Foodlog biedt je de gelegenheid zelf het nieuws van de dag mee te maken. Doe jij vandaag mee?
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.
Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).
Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.
----------
FL 1. CHIPOTLE ONDER VUUR WEGENS NON-GMO RECLAME
De 'OK-hamburger' keten Chipotle die vlees zoals het zou moeten serveert, ligt onder vuur. Het bedrijf, zegt Slate, wilde goed sier maken met non-GMO ingrediënten. De dieren die het serveert zijn echter met GMO-granen gevoerd en de frisdrank is van GMO-mais. Dat heeft het bedrijf nooit ontkend, maar het publiek zou zijn gaan denken dat Chipotle GMO-vrij is omdat het daarmee adverteert. Het doet een beetje zoals niet-biologische bedrijven die zeggen dat ze 'eigenlijk biologisch' zijn. Een Californische vrouw is dat een doorn in het oog. Zij heeft een rechtszaak tegen Chipotle aangespannen waarin ze het bedrijf van misleiding beschuldigt. Echt GMO-vrij voedsel is in de VS duurder. Ook Chipotle is substantieel duurder, maar niet GMO-vrij. Een woordvoerder van Chipotle geeft aan dat "dieren niet GMO worden van het eten van GMO voer." Of dat een handige uitspraak is voor mensen die tegen GMO's zijn en gerustgesteld willen worden dat ze die niet binnenkrijgen, is de vraag.
FL 2. HIGH TECH BIG DATA START UPS LEGGEN MACHT TERUG BIJ BOER
Terwijl grote agri-toeleveranciers als tractorgigant John Deere en veredelaars als Monsanto en Dupont het boerenbedrijf via datamanagement verder willen servicen, blijken nieuwe start-ups in staat boeren voor nieuwe wegen te laten kiezen. Dat schrijft de Wall Street Journal. Boeren snappen dat het delen van hun informatie met hun leveranciers hun afhankelijkheid vergroot, terwijl het verzamelen, interpreteren en toepassen van eigen datamanagement hun onafhankelijkheid juist versterkt. Ze zouden die data ook kunnen verkopen aan hun toeleveranciers. Die dachten over hun rug gratis big data te kunnen verzamelen en vermarkten via hun afnemers. Maar als boeren zelf de data in eigen hand houden, kunnen ze de relatie met hun toeleveranciers fundamenteel vernieuwen. Nieuwe start-ups spelen daar precies op het juiste moment op in, aldus het zakenblad.
FL 3. LIDL EERSTE SUPERMARKT MET UITSLUITEND DUURZAAM VLEES
Lidl stapt volledig over op vlees met het Beter Leven Keurmerk. Dat meldt Distrifood. De lage prijzen super is de eerste supermarkt die overstapt op een assortiment met uitsluitend producten met keurmerk. De gefaseerde overgang naar duurzaam vlees moet in 2018 zijn afgerond. De klant betaalt niet voor de extra kosten. Lidl wil laten zien dat duurzaam boodschappen doen makkelijk en niet duur is.
FL 4. 'KIPFILET BIJNA TIEN KEER OVER DE KOP'
In 2014 betaalde de consument gemiddeld € 8,17 voor een kilo kipfilet, terwijl supermarkten gemiddeld € 4,40 per kilo aan slachterijen betalen, laat het CBS vandaag in een persbericht weten. De slachterijen betalen op hun beurt slechts €0,89 aan de boer voor een kilo geslachte kip. Het prijsverschil is gedeeltelijk te verklaren door de verwerking van het product. Een vleeskuiken bestaat uit ongeveer 20% uit kipfilet, het duurste stukje van de kip, er is 5 kilo vleeskuikens nodig voor een kilo kipfilet. Ongeveer 44% van de prijs van een kipfilet bestaat uit zaken buiten het fokken en het slachten van de kip, zoals btw, handelsmarges en het afdekken van handelsrisico’s.
FL 5. GEWICHTSTOENAME OP MIDDELBARE LEEFTIJD KAN ALZHEIMER EERDER UITLOKKEN
Wetenschappers vermoeden al langer dat obesitas het risico op de ziekte van Alzheimer vergroot. Nieuw onderzoek brengt gewichtstoename tussen je 40e en 60e in verband met een versneld begin van de ziekte. Dat meldt CBS News. Het bewijs is nog niet sterk. Het verloop van BMI grafieken blijkt een goede voorspeller van het intreden van de ziekte van Alzheimer. Het omgekeerde valt echter niet te staven. Dun blijven op middelbare leeftijd vormt geen beperking om Alzheimer op te lopen. De onderzoeksresultaten zijn afkomstig van het National Institute of Health (NIH) en werden gepubliceerd in Molecular Psychiatry.
