Het Agrarisch Dagblad meldt dat er een felle concurrentiestrijd gaande is tussen aanbieders van 1 ster varkensvlees. Er zou zelfs onterecht als diervriendelijk aangeprezen vlees in omloop zijn. Slachter Vion probeert varkenshouders binnen te houden door hen een premie van drie cent per kilo te betalen om te voorkomen dat ze hun dieren bij concurrerende slachterijen aanbieden. Vion startte vorig jaar met Albert Heijn het zgn. Good Farming Star concept waarvan de ster wordt gegarandeerd door de Dierenbescherming.
Volgens het AGD ziet Vion 'het getrek aan haar leveranciers als een vorm van gelukszoekerij' door de andere marktpartijen die snel op de groeiende vraag naar sterrenvlees willen inspelen. Daarmee zouden ze voor 'een dubbeltje op de eerste rang' willen zitten. Vion denkt dat een aantal partijen het prijswapen inzet om gemakkelijk marktaandeel te winnen.
Het AGD schrijft dat het treurig is dat marktpartijen op deze manier een goed initiatief 'om zeep helpen'. Welzijnsvlees concurreert zichzelf dood door deze cowboypraktijken die in de vleeshandel niet ongebruikelijk zijn en die helaas inmiddels ook het welzijnssegment lijken te ondergraven.
Daarnaast noteert de krant een door insiders bevestigd bericht dat er sprake is van fraude met sterrenvlees. Voor de Dierenbescherming is dat reden tot reorganisatie van zijn garantie-activiteiten:
Er zijn ook verhalen in de markt te beluisteren dat vlees wordt aangeboden dat niet voldoet aan de Beter Leven-eisen en gewoon afkomstig is uit de gangbare varkenshouderij. Dat zou één van de redenen zijn dat de Dierenbescherming besloot om de controle-activiteiten voor zijn systeem onder te brengen in een aparte stichting. Op die manier zouden ook de vleesbedrijven die het vlees op de markt brengen, beter te controleren zijn.
Fotocredits: Dorine Ruter
Dit artikel afdrukken
Het AGD schrijft dat het treurig is dat marktpartijen op deze manier een goed initiatief 'om zeep helpen'. Welzijnsvlees concurreert zichzelf dood door deze cowboypraktijken die in de vleeshandel niet ongebruikelijk zijn en die helaas inmiddels ook het welzijnssegment lijken te ondergraven.
Daarnaast noteert de krant een door insiders bevestigd bericht dat er sprake is van fraude met sterrenvlees. Voor de Dierenbescherming is dat reden tot reorganisatie van zijn garantie-activiteiten:
Er zijn ook verhalen in de markt te beluisteren dat vlees wordt aangeboden dat niet voldoet aan de Beter Leven-eisen en gewoon afkomstig is uit de gangbare varkenshouderij. Dat zou één van de redenen zijn dat de Dierenbescherming besloot om de controle-activiteiten voor zijn systeem onder te brengen in een aparte stichting. Op die manier zouden ook de vleesbedrijven die het vlees op de markt brengen, beter te controleren zijn.
Fotocredits: Dorine Ruter
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als geinteresseerde vleeseter merk ik dat al die sterren, merken en wat voor goedgemeende ideeen en slimme marketingmethodes alleen maar gemaakt hebben dat ik steeds meer buiten de supermarkten om aan het doen ben.
Eens in de maand bestel ik bij een slager die ik vertrouw (of direct bij een boer) het vlees en de kip waar ik vertrouwen in heb.
Fraude met dat vlees? Nee, die kans is heel erg klein om de volgende reden:
Er zit veel meer smaak aan en heeft een veel betere struktuur dan supermarktvlees.
Door de extra smaak gebuik ik minder vlees. Ben dus netto even duur uit en lach een beetje over deze manier van innoveren. Als je diervriendelijker vlees maakt, is de kans heel groot dat het vlees daarvan dus meer SMAAK heeft en een betere STRUKTUUR. Daar valt niet mee te frauderen.
Je komt in een soort tweespalt als je een eigen merk in de markt zet t.o.v produceren voor een merk, in dit geval AH huismerk. Een eigen merk kan maar dan moet je verdomd goed zijn om de concurrentie van andere merken voor te blijven. Produceren voor een huismerk geeft je minder of weinig eigen gezicht maar wel meer (gegarandeerde) afzetmogelijkheden.
In deze casus moet je wel goed beseffen dat er bij AH langs 1 ster Good Farming Star varkensvlees geen enkel ander sterloos varkensvlees ligt. Dat is volgens mij een unicum. Koester het.
Architectuur in een product is zeker van grote betekenis. Dan is een vereiste van een degelijk bouwwerk, de ketenpartners, van groot belang. Wij zijn deelnemer in het Good Farming Star concept en ons wordt de mogelijkheid geboden om je inbreng en visie te uiten. Dat doen wij dan ook door er op te wijzen dat je duidelijk sneller meer onderscheidend moet zijn om niet links en rechts ingehaald te worden. Vervolgens ontstaan er twee hobbels, eerste is de boeren die verder aan moeten passen en de tweede is de consument die het product gaat kopen.
