De houding ten opzichte van biologisch lijkt positiever te zijn geworden. Van de consumenten die biologisch koopt, vindt een meerderheid van 61% dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. Hetzelfde percentage vindt ook de kwaliteit van biologisch beter.
Bij het kopen van voedingsmiddelen hecht de consument waarde aan versheid, smaak en prijs. Voor het kopen van biologische voedingsmiddelen zijn de voornaamste redenen de impact op de natuur (50%) en diervriendelijkheid (44%).
De plek waar de consument zijn biologische producten koopt, verschuift. In 2020 gebeurde dat voor 26,2% buiten de supermarkt, zoals in een speciaalzaak of direct bij de boer. Dat is 5% vaker dan het jaar ervoor.
Merle Koomans van den Dries, directeur biologische supermarktketen Odin, zag de omzet in haar winkels fors stijgen. Volgens haar heeft de lange lockdown bijgedragen aan een nieuwe groep vaste klanten. Toch hoopt de directeur op meer tijd om biologisch aan de man te brengen. Want "voor structurele gedragsverandering is meer tijd nodig", aldus Koomans van den Dries.
In kleinere boerderijwinkels zijn de Corona regels duidelijker (één klant/stel tegelijk in de winkel) en de klanten wat gedisciplineerder dan in de supermarkt?
Ik zie hier meer het effect in van thuiswerken en tijd hebben om naar de lokale leverancier te gaan alsmede meer geld in de portemonnee agv het niet kunnen reizen ed.
De vraag is of dit aanhoud nadat we het pre-corona tijdperk weer hebben?
1 april.