Zo wil Hoekstra dat de EU de uitstoot van broeikasgassen in 2040 met minstens 90% reduceert ten opzichte 1990 (nu heeft de EU zich nog op 55% reductie per 2030 vastgelegd), waarmee hij aansluit hij het advies van het klimaatadviesorgaan van de EU. Daarnaast wil Hoekstra zich als Eurocommissaris inzetten voor een internationaal klimaatschadefonds, iets waar hij als minister nog niets van wilde weten, en belooft hij een einde te maken aan subsidies voor fossiele brandstoffen. Ook pleit hij voor een wereldwijde belasting op kerosine, omdat het 'absurd' is dat automobilisten wel belasting betalen als ze tanken, maar luchtvaartmaatschappijen niet.
De monden van de linkse Europarlementariërs vielen ervan open. "Zien we u nu terugvallen op uw rol als consultant en vertelt u enkel en alleen wat een groot deel van het parlement wil horen?" prikkelde Mohammed Chahim van de PvdA. "U staat niet direct bekend als klimaatkampioen," voegde Bas Eickhout (GroenLinks) daar aan toe.
Hoekstra bleef onverstoorbaar en zette zijn charme-offensief voort. "Continuïteit, ambitie en overleg" was de boodschap die hij afwisselend in het Frans, Engels en Duits uitdroeg. Waarbij hij zowel links ervan moest overtuigen het bestaande klimaatbeleid voort te zetten, terwijl rechts (lees: de christendemocraten waar CDA-er Hoekstra zelf ook toe behoort) juist willen dat dat afgezwakt wordt. Hoekstra beloofde dat hij de omstreden Natuurherstelwet, waar de lidstaten en het Europees Parlement nog over onderhandelen, "tot een goed einde wil brengen."
Na het 'klimaatexamen' wordt het nagelbijten voor Hoekstra. Als hij binnen 24 uur niet twee derde van de milieucommissie van het Europarlement achter zich krijgt, wacht hem een tweede ronde schriftelijke vragen en mogelijk een tweede hoorzitting.
"We zijn in de val gelokt, tegen onze eigen kandidaat stemmen kon niet," zegt een anonieme christendemocraat in een terugblik door de NOS op het proces dat Wopke Hoekstra op 5 oktober tot Klimaatcommissaris maakte. "Hij kwam daar met veel meer groene toezeggingen dan gedacht [..] De sociaaldemocraten en de Groenen hebben het spel goed gespeeld, beter dan wij."
Waar de Groenen, onder aanvoering van Bas Eickhout, uiterst tevreden terugkijken omdat ze er in geslaagd zijn de Commissie zich te laten committeren aan "een cruciale ambitieuze agenda op groen", zijn de christendemocraten chagrijnig: "De Green Deal met grote klimaatambities was bijna dood, lag al op de intensive care. En dankzij Hoekstra's komst is ie nu opeens weer aan de beterende hand."
Belangrijk overigens om op te merken: Hoekstra doet Klimaat, Maros Sefcovic werd ook benoemd en wordt verantwoordelijk voor de boerenkant van het milieu/natuur/klimaat-agenda en wordt vice-voorzitter van de EC.
De NRC haalt naar boven waar het ultimatum om draaide: Hoekstra heeft nu op papier verklaard wat hij wil. Dat staat nu zwart op wit, zei GroenLinks parlementariër Bas Eickhout.
Donderdag besluit het EP over zijn benoeming, maar dat zal - vermoedelijk - een formaliteit zijn.
#7 Klopt helemaal en hij is daartoe in staat, zoveel vertrouwen heb ik wel in zijn ongeschiktheid.
#8 Hij blijft wel in zijn comfort zone. "Voor zijn ministerschap was Hoekstra partner bij organisatieadviesbureau McKinsey en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Scheepvaartmuseum. Eerder werkte hij voor Shell in Berlijn, Hamburg en Rotterdam."
Een groot theater. In 9 maanden gaat Hoekstra niet veel veranderen . De poppetjes zijn weer even tevreden.
Hoekstra mag door van de commissie ENVI van het Europees Parlement. Hij gaf voor vanmorgen 7 uur de antworden die ook de milieuwoordvoerders bevielen. PvdA-lid Mohammed Chahimgaf een gevat commentaar: ""We zijn getuige geweest van de wonderbaarlijke bekering van Hoekstra tot groene politicus."
De socialisten in het parlement zullen "wel kritisch blijven over zijn transformatie. We zullen hem aan zijn beloftes houden. Hij moet nu de daad bij het woord voegen."
Hoekstra wil werken aan een wereldwijde kerosineheffing, een maritieme heffing en een belasting op fossiele brandstoffen. In 2040 wil hij de koolstofuitstoot met 90% hebben verminderd.