FL 6. WESPENGIF ALS WAPEN TEGEN KANKER
Het gif van een Braziliaanse wesp zou tumoren van leukemie, prostaat- en blaaskanker vernietigen zonder nadelige gevolgen voor normale cellen, meldt de BBC naar aanleiding van nieuw onderzoek. Het wespengif van de Polybia paulista bevat het toxine MP1. De onderzoekers vonden dat MP1 een interactie aangaat met abnormaal verdeelde vetmoleculen op de wand van kankercellen. Hierdoor ontstaan gaten waardoor moleculen die cruciaal zijn voor de celfunctie naar buiten kunnen lekken. In gezond celweefsel zitten dezelfde moleculen verborgen aan de binnenkant, waardoor het MP1 er niet bij kan. Het onderzoek is nog in een vroeg stadium en meer studies zijn nodig om te achterhalen of de methode veilig werkt bij mensen. Het middel zou nuttig kunnen zijn bij de ontwikkeling van nieuwe combinatietherapieën.
FL 7. LOUISE FRESCO EET EERSTE VOLAUTOMATISCH GEBAKKEN FRIET
Na de Belgen, de Chinezen en de Australiërs wagen nu de Nederlanders zich aan een volautomatische frietbakautomaat. Samen met wetenschappers van Wageningen sleutelden de oprichters van Caenator twee jaar aan een voedselveilig apparaat van standaard-afmeting. Vandaag bakte prototype 2 in exact 120 seconden de eerste portie voor Louise Fresco, voorzitter van de raad van bestuur de WUR. Over een paar maanden moet prototype 3 overal op de campus staan voor een grote praktijktest. Een voorraad diepgevroren frietjes en een frituurbak met zonnebloemolie moet volautomatisch 200 porties friet kunnen leveren, meldt het AD.
FL 8. BILDER & DE CLERCQ INTRODUCEERT INTERACTIEVE BOODSCHAPPENMUUR 'THE WALL'
Delicatessenwinkel Bilder & De Clercq verkoopt producten 'per recept'. Iedere dag kun je uit 14 recepten kiezen, waarvoor je precies de juiste hoeveelheid ingrediënten kunt kopen. Vandaag opende Bilder & De Clercq een innovatief foodconcept: 'The Wall'. In een aantal kantoren op Schiphol kunnen werknemers via de 'interactieve boodschappenmuur' The Wall (of de speciale app) een recept uitkiezen. Bilder & De Clercq levert de veelal biologische en lokale ingrediënten op maat (zodat er geen voedsel verspild wordt) en voorzien van het bijbehorende recept, aan het eind van de dag op het kantoor van keuze, meldt De Levensmiddelenkrant.
FL 9. STUUR EEN 'KAARDAPPEL' IN PLAATS VAN EEN KAARTJE
Nico Martens haalt met zijn website kaardappel.nl een Amerikaans succes naar Nederland. Via de website bestel je een aardappel met een tekst naar keuze, die vervolgens anoniem opgestuurd wordt. Mevrouw Martens beschrijft de aardappels die vooralsnog gewoon uit de lokale supermarkt komen, meldt agf.nl. Een grote Kaardappel gaat per pakketpost en kost €10 euro. Een kleine aardappel past door de brievenbus en is de helft goedkoper. Vier aardappels in de vorm van een puzzel is ook nog een optie. "Zelf een aardappel kopen en beschrijven is goedkoper, maar wij bieden de service en de anonimiteit", aldus Martens.
FL 10. LIMONADE IS SLECHT VOOR JE HART
Frisdrank ligt al tijden onder vuur. De bekende cardioloog Britse Aseem Malhotra maakt zich er al geruime tijd druk over. In een persbericht schaart zich nu ook de European Society of Cardiology zich achter dit standpunt. De organisatie verklaart dat limonade met prik slecht is voor het hart.
WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.
Fotocredits: 'Press clippings', Mark Hillary
Dit artikel afdrukken
Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).
Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.
