Personalized nutrition bij verschillende doelgroepen
Niet iedereen zal met een high tech armbandje rondlopen, maar persoonlijk advies zal steeds gebruikelijker worden. “Je zult zien dat er verschillende groepen ontstaan: de één wil graag lokaal eten, de ander onbewerkt en weer een ander focust zich op eiwitrijke menu's vanwege een sport. Dat kan, omdat voedingsinformatie steeds transparanter wordt. Je ziet steeds beter waar een product vandaan komt, hoe het gemaakt is en wat erin zit”, zegt Feunekes.
Technologie
Van Dooren ziet op het gebied van technologie nog meer kansen en mogelijkheden; ook om voedselverspilling terug te dringen. "Je hebt nu al technologie voor verpakkingen die aangeeft wanneer een product over de datum is. Ik verwacht dat deze over 10 jaar veel meer te zien zullen zijn, wat ons helpt om minder voedsel te verspillen."
Terug naar de basis
Een trend die Feunekes ook ziet ontstaan is dat we steeds meer willen weten over waar ons voedsel vandaan komt. Het initiatief om voedselonderwijs in te voeren is hier een voorbeeld van. "Als dit structureel wordt, groeit een hele generatie op met kennis en vaardigheden over hoe ze moeten koken en eten."
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dit lijkt niet te gaan over personal nutrition, maar meer over personal marketing waarin producten zoveel mogelijk zijn afgestemd op de behoeften van die ene consument.
Wat personal nutrition betreft, denk ik dat eerder Big Pharma er mee op de loop gaat dan Big Food.
Jan Peter, denk je dat de geïnterviewden dat bewust niet zeggen of embedded zijn in een nieuw, zich ontwikkelend discours/frame/paradigma?
Personalised nutrition op basis van 'voedingsinformatie', kan alleen als er een robuust paradigma is om die voedingsinformatie te duiden. Als we al moeite hebben om het eens te worden over de vraag of het inderdaad nuttig is om suikerconsumptie te beperken tot 10% (en of dat een universele norm zou moeten of wanneer je daarvan kunt afwijken), dan is er van zo'n robuust paradigma nog lang geen sprake.
Precies Martijn, zolang men het niet eens is wat nou gezond is kun je noit persoonlijke informatie geven, behalve op de manier als mensen aangeven dat ze groente of fruit met de hoogste concentratie van een bepaalde vitamine, zoiets als een koolhydratentabel waar je ook allerlei vitamines enz in terug kan vinden.
Tien jaar is misschien nog wel te voorzichtig. Hulp bij het maken van een passende, persoonlijke keuze in voeding en gezondheid kan nu immers al en wordt snel gemakkelijker. Zie bijvoorbeeld https://zipongo.com/
Persoonlijk advies hoeft echt geen rocket science te zijn. Het kan ook eenvoudig en met bestaande producten (denk aan een boodschappenlijstje op-maat voor je lokale supermarkt). Het kan ook ingewikkelder met bijvoorbeeld op maat gemaakte voeding en supplementen. Zie bijvoorbeeld wat het Amerikaanse HABIT aanbiedt: https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/10/tno-onderzoekspartner-van-habit-pionier-op-het-gebied-van-gepersonaliseerde-voeding/.
Persoonlijk advies is de toekomst. We gaan hopelijk van het idee dat een product 'gezond' is naar het besef dat alleen het effect(!) van dat product relevant is en dat dat effect kan verschillen tussen mensen en situaties. Daarnaast is voeding en eten meer dan feiten over ingrediënten. Het advies moet passen bij de persoon en zijn leven (omgeving, cultuur, sociaal, psychologisch). TNO en WUR doen onderzoek op dit zeer interessante gebied met een reeks industriële partners (persbericht met namen volgt nog). Zie: http://www.personalisednutritionandhealth.com/en/personalisednutritionandhealth.htm