2015 wordt met een gouden pen bijgeschreven in de annalen van de Champagne. Op 4 juli werden de hellingen, huizen en kelders door de Unesco als werelderfgoed erkend. De streek maakte bovendien nog nooit zo'n hete én droge zomer door. Dat belooft veel goeds voor de jaargang 2015.
Het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne en het Bureau du Champagne Benelux toonden zich zeer tevreden op de Nederlandse dag van de Champagne, eergisteren in de Amsterdamse Kookfabriek.
Oogst 2015 'uitmuntend'
De Champagnestreek beleefde dit jaar de heetste en droogste zomer aller tijden. De druiven rijpten daardoor optimaal en hadden weinig last van ziekten. Ze hebben een hoog suikergehalte en een goede zuurgraad. De wijnmakers voorspellen dan ook een 'grootse millésime'.
Groei zit in de niche-wijnen
Dat is goed nieuws, want de winst - en groei - van Champagnewijnen zit 'm juist in de bijzondere Champagnes, de 'niches' van millésimes (wijnen uit één jaar), vintage en rosé Champagne. In tegenstelling tot andere bubbelproducenten, kunnen de Franse Champagneboeren niet zomaar bijplanten om méér Champagne te produceren. Wie niet meer kan verkopen, moet meer vragen voor de liters die hij verkoopt door die bijzonder te maken. Dat doe je door verschillende producten te maken.
Daar blijken ook nuchtere Nederlanders gevoelig voor. In ons land, de 11e champagnemarkt ter wereld, groeiden de niche-producten het hardst. Na enkele jaren kwakkelen als gevolg van de economische crisis, werd in 2014 20,6% meer champagne verkocht. De niche-producten Brut Nature en Extra Brut champagnes, die geen of weinig suiker toegevoegd krijgen, groeiden met meer dan 30%. Gemillesimeerde Bruts groeiden zelfs met 42%. Demi-sec (halfzoet, 8,6% van de markt) groeide 19% en rosé champagne (7,4% marktaandeel) groeide met 3%.
De Franse Champagnestreek kan niet onbeperkt uitbreiden, zoals producenten van bubbelwijnen in andere landen dat wel kunnen. Champagne is immers alleen Champagne als het afkomstig is van de 33.705 hectaren in de 5 departementen in Frankrijk die Champagne mógen verbouwen. Dat doen ze vol overgave: in 2014 produceerden ze 307 miljoen flessen ter waarde van 4,5 miljard euro, waarvan 47% geëxporteerd werd. Voor 2015 stevent de productie af op een totaal van 312 miljoen flessen.
Rechtszaken en diplomatie
Het Comité du Champagne beschermt de naam Champagne te vuur en te zwaard. Tijdens de presentatie liet communicatiedirecteur Thibaut Le Mailloux van het Comité een wereldkaart zien met daarop de landen die de naam Champagne gebruiken voor eigen, lokale bubbelwijnen in het rood. Landen die de oorsprongsbenaming wel erkennen, kregen een groen kleurtje. Le Mailloux meldde dat het Comité jaarlijks honderden zaken aanspant tegen overtreders. 95% van die zaken blijkt door middel van een schikking opgelost te worden.
Helaas behoren de grootverbruikers van Champagne - Rusland, de VS en Argentinië - nog altijd tot de 'rode' landen. Daar moet nog heel wat Champagne-diplomatie aan te pas komen.
Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Oogst 2015 'uitmuntend'
De Champagnestreek beleefde dit jaar de heetste en droogste zomer aller tijden. De druiven rijpten daardoor optimaal en hadden weinig last van ziekten. Ze hebben een hoog suikergehalte en een goede zuurgraad. De wijnmakers voorspellen dan ook een 'grootse millésime'.
Groei zit in de niche-wijnen
Dat is goed nieuws, want de winst - en groei - van Champagnewijnen zit 'm juist in de bijzondere Champagnes, de 'niches' van millésimes (wijnen uit één jaar), vintage en rosé Champagne. In tegenstelling tot andere bubbelproducenten, kunnen de Franse Champagneboeren niet zomaar bijplanten om méér Champagne te produceren. Wie niet meer kan verkopen, moet meer vragen voor de liters die hij verkoopt door die bijzonder te maken. Dat doe je door verschillende producten te maken.
Daar blijken ook nuchtere Nederlanders gevoelig voor. In ons land, de 11e champagnemarkt ter wereld, groeiden de niche-producten het hardst. Na enkele jaren kwakkelen als gevolg van de economische crisis, werd in 2014 20,6% meer champagne verkocht. De niche-producten Brut Nature en Extra Brut champagnes, die geen of weinig suiker toegevoegd krijgen, groeiden met meer dan 30%. Gemillesimeerde Bruts groeiden zelfs met 42%. Demi-sec (halfzoet, 8,6% van de markt) groeide 19% en rosé champagne (7,4% marktaandeel) groeide met 3%.
De Franse Champagnestreek kan niet onbeperkt uitbreiden, zoals producenten van bubbelwijnen in andere landen dat wel kunnen. Champagne is immers alleen Champagne als het afkomstig is van de 33.705 hectaren in de 5 departementen in Frankrijk die Champagne mógen verbouwen. Dat doen ze vol overgave: in 2014 produceerden ze 307 miljoen flessen ter waarde van 4,5 miljard euro, waarvan 47% geëxporteerd werd. Voor 2015 stevent de productie af op een totaal van 312 miljoen flessen.
Rechtszaken en diplomatie
Het Comité du Champagne beschermt de naam Champagne te vuur en te zwaard. Tijdens de presentatie liet communicatiedirecteur Thibaut Le Mailloux van het Comité een wereldkaart zien met daarop de landen die de naam Champagne gebruiken voor eigen, lokale bubbelwijnen in het rood. Landen die de oorsprongsbenaming wel erkennen, kregen een groen kleurtje. Le Mailloux meldde dat het Comité jaarlijks honderden zaken aanspant tegen overtreders. 95% van die zaken blijkt door middel van een schikking opgelost te worden.
Helaas behoren de grootverbruikers van Champagne - Rusland, de VS en Argentinië - nog altijd tot de 'rode' landen. Daar moet nog heel wat Champagne-diplomatie aan te pas komen.
Fotocredits: Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wijn is allang geen wijn meer, het is handel geworden. In 1987 kocht ik een fles Petrus voor 150 gulden, nu 1000 euro. de bekende wijnschrijvers schrijven stukjes (ze moeten ook eten) tegen een goede vergoeding (beetje herfst, zuurtje, zoetje, tabak enz ) labels als Parker 92 punten gouden medaille, zilveren, bronzen moeten de verkoop opjagen en de mensen kopen Most-wijn (met smaakje) en etiketten die niet in het land van herkomst te achterhalen zijn. Ilja Gort liet in een programma zien dat Domaine de la Romanee-Conti al vervalst wordt, waar gaat het heen? De grap is dat de tuinder lacht omdat hij door diverse ingrepen meer verdient aan de slager, de slager lacht omdat door diverse ingrepen meer verdient aan de tuinder enz resumerend het product is ondergeschikt geworden om veel geld te kunnen verdienen. (reacties als ik niet is al zo oud als de mensheid)