Kijk maar het staat er echt.

In de kersverse Consumentengids stelt Henry Uitslag van de Bond dat consumenten in 1 oogopslag moeten kunnen zien of een product 'gezond' is.
Bij wet en Europese richtlijnen is nadrukkelijk vastgelegd dat een logo of staatje zoals dat hiernaast slechts een voedingsclaim is.
Het zegt iets over de hoedanigheid van het product, niets over het gezondheidseffect.

De Consumentenbond blijkt het helemaal eens te zijn met het advies van de Gezondheidsraad om Ik Kies Bewust en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn op te laten gaan in 1 logo.
Dat bestaat niet meer uit een oninzichtelijk vinkje of een klavertje maar geeft met vier stippen precies aan of er veel of weinig vet, verzadigd vet, suiker en zout in zit. Vezels doen er kennelijk niet meer toe.

Nou ben ik benieuwd: is veel vet altijd rood? Dan mag ik dus nooit meer boter of kaas. Is het 'veel' of 'weinig' gerelateerd aan de productcategorie? Dan mag ik me dus van de Bond helemaal vol eten aan wat minder vet en net wat minder suikerig ijs. De labeltjes kleuren dan immers groen. Frans Kok, de hoogste adviseur van de Gezondheidsraad, vond dat ooit niks. Nu wel?

Hoe dan ook, het zijn mooie stippen en bovendien zijn ze ook nog eens, zo blijkt, illegaal gezond. De Gezondheidsraad kan meteen aan het werk met onjuiste gezondheidsclaims. Hoewel, daar is de VWA voor.Wie waarschuwt de Autoriteit even? Ach laat ook maar. Zo'n foute claim is zo gemaakt ;-)
Dit artikel afdrukken