkeuzelogo's zijn van oorsprong Frans. De methodologie is openbaar en werd ontwikkeld door onder meer Eco2, Yuka en Open Food Facts. Het werd in januari 2021 gelanceerd. In Zwitserland was al jaren eerder een 'Eco-Score' ontstaan vanuit het restaurantwezen die nog meer op de Nutri-Score lijkt.
De Belgische supermarktformule Colruyt besloot als eerste met de gekleurde blaadjes van de Eco-Score te werken, in maart 2021. Het bedrijf voorzag dat de milieu-impact van voedingsmiddelen een belangrijk criterium zou worden voor de keuze van consumenten. De Nederlandse Lidl en Carrefour volgden later. Lidl heeft een eerste pilot inmiddels verlengd.
Nog geen transparantie
Twee aspecten bepalen de uiteindelijke score: factoren die gedurende de levenscyclus van het product invloed hebben op het milieu enerzijds en extra plus- en minpunten zoals transport, certificeringen, recyclebaarheid van verpakkingen anderzijds. Het zijn niet de individuele producten, maar 2.500 productcategorieën die qua milieu-impact inzichtelijk gemaakt zijn. Het logo claimt bijvoorbeeld de milieu-impact van vlees en zuivel vergelijkbaar te maken.
Marjolein Hanssen, analist consumer foods bij de Rabobank, zegt in VMT dat grootschalige invoering van het logo zal leiden tot directe concurrentie tussen bedrijven op het gebied van duurzaamheid, maar niet alleen dat. In tegenstelling tot de Nutri-Score, waarbij alle informatie al op de verpakking staat, is bij de milieu-impact veel minder sprake van transparantie. Die moet groeien naar gelang meer bedrijven gaan werken met de Eco-Score.
Volgens onderzoeksbureau Innova Market Insights hebben consumenten behoefte aan één label dat de totale milieu-impact van een product weergeeft. Meerdere labels tegelijk zijn verwarrend omdat consumenten een eenvoudig ja/nee antwoord willen op de vraag of een product verantwoord is. Nog maar een klein deel van de levensmiddelen heeft een Eco-Score omdat niet alle parameters voor de score openbaar zijn. In het geval van de Nutri-Score is dat eenvoudiger omdat een algoritme aan de hand van de ingrediëntendeclaratie gemakkelijk een score kan vaststellen. Volgens Innova heeft reeds 77% van de levensmiddelen een Nutri-Score.
In 2020 vroeg het Agentschap voor Ecologische Transitie van de Franse overheid om inspiratie voor logo’s die het consumenten makkelijk moeten maken om duurzame producten te herkennen. Daar kwam vanuit biologische hoek de Planet-Score naar voren. Het logo werd in de zomer van 2021 getest onder het publiek. De Planet-Score geeft net als de Eco-Score één score, maar verbijzondert ook de prestaties van een product naar het gebruik van pesticiden, dierenwelzijn en de effecten op biodiversiteit en klimaatverandering. En, net als in het geval van Eco-Score, was er ook al een andere 'Planet-Score', speciaal gemaakt voor de verpakkingsindustrie.
Zorg: andere uitgangspunten en perspectieven
Terwijl supermarkten de Eco-Score al implementeren, zijn er dus ook andere logo's in ontwikkeling. Hoewel de Eco-Score en de Planet-Score beide gebaseerd zijn op rekenmodellen en data van het Franse Agentschap voor ecologische Transitie, is dat een punt van zorg. Gebaseerd op andere uitgangspunten en waarden van variabelen, zullen zich tegenstrijdige rekenmodellen en daarop gebaseerde logo's ontwikkelen. Waar de een zuivel schadelijk vindt en de consumptie van kip veel klimaatvriendelijker, daar spreken andere experts dat tegen op basis van andere uitgangspunten zoals dit recente Nederlandse wetenschappelijke onderzoek van WUR-experts laat zien. Een snelle check van het Eco-Score algoritme doet me vermoeden dat de Nederlandse experts het niet eens zijn met de zuivelscore van de Eco-Score.
De angst voor op de wereldbeelden van experts en deelperspectieven gebaseerde rekenmodellen, is de reden voor een Europees burgerinitiatief dat zich op 30 juni officieel heeft geregistreerd. Het roept op tot de invoering van één Europese eco-score (met een geheel ander logo) om verwarring en wildgroei te voorkomen. Het burgerinitiatief begon eind juli 2021 met het verzamelen van handtekeningen. Van de 1 miljoen benodigde handtekeningen zijn er op dit moment nog maar 4.000 binnen. Onder het publiek lijkt de belangstelling voor de normering van wat we straks met een goed geweten mogen eten nog niet zo groot. Toch zal die normering - in de vorm van logo's - bepalen wat we straks eten en hoe het gemaakt wordt, schreven we hier al eerder.