Centenkwestie, zoals eerder al eens geschreven, 25 eurocent per kilo voor de boer extra en er is veel mogelijk. Ongetwijfeld zullen jullie wel weten hoe het in de praktijk functioneert als het om centen gaat.
Jan Peter, het huismerk AH is sterk genoeg om een waarborg te geven voor een product, daarnaast hebben ze de Euro chopper. Je genoemde kansen voor de agro sector om met merken in de supermarkt elkaar te beconcurreren lijkt mij eerder in het voordeel van de supermarkt uit te pakken.
Terzijde, de firma Van Loon uit Best(De Zaligheden) verpakt 1 ster varkensvlees voor de Lidl. Waar komt dat vlees vandaan? Kwaliteit is prima.
Ik weet dat De Dierenbescherming al geruime tijd bezig is om het Keurmerk Beter Leven onder een onafhankelijke stichting te brengen. Niet naar aanleiding van de berichten zoals boven beschreven. Ze waren er al mee bezig.
Overigens heeft De Dierenbescherming direct na bijvoorbeeld de berichten van een actiegroep extra controles laten verrichten bij de STAR varkensbedrijven. Ik weet dat uit ervaring.... Volgens mij waren de dierenwelzijnszaken bij de betrokken varkenshouders in orde. Wat ik hiermee wil zeggen is dat De Dierenbescherming wel degelijk goed oplet en haar merk Beter Leven wil beschermen. Zij is hierin actief.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat tegenstanders willen knabbelen aan de goede naam van Beter Leven. Maar het is zo dat er een trek op de "beste" varkensbedrijven is ontstaan. Dat is niet erg. Maar we moeten met elkaar er wel op passen dat we het kind niet met het badwater weggooien.
Aan VION de opdracht om Good Farming Star een gezicht te geven en het niet inwisselbaar te maken.
“Beter is het te concentreren op het onderwerp Branding: merkenbouw.”
Als trouwe volger van hetgeen hier te berde wordt gebracht, meen ik mij af en toe te mogen mengen in de discussie. Verdomd als het niet waar is, maar Veerman raakt meestentijds de kern van de zaak. Beschouw het niet als een compliment V. Een compliment maakt de mens week en ontvankelijk voor vleierij. Beschouw het als een feit. Ondanks dat ik geen snars verstand heb van het fokken van kippen en varkens, heb ik wel verstand van een zekere logica. Ook niet al te veel. Eerder las ik, dacht ik, zo iets als indien je geen verstand hebt van het vak, je je dan niet mag permitteren er een oordeel over te geven. Daar ben ik het niet mee eens. Waar de meeste, denk ik zo, die dit lezen geen verstand van hebben is: architectuur. Daar heb ik enig inzicht in. Ondanks dat ik niet kan metselen kan ik wel op theoretische,- en ervaringsgrondslag metselwerk beoordelen. Voel je wel? In de architectenwereld wordt gedaan aan merkenbouw. Je eigen merk wel te verstaan!!!! Er bestaat niet zo iets als een gezamenlijk optreden om de markt te veroveren en dat onderling te verdelen. Ja, er is wel een overkoepelende organisatie, die de belangen van de groep vertegenwoordigt in politiek opzicht. En er is ook een mores dat je elkaar niet al te zeer in het vaarwater moet zitten. Maar verder zoekt een iegelijk het maar uit hoe hij zijn klantjes binnen krijgt en zijn boontjes dopt en zijn geld binnen krijgt. Het meeste is dan ook wat in deze context genoemd zou kunnen worden: “bulk”. Navolging van hetgeen prominenten daarvoor gedaan hebben. Daar is niets verkeerds mee. Zeker de laatste tijd zie je dat de navolgende- architectuur met sprongen vooruit is gegaan. Die “bulk” is zelfs noodzakelijk om je te kunnen onderscheiden. Hoe kan je ooit een prominent voorbeeld worden als je je niet kan onderscheiden van het algemene. Veel eigengereide architecten zijn er die een stempel drukken op die “bulk”. Ze gaan hun eigen gang. Laten zich niet storen door de algemene opinie. Onafhankelijk zijn ze.
Ik snap jullie wereld, als consument zijnde, dan ook niet zo. Al eens eerder gezegd: “Eet je wel je eigen kip en varken”. Zo ja? Vertel er dan eens over, hoe lekker die schouderkarbonade is en ik kom het bij je kopen. Beter is het te concentreren op het onderwerp Branding: merkenbouw. Of zit ik er nou helemaal, of gedeeltelijk naast?
Paul, erg interessant wat je zegt. Zou dat kunnen betekenen dat het AH merk op alles werkt, maar niet op vlees cq vers? Normaal zou je aannemen dat de AH branding - want het 1 ster varkensvlees is wel degelijk onder merk gebracht namelijk het AH merk - op dit soort producten, waar ook geen A merken tegenover staan, niet sterk genoeg is. Als dat zo is liggen er heel veel mogelijkheden voor de agro sector.