Zoals velen van jullie al weten verdien ik mijn boterham met het geven van lessen aan MBO leerlingen in Amsterdam op de horeca-opleiding van het ROCvA.
Afgelopen jaar zijn wij daar gestart met het competentiegericht opleiden van de MBO+ groep.
Dat zijn leerlingen in de leeftijd van 17-19 jaar die graag naar het HBO willen doorstromen en de opleiding van vier jaar in twee jaar tijd doorlopen. Een stevig tempo en hard werken zijn absoluut noodzaak.
We hebben waarschijnlijk iets bijzonders te pakken in de bewustmaking van jongeren rond de relatie gezondheid en eten. In 2008 dienen alle scholen competentiegericht op te leiden, dus hadden wij een pilot nodig.
Competentiegericht opleiden betekent eigenlijk de een levensechte integratie van praktijk en de theorie. Dus veel gastlessen, de straat op om zaken te onderzoeken, en bezoeken aan bedrijven. Hierdoor hebben de leerlingen een betere aansluiting bij de realiteit en kunnen ze de kennis ook beter verwerken. Ze werken dan aan hun vaardigheden. Hetgeen uiteraard niet inhoud, dat we nu de basiskennis maar links laten liggen, want die zit nog gewoon in het pakket. Kennis is en blijft noodzakelijk.
De studenten van afgelopen jaar lopen nu een stage van een half jaar in het buitenland, bij een heel uiteenlopende hotels en restaurants. Dit jaar konden we, met de ervaringen van afgelopen jaar, weer opstarten. De leerlingen starten in een blok dat wij First Impressions hebben gedoopt. Immers, als iets geldt in de horeca, is het wel de eerste indruk die je op de klant maakt. Dezer dagen hebben we een nieuw onderdeel toegevoegd, nl. de innerlijke en de uiterlijke verzorging van je lijf, maw Voedingsleer en Kledingadvies. Uiteraard wil ik hier even stilstaan bij de innerlijke verzorging.
De Voedingsleer had een korte en dynamische aanpak die de leerlingen aansprak.
Van te voren hadden ze een week lang moeten bijhouden wat ze iedere dag hadden gegeten. De week na deze presentatie moeten ze wederom bijhouden wat ze gaan eten, om zo te kunnen zien wat ze in hun eigen voedingspatroon hebben gewijzigd.
De resultaten hiervan beschrijven ze en worden opgenomen in hun eigen portfolio: iedere leerling heeft een eigen website op ons blackboardsysteem, waarin ze hun persoonlijke gegevens bijhouden.
Na een presentatie van Yvette Stemerding, gewichtsconsulente, over de basisprincipes van voeding en wat je manier van eten beteknt vor e manier van leven, werden de leerlingen aan het werk gezet. Uiteraard kwam hier de BMI aan de orde en de kennis van de verschillende ‘goede’en ‘slechte’ producten. Dit mochten de leerlingen aangeven dmv gekleurde kaarten. Rood voor ongezond, groen voor gezond en oranje voor zo nu en dan. De diverse groepen kwamen voorbij, de schijf van vijf en de 10 gouden regels.
- Eet regelmatig ( 3-6 keer per dag)
- Eet volop groenten en fruit
- Eet gevarieerd
- Let op vet
- Beperk het gebruik van suiker, alcohol en witte zetmelen
- Drink 2 liter vocht(bij voorkeur water)
- Beweeg 30 minuten per dag
- Lees wat er op de etiketten staat
- Gebruik de lichte maaltijd s’avonds
- Houd je gewicht op peil
In groepjes verdeeld kregen ze 30 minuten om een presentatie voor te bereiden over het meegegeven thema. ( 10 minuten overleg, 10 minuten onderzoek, 10 minuten voorbereiden presentatie) Thema’s waren:
1)Interview met vakdocent over hoe zij privé omgaan met eten en gezondheid
(een kookdocent en een gastheerdocent)
2)Hoe is de kwaliteit van het eten in onze kantine
3)Bereid een voedingsweek voor als introductieweek voor het komende jaar
4)Maak een menukaart met gezonde, verantwoorde gerechten voor ons restaurant
'The Dinner Club'
De groepjes storten zich werkelijk op de onderwerpen, internet, boeken en docenten werden geraadpleegd. Hierna werd de presentatie voor de klas gegeven en werden de leerlingen beoordeeld. Met name door het feit dat het kort en overzichtelijk was vonden ze het allemaal erg boeiend en leerzaam. De spin-off van dit soort momenten moet in de loop van het jaar blijken. Als docent kun je immers teruggrijpen op dit soort zaken en verdiepen wanneer dat uitkomt.