Dit artikel afdrukken
De Belgische supermarktformule Colruyt besloot als eerste met de gekleurde blaadjes van de Eco-Score te werken, in maart 2021. Het bedrijf voorzag dat de milieu-impact van voedingsmiddelen een belangrijk criterium zou worden voor de keuze van consumenten. De Nederlandse Lidl en Carrefour volgden later. Lidl heeft een eerste pilot inmiddels verlengd.
Nog geen transparantie
Twee aspecten bepalen de uiteindelijke score: factoren die gedurende de levenscyclus van het product invloed hebben op het milieu enerzijds en extra plus- en minpunten zoals transport, certificeringen, recyclebaarheid van verpakkingen anderzijds. Het zijn niet de individuele producten, maar 2.500 productcategorieën die qua milieu-impact inzichtelijk gemaakt zijn. Het logo claimt bijvoorbeeld de milieu-impact van vlees en zuivel vergelijkbaar te maken.
Marjolein Hanssen, analist consumer foods bij de Rabobank, zegt in VMT dat grootschalige invoering van het logo zal leiden tot directe concurrentie tussen bedrijven op het gebied van duurzaamheid, maar niet alleen dat. In tegenstelling tot de Nutri-Score, waarbij alle informatie al op de verpakking staat, is bij de milieu-impact veel minder sprake van transparantie. Die moet groeien naar gelang meer bedrijven gaan werken met de Eco-Score.
De angst voor op de wereldbeelden van experts en deelperspectieven gebaseerde rekenmodellen, is de reden voor een Europees burgerinitiatief dat zich op 30 juni officieel heeft geregistreerdEén in plaats van vele labels
Volgens onderzoeksbureau Innova Market Insights hebben consumenten behoefte aan één label dat de totale milieu-impact van een product weergeeft. Meerdere labels tegelijk zijn verwarrend omdat consumenten een eenvoudig ja/nee antwoord willen op de vraag of een product verantwoord is. Nog maar een klein deel van de levensmiddelen heeft een Eco-Score omdat niet alle parameters voor de score openbaar zijn. In het geval van de Nutri-Score is dat eenvoudiger omdat een algoritme aan de hand van de ingrediëntendeclaratie gemakkelijk een score kan vaststellen. Volgens Innova heeft reeds 77% van de levensmiddelen een Nutri-Score.
In 2020 vroeg het Agentschap voor Ecologische Transitie van de Franse overheid om inspiratie voor logo’s die het consumenten makkelijk moeten maken om duurzame producten te herkennen. Daar kwam vanuit biologische hoek de Planet-Score naar voren. Het logo werd in de zomer van 2021 getest onder het publiek. De Planet-Score geeft net als de Eco-Score één score, maar verbijzondert ook de prestaties van een product naar het gebruik van pesticiden, dierenwelzijn en de effecten op biodiversiteit en klimaatverandering. En, net als in het geval van Eco-Score, was er ook al een andere 'Planet-Score', speciaal gemaakt voor de verpakkingsindustrie.
Zorg: andere uitgangspunten en perspectieven
Terwijl supermarkten de Eco-Score al implementeren, zijn er dus ook andere logo's in ontwikkeling. Hoewel de Eco-Score en de Planet-Score beide gebaseerd zijn op rekenmodellen en data van het Franse Agentschap voor ecologische Transitie, is dat een punt van zorg. Gebaseerd op andere uitgangspunten en waarden van variabelen, zullen zich tegenstrijdige rekenmodellen en daarop gebaseerde logo's ontwikkelen. Waar de een zuivel schadelijk vindt en de consumptie van kip veel klimaatvriendelijker, daar spreken andere experts dat tegen op basis van andere uitgangspunten zoals dit recente Nederlandse wetenschappelijke onderzoek van WUR-experts laat zien. Een snelle check van het Eco-Score algoritme doet me vermoeden dat de Nederlandse experts het niet eens zijn met de zuivelscore van de Eco-Score.
