De kas van de familie Persoon behoorde tot de vele paprikabedrijven die in 2006 en 2007 goede jaren met mooie prijzen hadden. Logisch vervolg daarop was een enorme uitbreiding, meer dan de markt kon verstouwen. In 2009 halveerden daarom de opbrengsten en kwamen de ondernemers in de problemen.
Helaas zijn er ook klachten ontstaan over smaak en kwaliteit van de Nederlandse paprika’s. Dat ligt aan de rassenkeuze, maar ook doordat de vruchten soms te lang in het handelskanaal rond zwerven en dus niet vers zijn.
Ondertussen zijn de Spaanse paprika’s erg vooruit gegaan. Vroeger teelden ze daar de zogenaamde lamuyo types, van die grove paprika’s met een dun laagje vruchtvlees. Rassen die het Mediterane klimaat goed kunnen doorstaan. Aangezien de Europeanen meer gecharmeerd zijn van geblokte typen hebben ze die daar ook massaal aangeplant en is er veredeld op geblokte rassen die ook onder de Spaanse zon kunnen groeien. Toch haalt die kwaliteit het vaak niet bij de Nederlandse producten, omdat die paprika’s in plastic tunnels worden geteeld, vaak zonder verwarming. Geen verwarming betekent dat de vruchten door temperatuursschommelingen krimpscheurtjes krijgen of kwetsbaar zijn voor schimmelziekten. Ook is het daardoor stukken moeilijker om biologische bestrijding in te zetten.
Stephan is zelf verrast door de goede smaak van dit nieuwe ras. Hij is gewend aan de smaak van zijn paprika’s, maar vindt deze er ver boven uit steken. Dat is nodig om de Hollandse paprika weer meerwaarde mee te geven. Let dus de komende weken in je supermarkt eens op de herkomst van de rode paprika’s. Ik ben benieuwd of jullie smaakverschillen ontdekken. Meld hier je ervaringen.
Mocht je zoeken naar Paprika's van Persoon, dan moet ik je teleurstellen. Ze gaan onderherkenbaar op in de massa. Gek he?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@ allen: de kleinere paprika's zijn inderdaad veel gebruikt in Engeland. In het verleden is er een markt gecreëerd voor de kleinere producten. Door Engeland om te dopen tot een exportland voor het kleinere segment is daar de kleinverpakking (flowpacks, familypacks)) volledig op aangepast en leveren we product naar de vraag van de klant: zoals Jan Peter van Doorn zo mooi uitlegt onder het artikel toegevoegde waarde bepaalt aanbod de vraag. Dit wil echter niet zeggen dat er geen kleinere paprika's overblijven voor de NL markt, het is echter alleen zo dat er voor deze producten in Engeland vaak meer betaalt wordt. Maar laat ik nu maar niet gaan uitweiden over de totstandkoming van de (uitbetaal)prijzen gezien het feit dat vele handelaren die hier dagelijks full-time mee bezig zijn mij dit niet eens meer kunnen vertellen.
Het doet ons goed te lezen dat eindgebruikers op zoek zijn naar lekkere paprika's en willen dan ook graag in contact komen met meerdere groenteboeren om onze preludium paprika's herkenbaar aan te bieden en jullie te laten genieten van lekkere en gezonde paprika's. Dus wil jij onze paprika's terug kunnen vinden in de massa vraag je groenteboer contact op te nemen via roy@personalvision.nl.
@Florine, de langgerekte vierlobbige paprika waar je over spreekt is zeer speciaal van smaak zeg je??
Ik heb namelijk altijd belangstelling voor "vergeten" soorten,.....zo nu heb ik verschillende soorten op proef staan. Letterlijk voor de proef/smaak. Voor nederlandse begrippen vaak niet de mooiste maar wel zeer smaakvol.
En heerlijk in diverse recepten.
Heb al een printje gemaakt van het verhaal, daarmee ga ik naar ´onze´ groenteboer. In Zaltbommel hebben we die niet eens meer! Hier op het dorp in een schuur, de voorraad van de rijdende groenteman. Groente komt hier óf van de tuin, óf van de markt, óf uit de super.
@Lizet, jij zou jouw groenteboer eens moeten zien te bewegen om aan die lekkere paprikaatjes te willen beginnen. Stephan zou ze om te beginnen met kleine beetjes op de veiling in Zaltbommel neer kunnen zetten. En jouw groenteboer kan ze daar dan kopen op de veilingklok. Hoe meer hij en zijn collega's kopen, hoe meer Stephan er daar neer kan zetten.
En wel leuk toch, dat ik op Google nog eerder gevonden wordt dan Foodlog? Jij mag ook gerust reageren op G+F hoor. Ik hou me even in. Moet weer gaan schoffelen.
Wie is 'we'?