----------
FL 1. CHIPOTLE ONDER VUUR WEGENS NON-GMO RECLAME
De 'OK-hamburger' keten Chipotle die vlees zoals het zou moeten serveert, ligt onder vuur. Het bedrijf, zegt Slate, wilde goed sier maken met non-GMO ingrediënten. De dieren die het serveert zijn echter met GMO-granen gevoerd en de frisdrank is van GMO-mais. Dat heeft het bedrijf nooit ontkend, maar het publiek zou zijn gaan denken dat Chipotle GMO-vrij is omdat het daarmee adverteert. Het doet een beetje zoals niet-biologische bedrijven die zeggen dat ze 'eigenlijk biologisch' zijn. Een Californische vrouw is dat een doorn in het oog. Zij heeft een rechtszaak tegen Chipotle aangespannen waarin ze het bedrijf van misleiding beschuldigt. Echt GMO-vrij voedsel is in de VS duurder. Ook Chipotle is substantieel duurder, maar niet GMO-vrij. Een woordvoerder van Chipotle geeft aan dat "dieren niet GMO worden van het eten van GMO voer." Of dat een handige uitspraak is voor mensen die tegen GMO's zijn en gerustgesteld willen worden dat ze die niet binnenkrijgen, is de vraag.
FL 2. HIGH TECH BIG DATA START UPS LEGGEN MACHT TERUG BIJ BOER
Terwijl grote agri-toeleveranciers als tractorgigant John Deere en veredelaars als Monsanto en Dupont het boerenbedrijf via datamanagement verder willen servicen, blijken nieuwe start-ups in staat boeren voor nieuwe wegen te laten kiezen. Dat schrijft de Wall Street Journal. Boeren snappen dat het delen van hun informatie met hun leveranciers hun afhankelijkheid vergroot, terwijl het verzamelen, interpreteren en toepassen van eigen datamanagement hun onafhankelijkheid juist versterkt. Ze zouden die data ook kunnen verkopen aan hun toeleveranciers. Die dachten over hun rug gratis big data te kunnen verzamelen en vermarkten via hun afnemers. Maar als boeren zelf de data in eigen hand houden, kunnen ze de relatie met hun toeleveranciers fundamenteel vernieuwen. Nieuwe start-ups spelen daar precies op het juiste moment op in, aldus het zakenblad.
FL 3. LIDL EERSTE SUPERMARKT MET UITSLUITEND DUURZAAM VLEES
Lidl stapt volledig over op vlees met het Beter Leven Keurmerk. Dat meldt Distrifood. De lage prijzen super is de eerste supermarkt die overstapt op een assortiment met uitsluitend producten met keurmerk. De gefaseerde overgang naar duurzaam vlees moet in 2018 zijn afgerond. De klant betaalt niet voor de extra kosten. Lidl wil laten zien dat duurzaam boodschappen doen makkelijk en niet duur is.
FL 4. 'KIPFILET BIJNA TIEN KEER OVER DE KOP'
In 2014 betaalde de consument gemiddeld € 8,17 voor een kilo kipfilet, terwijl supermarkten gemiddeld € 4,40 per kilo aan slachterijen betalen, laat het CBS vandaag in een persbericht weten. De slachterijen betalen op hun beurt slechts €0,89 aan de boer voor een kilo geslachte kip. Het prijsverschil is gedeeltelijk te verklaren door de verwerking van het product. Een vleeskuiken bestaat uit ongeveer 20% uit kipfilet, het duurste stukje van de kip, er is 5 kilo vleeskuikens nodig voor een kilo kipfilet. Ongeveer 44% van de prijs van een kipfilet bestaat uit zaken buiten het fokken en het slachten van de kip, zoals btw, handelsmarges en het afdekken van handelsrisico’s.
FL 5. GEWICHTSTOENAME OP MIDDELBARE LEEFTIJD KAN ALZHEIMER EERDER UITLOKKEN
Wetenschappers vermoeden al langer dat obesitas het risico op de ziekte van Alzheimer vergroot. Nieuw onderzoek brengt gewichtstoename tussen je 40e en 60e in verband met een versneld begin van de ziekte. Dat meldt CBS News. Het bewijs is nog niet sterk. Het verloop van BMI grafieken blijkt een goede voorspeller van het intreden van de ziekte van Alzheimer. Het omgekeerde valt echter niet te staven. Dun blijven op middelbare leeftijd vormt geen beperking om Alzheimer op te lopen. De onderzoeksresultaten zijn afkomstig van het National Institute of Health (NIH) en werden gepubliceerd in Molecular Psychiatry.
