De kassaloze-opening was een happening. Dat klanten in de rij moesten staan om de kassaloze super, die belooft geen wachtrij te hebben bij het betalen, binnen te komen, zorgde meteen voor de nodige ironische commentaren.
Glimlach
Contactloos betalen of bestellen zonder menselijke interactie is in opmars. Denk aan de kleine buurtwinkels zonder personeel van de Chinese supermarktketen Auchan of de volledig geautomatiseerde grab n’ go grocery stores van de Amerikaanse onderneming Shotput. Bij de Californische hamburgerketen CaliBurger bestel je op basis van gezichtsherkenning. Wil je hetzelfde eten als bij je vorige bezoek? Lach naar de camera in de bestelzuil en je vorige bestelling komt op het scherm. Dankzij een eerder aangemaakt loyalty account herkent de bestelzuil de klanten. Als de nieuwe technologie in Pasadena bevalt, rolt CaliBurger het wereldwijd uit. Wie weet houdt deze onzichtbare kunstmatige medewerker het langer uit dan robot Fabio, die al na een week dienst in een Brits supermarktfiliaal het veld moest ruimen.
CaliBurger laat je nog wel zelf betalen met een pinapparaat aan de zuil. De volgende stap wordt betaling met gezichtsherkenning. Zo ver is Alibaba al een tijdje. Sinds vorig jaar bestel èn betaal je bij de KFC-vestiging in Alibaba’s hoofdkantoor in Hangzhou met behulp van gezichtsherkenning. Een live-ness detection-algoritme verifieert of er daadwerkelijk een persoon voor de bestelzuil staat en er geen foto of filmpje getoond wordt. Invoeren van je telefoonnummer dient als laatste check. Gebruikers hebben van te voren een account aangemaakt in de Alipay app en gezichtsherkenning geactiveerd en goedgekeurd. Ook met een gekke pruik, make-up of een groep vrienden om je heen bestel en betaal je met gemak je hamburger of frietjes. De scanner pikt je er zo uit.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Astrid #11 Dan betaal je met pin, chip, NFC, mobiel, creditcard, cadeaukaart, cash, Paypal, Apple Pay of je rent gewoon hard weg, ervan uit gaande dat het ongeluk niet ook je benen heeft aangetast (alhoewel die elektrische karretjes van tegenwoordig ook best hard kunnen).
""Hierdoor kunnen reizigers hun weg zo snel mogelijk weer hervatten. ""
Maw, zo snel mogelijk weer oprotten zodat er plek is voor nieuwe klanten en we des te meer verkopen???
Wat nou als je door het een of ander, bijv een ongeluk, niet meer lekker breed kan glimlachen, krijg je dan een kopje smeerolie? Krijg je weer gezeik dat het discriminatie is.
Op de Shell-tankstations De Andel en Peilwijk-Oost kunnen klanten hun koffie betalen met een glimlach, schrijft FoodClicks. Een pilot, maar als de test succesvol is wil Shell de techniek op meerdere plaatsen inzetten. Na het geven van een brede glimlach aan het digitale touchscreen scherm naast de pomp, staat de koffie bij binnenkomst op je te wachten. Hierdoor kunnen reizigers hun weg zo snel mogelijk weer hervatten.
De Mood Detection software herkent je stemming op basis van uiterlijke kenmerken zoals: boos, neutraal of vrolijk. Shell testte de techniek uit op het Rotterdamse Binnenwegplein via een billboard.
Deze digitale innovatie is onderdeel van een groter programma waarin Shell technologische innovatie ontwikkelt en inzet om de reis van automobilisten te verbeteren.
#6 Dick, Gesnopen of niet; dat is de kern wat ik bedoel; inleveren van vrijheid, en je laten overheersen.
"...te beperkt zijn om onszelf te snappen, maar het heerlijk vinden om zo behandeld te worden, gebeurt dit.."
Dat laatste komt omdat het incentive (stimuleringsgift, promotionele optuiging) onverdiend is.
We worden 'getrakteerd' zonder er er iets voor te doen.
De fake-persoonlijke benadering 'omdat jij het verdient', is er een treffend voorbeeld van.
En 'omdat jij het verdient', belazer ik je om aan jou te verdienen.
Consumenten worden als goden door marketing benaderd, terwijl ze grofweg gebruiksvee zijn.
En het luiheid-gen sust het geweten in slaap. Lekker toch ?
In het postbellum van de 70er jaren waren we bang voor Big Brother.
Dat hij zich zo ingrijpend zou manifesteren zagen alleen sf-schrijvers met een maatschappijkritische instelling (o.a Orwell), maar niet politici en sociologen.
De AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) is geen fluit meer waard, en de wetgeving wordt dit jaar herzien ?
Zouden daar de internetkeizers en Jack Ma c.s. zich ook maar iets van aantrekken ?
Ik jammer als oudere jongere, omdat ik de verschuiving ervaar, maar dat is niet relevant.
Het echte probleem is, dat de 'nieuwe burger' niet jammert, en de persoonscontrole en manipulatie
kritiekloos accepteert als normaal.
En voor hen is het ook normaal, want de norm van nu.
Zolang dit interbellum duurt.
Dick snap jij wel dat een mens grotendeels uit gevoel en emotie bestaat en zich daar vaak door laat leiden. Waar kunnen die mensen terecht die tegen een muur op lopen? Praat me niet van het regulieren circuit, lapmiddel bij gebrek aan beters mede een gevolg van onze huidige tijd.
Medemenselijkheid en voor een ander iets willen betekenen gooien we op deze wijze in de vuilnisbak, en denk erom weg is weg.