AH-vestigingen zijn niet altijd van 'Zaandam'. Een kwart van de winkels is van zelfstandige ondernemers die varen onder de vlag van het merk en de inkoopkracht van de blauwe super super.

De Volkskrant schrijft:

Volgens de regels die tussen Albert Heijn en zijn franchisers zijn afgesproken, moet een winkelier die zijn winkel wil verkopen die eerst aanbieden aan de andere franchisers, vervolgens aan Albert Heijn zelf. Maar altijd moet Albert Heijn goedkeuring geven aan de transactie. Dat blijkt steeds vaker een probleem.

Het lijkt erop dat Albert Heijn de teugels aanhaalt en er zorgt met zijn formulemacht voor zorgt dat het aantal AH winkels niet zomaar terug kan lopen. Het is immers denkbaar dat een AH-winkelier naar C1000 of Plus overloopt. Ook dat zijn organisaties met veel zelfstandige ondernemers. De nieuwe Jumbo/C1000 combinatie vormt een geduchte tegenstander van AH. Beide winkelmerken oefenen dus ook aantrekkingskracht uit op AH-franchisers die met een goede bonus ongetwijfeld graag over zullen willen stappen. Zulk geld is immers het eerste verdiend en hoeft niet terug in de winkel.

Lees verder op de site van de Volkskrant.

Fotocredits: zelfscanapparatuur AH, één van de redenen voor franchisers om onder een koepelmerk te willen ondernemen, FaceMePLS
Dit artikel afdrukken