De consument is kritischer geworden is ten aanzien van het 'Gezonde Keuze Klavertje' van Albert Heijn en het 'Ik kies bewust'-logo. Consumenten vinden het minder belangrijk dat dergelijke keurmerken gebruikt worden en denken steeds meer dat de keurmerken als reclame dienen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte.

Van de ondervraagde consumenten kiest 40% wel eens bewust voor producten met een Gezonde Keuze keurmerk, zoals het ‘Gezonde Keuze Klavertje’ van Albert Heijn of het ‘Ik kies bewust’-logo. Vorig jaar was dit nog 45%. Bijna tweederde van de consumenten is van mening geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product een gezonde keuze is.


bron: Deloitte

Hier werd het al langer beweerd: die labels zijn gewoon 'reclame'. Nu zijn er eindelijk wat cijfers die laten zien dat consumenten niet gek zijn. Hopelijk volgend jaar weer zo'n onderzoek zodat we de trend kunnen volgen.
Dit artikel afdrukken