Opmerkingen genoteerd uit de mond van leerlingen:
- "Gezond leven zorgt er dus ook voor dat je er goed uitziet."
- "Je huid gaat er beter uitzien en je straalt meer uit als persoon."
Kijk dat zijn pure winstpunten: ze zien de functionele voordelen!
Nu maar hopen dat dit ook tot uiting komt in hun dagelijkse gewoontes. Door de energie die los kwam, heb ik er goede hoop bij.
Dit artikel afdrukken
Afgelopen jaar zijn wij daar gestart met het competentiegericht opleiden van de MBO+ groep.
Dat zijn leerlingen in de leeftijd van 17-19 jaar die graag naar het HBO willen doorstromen en de opleiding van vier jaar in twee jaar tijd doorlopen. Een stevig tempo en hard werken zijn absoluut noodzaak.
We hebben waarschijnlijk iets bijzonders te pakken in de bewustmaking van jongeren rond de relatie gezondheid en eten. In 2008 dienen alle scholen competentiegericht op te leiden, dus hadden wij een pilot nodig.
Competentiegericht opleiden betekent eigenlijk de een levensechte integratie van praktijk en de theorie. Dus veel gastlessen, de straat op om zaken te onderzoeken, en bezoeken aan bedrijven. Hierdoor hebben de leerlingen een betere aansluiting bij de realiteit en kunnen ze de kennis ook beter verwerken. Ze werken dan aan hun vaardigheden. Hetgeen uiteraard niet inhoud, dat we nu de basiskennis maar links laten liggen, want die zit nog gewoon in het pakket. Kennis is en blijft noodzakelijk.
De studenten van afgelopen jaar lopen nu een stage van een half jaar in het buitenland, bij een heel uiteenlopende hotels en restaurants. Dit jaar konden we, met de ervaringen van afgelopen jaar, weer opstarten. De leerlingen starten in een blok dat wij First Impressions hebben gedoopt. Immers, als iets geldt in de horeca, is het wel de eerste indruk die je op de klant maakt. Dezer dagen hebben we een nieuw onderdeel toegevoegd, nl. de innerlijke en de uiterlijke verzorging van je lijf, maw Voedingsleer en Kledingadvies. Uiteraard wil ik hier even stilstaan bij de innerlijke verzorging.
De Voedingsleer had een korte en dynamische aanpak die de leerlingen aansprak.
Van te voren hadden ze een week lang moeten bijhouden wat ze iedere dag hadden gegeten. De week na deze presentatie moeten ze wederom bijhouden wat ze gaan eten, om zo te kunnen zien wat ze in hun eigen voedingspatroon hebben gewijzigd.
De resultaten hiervan beschrijven ze en worden opgenomen in hun eigen portfolio: iedere leerling heeft een eigen website op ons blackboardsysteem, waarin ze hun persoonlijke gegevens bijhouden.
Na een presentatie van Yvette Stemerding, gewichtsconsulente, over de basisprincipes van voeding en wat je manier van eten beteknt vor e manier van leven, werden de leerlingen aan het werk gezet. Uiteraard kwam hier de BMI aan de orde en de kennis van de verschillende ‘goede’en ‘slechte’ producten. Dit mochten de leerlingen aangeven dmv gekleurde kaarten. Rood voor ongezond, groen voor gezond en oranje voor zo nu en dan. De diverse groepen kwamen voorbij, de schijf van vijf en de 10 gouden regels.
