Voor een rij bij de kassa hebben we geen tijd, laat staan voor een praatje met de kassa-medewerker. Dus installeren supermarkten allerlei technologie om hun klanten maar zoveel mogelijk ter wille te zijn. In Nederland kan Albert Heijn to go dat nu ook, zonder zelfscanner of zelfscankassa.
Bij de twee AH to go-vestigingen in het Amsterdamse AMC kun je met je aankoop meteen de winkel weer uitlopen. En vanaf volgende week kan dat ook bij de AH to go op Amsterdam CS. Alles wat je nodig hebt is de nieuwe tap to go-pas. Die tik je tegen het gedigitaliseerde prijskaartje van het product dat je koopt en, hop, na 10 minuten schrijft AH het bedrag van je rekening.
Met de nieuwe ultrasnelle betaaltechnologie haakt Albert Heijn in op de trend om het winkelbezoek aangenamer en sneller te maken en het 'betaalobstakel' te verkleinen.
Kassa van $1 miljoen
In Amerika gelooft Amazon daar ook heilig in. De online retailer zou de komende jaren 3.000 kassaloze winkels in Amerika willen openen om haastige stadse shoppers zonder kassa van een snelle hap of boodschap te voorzien. Het zal Amazon zo'n $3 miljard kosten, verwachten kenners. Want Amazon stopt voor een miljoen dollar aan technologie in één zo'n kassaloze winkel.
Dat doet Albert Heijn stukken zuiniger. De Zaanse super gebruikt een pasje en een smartphone-toepassing (vooralsnog alleen Android). Bovendien hoeven volgens Jan-Willem Dockheer, directeur van AH to go, de kassa-medewerkers bij de AH to go's niet voor hun baan te vrezen. Die gaan juist "midden in de winkel staan en klanten helpen".
Geen diefstal, hogere verkopen
Creëert al dat pakken en wegwezen niet de ideale gelegenheid voor winkeldiefstal? Albert Heijn denkt van niet.
De super verwacht dat de tijdwinst en het gemak voor de klant zoveel extra omzet gaan opleveren dat die de eventuele diefstal compenseert, schrijft de Volkskrant. Bij supermarktketen Spar University, die eerder dit jaar een vergelijkbaar systeem invoerde in zijn winkel te Utrecht, blijkt het inderdaad zo te werken. Klanten die het systeem gebruiken, kopen meer en het diefstalpercentage is niet gestegen, aldus de NOS.
Zo ziet 'tap to go' er in de praktijk uit:
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#9 Astrid,
Ik heb mijn bonuskaart ook wel eens op die manier even uitgeleend.
Supermarkten doen dat natuurlijk voor klantenbinding.
Kruidvat en Hema hebben ook klantenkaarten en zo zullen er wel meer zijn.
Ik doe daar dan maar niet moeilijk over, want ik kan daar toch niets aan veranderen.
Ze zouden het afschaffen, maar er zijn idd nog wat vestigingen of in een vestiging bij enkele kassa's dat ze er nog een kaart hebben liggen. Ik heb het ook meegemaakt dat ze aan mij vroegen of ze hem even mochten lenen, dan vroeg ik erbij of ik ook de airmiles erop mocht hebben, dus mijn airmiles kaart erbij. Vind ik niet zo'n probleem om een keer te doen, maar ik heb toch liever dat de winkels gewoon normale korting geven, zoals Dirk bijv.
#7 Astrid,
Het vreemde bij AH vind ik dat vestigingen er verschillend mee omgaan of ze wel of geen anonieme bonuskaart bij de kassa's hebben liggen.
AH is trouwens niet de enige supermarkt die werkt met aanbiedingen speciaal voor kaarthouders, want Coop heeft die ook.
Mijn kaart is ook anoniem Hans, ik vind het alleen al ergerlijk dat je perse een kaart moet hebben om die korting te krijgen, gooi het verdorrie gewoon zo in de aanbieding, geen gezeur met kaarten scannen, of mensen die hem nooit in hun portemonnee laten zitten en dan vergeten enz.
#5 Hans,
Ik heb er destijds bewust over nagedacht om die bonuskaart te registreren en dat die persoonlijke aanbiedingen inderdaad (wel eens heel) persoonlijk zijn dat klopt. Ze staan op de site van AH dan ook niet vermeld bij de 'gewone' aanbiedingen/bonussen. AH heeft eerder ook aangekondigd dat ze bezig waren met een proef om persoonlijke bonussen af te stemmen op eerder aangekochte producten en dat merk ik nu dus ook.