FL 6. WESPENGIF ALS WAPEN TEGEN KANKER
Het gif van een Braziliaanse wesp zou tumoren van leukemie, prostaat- en blaaskanker vernietigen zonder nadelige gevolgen voor normale cellen, meldt de BBC naar aanleiding van nieuw onderzoek. Het wespengif van de Polybia paulista bevat het toxine MP1. De onderzoekers vonden dat MP1 een interactie aangaat met abnormaal verdeelde vetmoleculen op de wand van kankercellen. Hierdoor ontstaan gaten waardoor moleculen die cruciaal zijn voor de celfunctie naar buiten kunnen lekken. In gezond celweefsel zitten dezelfde moleculen verborgen aan de binnenkant, waardoor het MP1 er niet bij kan. Het onderzoek is nog in een vroeg stadium en meer studies zijn nodig om te achterhalen of de methode veilig werkt bij mensen. Het middel zou nuttig kunnen zijn bij de ontwikkeling van nieuwe combinatietherapieën.
FL 7. LOUISE FRESCO EET EERSTE VOLAUTOMATISCH GEBAKKEN FRIET
Na de Belgen, de Chinezen en de Australiërs wagen nu de Nederlanders zich aan een volautomatische frietbakautomaat. Samen met wetenschappers van Wageningen sleutelden de oprichters van Caenator twee jaar aan een voedselveilig apparaat van standaard-afmeting. Vandaag bakte prototype 2 in exact 120 seconden de eerste portie voor Louise Fresco, voorzitter van de raad van bestuur de WUR. Over een paar maanden moet prototype 3 overal op de campus staan voor een grote praktijktest. Een voorraad diepgevroren frietjes en een frituurbak met zonnebloemolie moet volautomatisch 200 porties friet kunnen leveren, meldt het AD.
FL 8. BILDER & DE CLERCQ INTRODUCEERT INTERACTIEVE BOODSCHAPPENMUUR 'THE WALL'
Delicatessenwinkel Bilder & De Clercq verkoopt producten 'per recept'. Iedere dag kun je uit 14 recepten kiezen, waarvoor je precies de juiste hoeveelheid ingrediënten kunt kopen. Vandaag opende Bilder & De Clercq een innovatief foodconcept: 'The Wall'. In een aantal kantoren op Schiphol kunnen werknemers via de 'interactieve boodschappenmuur' The Wall (of de speciale app) een recept uitkiezen. Bilder & De Clercq levert de veelal biologische en lokale ingrediënten op maat (zodat er geen voedsel verspild wordt) en voorzien van het bijbehorende recept, aan het eind van de dag op het kantoor van keuze, meldt De Levensmiddelenkrant.
FL 9. STUUR EEN 'KAARDAPPEL' IN PLAATS VAN EEN KAARTJE
Nico Martens haalt met zijn website kaardappel.nl een Amerikaans succes naar Nederland. Via de website bestel je een aardappel met een tekst naar keuze, die vervolgens anoniem opgestuurd wordt. Mevrouw Martens beschrijft de aardappels die vooralsnog gewoon uit de lokale supermarkt komen, meldt agf.nl. Een grote Kaardappel gaat per pakketpost en kost €10 euro. Een kleine aardappel past door de brievenbus en is de helft goedkoper. Vier aardappels in de vorm van een puzzel is ook nog een optie. "Zelf een aardappel kopen en beschrijven is goedkoper, maar wij bieden de service en de anonimiteit", aldus Martens.
FL 10. LIMONADE IS SLECHT VOOR JE HART
Frisdrank ligt al tijden onder vuur. De bekende cardioloog Britse Aseem Malhotra maakt zich er al geruime tijd druk over. In een persbericht schaart zich nu ook de European Society of Cardiology zich achter dit standpunt. De organisatie verklaart dat limonade met prik slecht is voor het hart.
WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.
Fotocredits: 'Press clippings', Mark Hillary
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
FL 8: The Wall op Schiphol is weer actief, meldt Out-of-Home Shops. Twee weken na de lancering van de interactieve bestelmuur, ging initiatiefnemer Bilder & De Clercq failliet. Het bedrijf laat op Twitter de muur nu weer leven in te blazen.
