De Vegetarische Slagerij had zich met zijn vestiging 'De Vleesch Lobby' in Den Haag ingeschreven voor de verkiezing. De (betaalde) inschrijving werd gewoon geaccepteerd. Bij de deze week bekend gemaakte tussenstand bleek de Vleesch Lobby met 3.419 verreweg de meeste stemmen te hebben gekregen in Zuid-Holland. De moderator van de verkiezing zegt zich bij de diskwalificatie te beroepen op de definitie van Van Dale: een 'slagerij' is een "winkel van een slager", schrijft Pig Business.
Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager, reageert verbaasd. "De Vleesch Lobby is ons restaurant en winkel in Den Haag waar gasten en klanten terechtkunnen voor het ‘nieuwe vleesch’, ofwel vegetarische en plantaardige lekkernijen met de structuur, de smaak en de beleving van vlees. We zijn een ambachtelijke slagerij, maar dan met vegetarisch ‘vleesch’."
Bijzonder vond ik het dat in 2012 de partij van het rentmeesterschap, CDA, met nogal wat boeren uit de bio-industrie stemmend op hen, zich zo afzet tegen de Vegetarische Slager. Wiens belang was dat toen ook al weer? Plantaardige boeren uit o.a. West-Brabant, vinden daar gewoon wat van. Wij kennen Jaap. Jaap is geen heilige. Dat is het punt niet. Wij vinden wel knap wat hij doet. Maar de veelobby die vrij structureel het CDA in een wurggreep houdt, daarbij zet ik grote vraagtekens. (Als Jacco Geurts veehouder en CDA-er gelovig is, dan zou ik als ik hem was me maar zorgen maken als ik voor de Heilige Petrus aan de hemelpoort kwam te staan). Bij sommigen, zoals helma Lodders van de VVD vraag ik me echt af; Waarom doe je dit?
Is het ook Hans, maar een kruidvat bijv. loopt niet te 'janken' dat ze gediskwalificeerd zijn omdat ze ingeschreven waren voor iets waar ze helemaal niet in aanmerking voor komen, terwijl ze het vooraf wel een beetje konden weten en dan vind ik het ziekelijker om zo de aandacht te trekken. Ik kijk niet eens tv vanwege de reclames.
#9 Astrid, In principie is alle reclame een beetje 'ziek', buites SIRE, overheids-'reclames' en sommige banken een beetje, om het simpele feit dat reclame primair winst beoogt en pas secondair, of nog verder soms (?) tot doel heeft een klant te informeren tot zijn voordeel.
Zelfs bij kortingen van 100 naar 80, wordt je veelal genaaid blijkt na enig zoekwek 100 niet eens te bestaan..
Die gedachte over reclame is niet nieuw.
Vance Packard schreef een leuk boek eind 50er jaren over, de 'The Hidden Persuaders' of wel de verborgen verleiders. Elke marketeer kent het boek, of behoort het te kennen.
Een interessant artikel over dit boek kun je downloaden hier . Klein eindje naar onder scrollen.
Eerder was er de kritiek dat sommige mensen niet doorhadden dat het hier om nepvlees ging en moesten ze gedwongen aanpassingen doen. Kan zijn dat ze nu terugslaan, want nu zijn ze alleen het geld voor de inschrijving kwijt en krijgen ze de nodige (landelijk) aandacht.
Een stunt is het zeker, maar als je op die manier reclame moet maken voor je bedrijf lijkt het me dat het of erg slecht gaat of je wil gewoon op een, naar mijn idee, zieke manier klanten trekken.