De angst voor op de wereldbeelden van experts en deelperspectieven gebaseerde rekenmodellen, is de reden voor een Europees burgerinitiatief dat zich op 30 juni officieel heeft geregistreerd. Het roept op tot de invoering van één Europese eco-score (met een geheel ander logo) om verwarring en wildgroei te voorkomen. Het burgerinitiatief begon eind juli 2021 met het verzamelen van handtekeningen. Van de 1 miljoen benodigde handtekeningen zijn er op dit moment nog maar 4.000 binnen. Onder het publiek lijkt de belangstelling voor de normering van wat we straks met een goed geweten mogen eten nog niet zo groot. Toch zal die normering - in de vorm van logo's - bepalen wat we straks eten en hoe het gemaakt wordt, schreven we hier al eerder.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Is de Ecoscore alleen bedoeld voor Franse producten? Het Belgische Colruyt en de Nederlandse Lidl maken er ook gebruik van. Vervallen dan de HVE bonuspunten omdat het een exclusief Frans label is? De bonuspunten voor een Franse Label Rouge kip vervallen in Belgie? Internationale labels als UTZ, Fairtrade, MSC, ASC, EU Bio krijgen overigens ook bonuspunten.
Jij hebt ook een internetverbinding. Misschien dat jij mij kunt uitleggen waarom deze labels bonuspunten krijgen en waarom de ene 10 en de andere 20?
(Voor de duidelijkheid: waarom ons bedrijf HVE gecertificeerd is weet ik ongeveer wel maar niet waarom dat in de ecoscore 10 bonuspunten oplevert. Het lijkt op een oordeel van de opstellers van het ecoscore spreadsheet)
#10 ellen, HVE is haute valeur environnementale, met een mooi labeltje van een boerderij met een vlinder.
Dat is een frans label, dat ga je toch niet vergelijken met Nederland? In Nederland is geen biodiversiteit, waar ik woon (en ik denk jij ook) krijg je, als je niet oplet, orchideetjes in je tuin, die je, als niet zaligmakend kenmerk voor biodiversiteit kan zien, en moet je in de zomer de vlinders uit je huis werken, zoveel zijn er dan.
En jij vraagt je af in #10 waarom je geen 15 bonuspunten hebt, terwijl je (dat meen ik te lezen) meer biodiversiteit hebt dan een biologisch bedrijf in Nederland? 1) het gaat om franse bedrijven, zelfs een achtertuin hier bij ons, waar driftig met onkruidverdelger gewerkt werd (is nu verboden trouwens door Macron (glyfosaat), voor particulieren, maar niet voor boeren! Voor particulieren is er nu het veel duurdere 'acide pelargonique', wat veel slechter werkt.) heeft nog een hogere biodiversiteit dan dat biologische bedrijf in Nl; ik denk dat die HVE ook regionaal bekeken wordt, maar weten doe ik het niet; 2) kennelijk ben jij niet biologisch bezig (verstaat men daar in Frankrijk onder 'gifvrij' ("gewasbeschermingsmiddelen" als neonics)? Dus 10 ipv 15 punten?
Ergo, hoe kom je aan die 10 punten? Hagen, wilde stukken?
(betreft nutriscore)
Dick, en vergeet de aardappels niet die bijna uit de schijf van vijf zijn verdwenen.
Wat fruit betreft: Appels (A), peren (A), maar in geconcentreerde vorm zonder enige toevoeging C. Dan kan je net zo goed jam nemen, ook C, met veel toegevoegde suiker en amper fruit als basis.
Doe mij dan toch maar de appel-perenstroop zonder enige toevoeging.
#8 Dick: je schrijft dat die bonuspunten het conflict in de milieukeuze voor een snelgroeiende kip en een biologische gevoerd met biologisch graan wegpoetsen. Wordt hier indirect niet mee gezegd dat die milieulabels een lege huls zijn (op de 16 gekwantificeerde milieu indicatoren) en het eigenlijk hoogst merkwaardig is dat hier bonuspunten voor worden gegeven?
#9 Frank: inderdaad, nu ik erover nadenk is het nog merkwaardiger waarom ons bedrijf geen 15 bonuspunten krijgt omdat ik het vermoeden heb dat op ons bedrijf de biodiversiteit hoger ligt dan menig biologisch bedrijf (biologisch = 15 bonuspunten) in Nederland. Let wel: dit is een vermoeden, niemand die het weet of meet en waarom je er dus makkelijk iets over kunt zeggen vanuit je onderbuik, iets wat die ecoscore nu juist suggereert weg te nemen.
#7 ellen, 'Ons bedrijf heeft een HVE label en krijgt hierom 10 extra bonuspunten. Het hoe en waarom van de extra 10 punten is leuk maar wel een raadsel.'
Ga jij mij vertellen dat je 10 extra bonuspunten krijgt, en dat je niet weet waarom?