Heb eens even gekeken wat er nu precies staat over die limonade met prik. Mensen die naar verhouding het meeste uitgaven (van de gewone dranken zoals thee, koffie ed) aan fris met koolzuur liepen het meeste risico. Maar zijn dat niet de mensen die ook anderszins in de risicogroepen thuishoren (laag opgeleid, laag inkomen, onvolwaardige voeding, rokers, ruime alcoholconsumptie)? Is daarvoor gecorrigeerd? Ik vermoed niet of niet voldoende.
LIDL STAPT GEHEEL OVER OP BETER LEVEN EEN STER
Lidl gaat als eerste supermarkt gefaseerd over naar een vleesassortiment met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming . Lidl slaat diverse tussenstappen over en gaat niet alleen met kip, maar met haar totale vleesassortiment over op minimaal 1 ster Beter Leven. Hiermee biedt LIDL haar klanten uiteindelijk een 100% diervriendelijker vleesassortiment.
In 2011 startte Lidl in Nederland met de verkoop van vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Dit assortiment is de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid, met als uiteindelijke doel een volledig duurzaam en diervriendelijker assortiment voorzien van het Beter Leven keurmerk. Het volledige vaste assortiment varkensvlees heeft sinds juni 2015 het 1 ster Beter Leven keurmerk. Daarnaast is Lidl sinds 2011 met de verse magere, halfvolle en volle melk en met karnemelk (sinds 2013) overgestapt op Weidemelk.
Voor kip geldt dat Lidl dit jaar nog plofkipvrij is en dat gemiddeld 30% van het kipassortiment voorzien is van het Beter Leven keurmerk. Dit percentage zal oplopen tot 75% in 2018. In dat jaar zal Lidl ook de uitspraak kunnen doen wanneer zij volledig over zal zijn naar Beter Leven. Lidl berekent de kosten van deze gefaseerde overgang niet door aan de klant, maar investeert samen met haar leveranciers en partners in deze stap.
Opvallend dat prijsvechter LIDL deze stap neemt. AH nam het voortouw met Beter Leven een ster voor varkensvlees. Daarna stagneerde het proces bij AH. Wellicht dat deze stap van LIDL het proces zal versnellen ook bij de andere supermarkten. Waarbij ik hoop dat uiteindelijk de kosten ook door de markt betaald worden en niet via andere de marge op andere producten betaald wordt. Dit om de klant te laten ervaren dat je best iets kunt vragen, maar dat de producten en de productie hun waarde hebben, zoals Dick Boer meldde een paar weken geleden. Laat dit tot realiteit worden.
De volgende stap is voor elke supermarkt een eigen beter leven merk met hun eigen zinnigheid. Ik ben benieuwd.
Dick #1, het CBS is volgens het LEI, de Nepluvi en de Jumbo een beetje verdwaald in de cijfers. Het CBS neemt de kritiek serieus en sprak naar Foodlog uit de cijfers nog eens goed te checken en verfijnen.
UNILEVER LEGT NIEUWE DUURZAAMHEIDSSTANDAARD OP AAN CONCULLEGA'S
Een nieuw mensenrechtenrapport van Unilever maakt dat andere multinationals hoge standaarden te volgen krijgen. Het toont ook het harde werk dat nodig is om voortgang te maken op het vlak van mensenrechten. Dat meldt ethicalcorp.com
Unilever gebruikte het 'Guiding Principles Reporting Framework' (UNGP) over mensenrechten, van de Verenigde Naties, om het rapport te maken. Het zegt dat het nu een passend moment is, om de discussie over de mensenrechten aan te gaan. Dit in het licht van de Klimaatsconferentie in Parijs. Daar zal het o.m. gaan over de te verwachten gevolgen van klimaatverandering op de armste gemeenschappen in de wereld. Iets wat Unilever na aan het hart lijkt te liggen.
Terwijl Unilever een "early adopter" is van het UNGP Framework zijn andere bedrijven klaar om te volgen: Zwitserse voedingsgroep Nestlé, telecomgigant Ericsson, de Amerikaanse mijnbouwgroep Newmount, de Zweedse modeketen H & M en de Nederlandse bank ABN-Amro zeggen allen te werken aan rapportage en de auteurs van de richtsnoeren verwachten dat vele anderen zullen volgen.
Dit rapport verdient een uitgebreid artikel op Foodlog. Wie nieuwsgierig is naar wat ethicalcorp er verder nog over te zeggen heeft, volge in het andere geval bovenstaande link.