'Structuur melkmarkt bekijken'
Hij blijkt voorstander van compensatie voor boeren die door de Russische sancties getroffen zijn. Melkveehouders stak Juncker een hart onder de riem met zijn uitspraak dat "er iets verkeerd zit in een markt waar de prijs van een liter melk lager is dan de prijs van een liter water." Daar voegde hij aan toe dat er echter geen sprake kan zijn van grootschalige interventie in de markt. De melkmarkt kan volgens Juncker niet op "microniveau gemanaged worden."
Volgens Juncker moeten de Europese en nationale mededingingsautoriteiten naar de structuur in de markt kijken en "de macht van supermarkten in de zuivelmarkt breken". Aangezien een eerder initiatief voor een vrijwillige code voor supermarkten weinig effect heeft gehad, lijkt het er op dat Juncker oor heeft voor de klachten vanuit de landbouwlobby. Die stelt dat "mededingingsrecht in Europa vooral kijkt naar een lage consumentenprijs", aldus Boerderij.
Klimaatdoelen
In zijn anderhalf uur durende speech had Juncker het vooral over de vluchtelingenproblematiek. Hij wijdde een korte passage aan de klimaatdoelen. Volgende week staan die op de agenda van de informele landbouwraad en eind dit jaar bij de VN-top COP21 in Parijs. Volgens Juncker ligt de EU op schema bij het behalen van zijn klimaatdoelen.
Fotocredits: Claude Juncker, euranet_plus
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Aardappels als vegetatief vermeerderd gewas heeft natuurlijk beperkingen aan de uitbreidingssnelheid van areaal. Maar de uitbreiding in 1 jaar (50%) zal ruim voldoende zijn in de meeste gevallen. Zo niet dan is dat het probleem van de afnemer, niet van de aanbieder.
Of de grotere maat duurder is? Het lijkt wellicht voor de teler niet zo te zijn, omdat die per maat betaald krijgt. Maar als die grotere maat meer opbrengt - zeker als die anders in het veevoer zou verdwijnen - dan heeft het handelshuis daar profijt van. En de teler daarmee ook.
Huib, bij maatscheidingen hoeft het helemaal niet in een duurdere klasse te vallen. Voor levering aan N-Afrikaanse landen gaan maat 28-55 of 35-60 in één zak. En dan werd er aan de hand van een proefrooi ter velde per partij en per maat 28-35 35-45 45-55 55-60 een aparte prijs bepaald en betaald.
En voor een groter aanbod zal het toch langer dan 1 seizoen gaan duren. Je kunt geen areaal voor teelt uitgangsmateriaal inwisselen voor teelt pootgoed met bestemming consumptietelers/export.
Anders dreigt er een tekort aan uitgangsmateriaal. Vanwege het verkorte afkapsysteem is areaal pootgoed in Nederland al gegroeid voor meer uitgangsmateriaal. Klasse B en C zijn al weg, klasse A verdwijnt ook.
Piet, het doel van maatverruiming is niet direct om prijzen te beïnvloeden. Het doel is om de totale geldsom te verhogen. Een maat die eerst buiten de af te leveren maat viel (bijv 50-55 mm) valt dan ineens in een veel duurdere klasse.
"bij meer vraag naar pootgoed duurt het 2 tot 3 jaar eer er door areaalvergroting een groter aanbod van pootgoed kan komen." Dat duurt niet meer dan 1 seizoen. Dwz zolang er voldoende land beschikbaar is, bijv om van consumptieland of weiland pootgoedland te maken. Uitgangsmateriaal is ook redelijk snel te regelen. Door grotere maten te gebruiken o.a.
Maar het klop voor zover het gaat om uitbreiding van 1 ras, bijv een nieuw ras met goede resistenties.
Een markconforme prijs voor pootaardappelen. Hoe zie je dat Huib?
De vraag naar pootgoed stijgt, dan zou de prijs ook moeten stijgen. Nee, zegt het handelshuis. We gaan pootgoed telers eerst toestaan een maatje groter af te leveren, alsmede de kwaliteitseisen versoepelen. Zomaar 5%-10% meer aanbod van pootgoed. De vraag is gestegen maar de prijs blijft gelijk, kan zelfs wat zakken door het kunstmatig vergrote aanbod. Andersom kan ook, vraag daalt, een maatje minder afleveren en kwaliteitseisen opschroeven. Daardoor minder aanbod en de prijs kan gelijk blijven of zelfs stijgen. Zo marktconform is het dan niet. Eerder een gestuurde pootgoed markt.
Handelshuizen moeten eigenlijk ook wel zo handelen, want bij meer vraag naar pootgoed duurt het 2 tot 3 jaar eer er door areaalvergroting een groter aanbod van pootgoed kan komen.
Belangen kunnen uiteen lopen. Dat geldt voor het handelshuis vs de pootgoedtelers. En ook tussen consumptie- en pootgoedtelers. Dat betekent niet dat daar niet is uit te komen.
Van pootgoed zal wel drie-kwart voor exprt zijn. De prijs die daar gehaald kan worden is dan marktconform. Ieder andere prijs zou inhouden dat de pootgoedtelers de consumptietelers subsidiëren of andersom. Geen van beiden zal daar voorstander van zijn. Het handelshuis hoeft daarin dan niet te sturen.
Piet, Henric, met name de pootgoedsector is er een waarbij een vaktechnische boer - mits op redelijk goede grond - uitstekend tot zijn recht kan komen. Van marketing hoef je weinig verstand te hebben. Dat kun je immers uitstekend overlaten aan het handelshuis.
Opvallend: op Foodlog wordt veel gesproken over wel of niet merkenopbouw. De diverse rassen aardappels hebben exact dezelfde uitwerking (of beter nog).