Ik las het afgelopen week in de bijlage van onze Zwolse Stentor. Gubba= Syrisch voor het woord waterput.
Wat gaat Gubba doen? Gubba haalt duurzaam en bewust leven uit de sfeer van geitenwollensokken, aldus de krant.
Jij en ik weten dat deze doelgroep inmiddels al lang voorbij het stadium is van geitenwollensokken maar ach.... het geeft even aan hoe er over de doelgroep gedacht wordt.
Het draait hier dus om een internetbedrijf dat op 7 juni a.s. gelanceerd wordt.
In de internetwinkel gaat het om verkoop van duusrzame producten( boeken, horloges, make-up, cappuchinokopjes, snijplanken, reizen etc.) met als achtergrondgedachte: 'Consumenten zijn zeker geinteresseerd in duurzame producten, als die maar aantrekkelijk zijn en goedkoop. want daar mankeert het vaak aan 'aldus directeur David Brakel (27) uit Utrecht.
Gubba borduurt verder op de loyaliteitsprogramma's van pensioenfonds PGGM en ENECO voor hun klanten, zoals spaaracties. Ook Rabobank en Triodos bank haken aan. Hierdoor kunnen ze meteen twee miljoen mensen bereiken. We bieden hen geen spaarpunten maar harde Euro' s licht van Brakel toe.
Er komt ook achtergrond informatie over nieuws, films, discussie en de verkiezing van de Nederlander wie het meest Gubba is. Uniek wordt de mogelijkheid genoemd om de grote massa ertoe aan te zetten op een bewuste manier te consumeren.
Met name dat laatste punt wekte uiteraard mijn interesse. Ik ben erg nieuwsgierig hoe zij dan de massa aan het Internet krijgen om dan ook daadwerkelijk het gedrag van dezelfde consument waar wij het continu over hebben te gaan beïnvloeden ....
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@Piet, ik weet nu niet of je mensen dan dom kunt noemen, ze worden aangesproken op een gevoel wat ze hebben, dat is nu precies waar marketing over gaat. Het is op zich wel slim, maar of dat voldoende centjes in de lade brengt, en men kan overleven is nog maar zeer de vraag.....
En dan is er ook nog de site Goodies. Maar helaas: Goodies bestaan niet. Solidaridad is goed in marketing. Net zo als Paul Ray, die elk jaar in NL voor een paar sukkels komt praten over Cultural Creatives en daar mee veel geld verdient, is net zo'n creationiste als Marianne Thieme. Als iets niet bestaat dan maken we het wel. Ik wil geen veggie worden en ik ben ook geen Goodie en zeker geen zgn. Cultural Creative! Onzin. Dat mensen toch zo dom zijn om hier in te trappen.
He David, ook al is het wat laat ... ook ik kan zoiets nooit laten.
Volstrekt eens: de eindgebruiker is degene die het uiteindelijk de macht heeft iets te veranderen, cq. de kwaliteit van zijn leven en die van zijn leefmilieu te optimaliseren. Grote getallen - de massa dus - geven de doorslag en kunnen een flinke deuk in een pak boter slaan. Aan de aanbieders dus om die macht in beweging te krijgen.
Even kort door de bocht: dit is (wat mij betreft noodzakelijke en sympathieke) rationele duurzaamheid vanuit het standpunt van de 'wereldmanager'. Helemaal in lijn met de rationele Engelse utilisten.
Duurzaamheid omdat het op langere termijn beter is voor ons allemaal (laten we maar hopen dat we dat 'beter'' kunnen definiëren en uitvoeren). In dat kader wordt op dit moment (gelukkig) een boel aan industrieel en efficiency gedreven duurzaamheid gedaan. Versta me niet verkeerd: ik juich het toe!.
Maar ... hoe zit het nou met dat zo belangrijke andere aspect van onze tijd: kwaliteit en respect voor kwaliteit. Kwaliteit die inspireert tot 'less is more' - 'iets echt goed' is iets anders dan alleen maar een te 'consumeren' stuk voeding. Het heeft een betekenis die niet financieel (vervangingswaarde) is en een 'ootmoedig wow' (een 'intello-cool' woord voor respect-met-een-rilling-over-je-rug) oproept.
In (biologische) food betekent dié kwaliteit onvermijdelijk een hogere kostprijs en dus ook een hogere consumentenprijs.
Ten aanzien van prijs en duurzaam consumeren heb ik de volgende visie:
Natuurlijk staat voorop dat duurzame producten kwalitatief hoogwaardig en herkenbaar moeten zijn.
Wanneer duurzaam consumeren daadwerkelijk kan doorbreken heeft dit een bijzonder effect. Meer vraag betekent immers meer aanbod; daarom zal bij een toenemende vraag naar bio en duurzame producten een meerwaarde maatschappij sneller worden gerealiseerd.
Volgens mij heeft het veel meer zin om de consument te prikkelen met "een bewuste lifestyle" dan bedrijven te pushen MVO hoog op de agenda te zetten. Prikkelen kan op verschillende manieren: producten aantrekkelijk presenteren en AANBIEDEN. Een goede concurrerende prijs tov niet duurzame varianten is ontzettend belangrijk omdat anders de massa veelal voor een alternatief zal kiezen.
Ik kon het niet laten.... Omdat het zo leuk is met mensen te spreken waarbij het ook zo leeft.
Arne, je kunt eventueel mailen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zij gaat over PR en communicatie bij ons.
Welterusten en LEEF GUBBA!
Arne, ben blij dat de foodlog inmiddels als go-between fungeert!