De consument is kritischer geworden is ten aanzien van het 'Gezonde Keuze Klavertje' van Albert Heijn en het 'Ik kies bewust'-logo. Consumenten vinden het minder belangrijk dat dergelijke keurmerken gebruikt worden en denken steeds meer dat de keurmerken als reclame dienen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte.
Van de ondervraagde consumenten kiest 40% wel eens bewust voor producten met een Gezonde Keuze keurmerk, zoals het ‘Gezonde Keuze Klavertje’ van Albert Heijn of het ‘Ik kies bewust’-logo. Vorig jaar was dit nog 45%. Bijna tweederde van de consumenten is van mening geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product een gezonde keuze is.
bron: Deloitte
Hier werd het al langer beweerd: die labels zijn gewoon 'reclame'. Nu zijn er eindelijk wat cijfers die laten zien dat consumenten niet gek zijn. Hopelijk volgend jaar weer zo'n onderzoek zodat we de trend kunnen volgen.
Dit artikel afdrukken
Van de ondervraagde consumenten kiest 40% wel eens bewust voor producten met een Gezonde Keuze keurmerk, zoals het ‘Gezonde Keuze Klavertje’ van Albert Heijn of het ‘Ik kies bewust’-logo. Vorig jaar was dit nog 45%. Bijna tweederde van de consumenten is van mening geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product een gezonde keuze is.
bron: Deloitte
Hier werd het al langer beweerd: die labels zijn gewoon 'reclame'. Nu zijn er eindelijk wat cijfers die laten zien dat consumenten niet gek zijn. Hopelijk volgend jaar weer zo'n onderzoek zodat we de trend kunnen volgen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Bedrijven kunnen het logo niet zomaar op hun producten plakken. Daartoe moeten ze eerste gescreend worden door bureau Schuttelaar en flink betalen. Hoeveel wil Schuttelaar hier maar niet vertellen (Lizet heeft het inmiddels al 2x gevraagd dacht ik). Ook niet wat de kostprijs van die screening en labelling is.
Kortgeleden vertelde ik hier het verhaal van een biologische appelsappelaar die Ik Kies Bewust op zijn pak wou. Dat mocht niet van Schuttelaar. Puur natuur, maar hij moest er eerst wat anders bijgooien om te mogen IKB'en. Dat vertikte hij, want dan zou hij niet meer biologisch wezen.
Gedesillusioneerd over het krom en recht in de voedingswereld liet de sapman het er maar bij en dacht er het zijne van.
@bernd, daar zit nu net de crux! als je een beetje nadenkt tenminste
Dat is toch niet vreemd? Zodra je bedrijven zelf de keuze geeft op welke produkten ze het label kunnen afdrukken, dan weet je als consument (als je een beetje nadenkt tenminste) dat daar produkten tussen zitten die dat label niet verdienen.