- Eet regelmatig ( 3-6 keer per dag)
- Eet volop groenten en fruit
- Eet gevarieerd
- Let op vet
- Beperk het gebruik van suiker, alcohol en witte zetmelen
- Drink 2 liter vocht(bij voorkeur water)
- Beweeg 30 minuten per dag
- Lees wat er op de etiketten staat
- Gebruik de lichte maaltijd s’avonds
- Houd je gewicht op peil
In groepjes verdeeld kregen ze 30 minuten om een presentatie voor te bereiden over het meegegeven thema. ( 10 minuten overleg, 10 minuten onderzoek, 10 minuten voorbereiden presentatie) Thema’s waren:
1)Interview met vakdocent over hoe zij privé omgaan met eten en gezondheid
(een kookdocent en een gastheerdocent)
2)Hoe is de kwaliteit van het eten in onze kantine
3)Bereid een voedingsweek voor als introductieweek voor het komende jaar
4)Maak een menukaart met gezonde, verantwoorde gerechten voor ons restaurant
'The Dinner Club'
De groepjes storten zich werkelijk op de onderwerpen, internet, boeken en docenten werden geraadpleegd. Hierna werd de presentatie voor de klas gegeven en werden de leerlingen beoordeeld. Met name door het feit dat het kort en overzichtelijk was vonden ze het allemaal erg boeiend en leerzaam. De spin-off van dit soort momenten moet in de loop van het jaar blijken. Als docent kun je immers teruggrijpen op dit soort zaken en verdiepen wanneer dat uitkomt.
Opmerkingen genoteerd uit de mond van leerlingen:
- "Gezond leven zorgt er dus ook voor dat je er goed uitziet."
- "Je huid gaat er beter uitzien en je straalt meer uit als persoon."
Kijk dat zijn pure winstpunten: ze zien de functionele voordelen!
Nu maar hopen dat dit ook tot uiting komt in hun dagelijkse gewoontes. Door de energie die los kwam, heb ik er goede hoop bij.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ailko, is het misschien een ideetje om die jongens en meisjes - geanonimiseerd - hier versalg te laten doen van hun eetgedrag? Ik zou dat ongelofelijk boeiend vinden.
Wat mij altijd opvalt is dat koks bijna altijd te dik zijn. Ze leren zo goed hoe het hoort en je zou eigenlijk mogen verwachten dat juist koks dan een goed gewicht hebben.
@Dick, ik zal het ze vragen, als het goed is volgen ze af en toe de bewegingen op foodlog.
@Brigitte, de meeste koks die ik professioneel ken zijn broodmager. Zelden dikke koks gezien. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar geloof mij dat beeld van dikke koks is net zo onwaar als van die magere obers ;-)
Nog even een verheldering: Het beeld wat er leeft dat als je in de horeca werkt dat je weet wat voedsel is, behoeft een nuancering. Uiteraard weet je de grote lijnen wat goed en niet goed is, maar je weet bijna niets over hoe voedsel zich in je lijf gedraagd. Je bent bezig met het verzorgen van mensen door hoog kwalitatief voedsel te bereiden of te serveren, dat is een gewoon een job.daar ben je ook voor opgeleid. Er zijn gepassioneerde koks die alles weten over hoe ze iets moeten garen en met welke combinatie je de sterren van de hemel proeft, en die weten tegenlijk niets over de exacte waarde van voedsel. Op zich niets erg aan, maar realiseer je dat horecamensen geen exacte wetenschappers zijn.
Beste Ailko,
Wederom een boeiend stuk, zoals je weet mag ik de studenten van deze opleiding ook les geven. Ik ben blij dat een onderwerp als voeding en de uitwerking ervan eens aan de orde wordt gesteld, je lichaam is immers je tempel en niets is minder belangrijk als het rein houden ervan.
Bewustwording van consumeer gedrag is een zaak die heden ten dage een belangrijke zaak is. Wat eet je eigenlijk?,. en vooral...wat doet het met jou..klinkt allemaal erg filosofisch,maar is bewezen wel degelijk waarheid.
Een tweetal jaren geleden heb ik voor mijn studie als opdracht (samen met een tweetal collegae) onderzoek gedaan naar de eet en drinkgewoonte en de trends daarom heen ,van adolescenten, geen echt schokkende uitslagen doch wel inzicht verschaffend.
Het maakt me blij te zien, dat een methodiek als zijnde CGO, studenten de mogelijkheid geeft inzicht te creëren in voedingspatronen.
Misschien hebben we eens de gelegenheid hier verder over te praten.
Complimenten en volg jullie site met veel plezier.
Peter
Peter, Dank voor je commentaar. (voor de mensen die niet in het onderwijs actief zijn: CGO= Competentie Gericht Onderwijs)
Bedoel je hiermee dat de eetgewoontes meevallen of tegenvallen? Zou dit anders zijn bij de leerlingen die tussen de 16-18 jaar zitten?