Ze zijn lelijk. Sorry. En ze gleden gisteren tegelijk ongevraagd de brievenbus in (ik heb geen nee-stickers, om niks te missen).

Bovenstaande is van Albert H. Van der Land sprak er hier een tijdje geleden schande van: hoe durft een super vlees nog in de aanbieding te doen? Hierbeneden die van Dirk. Ook van gisteren.

De reden is simpel. Dat doen Albert en collega's om klanten naar hun winkels te trekken in de hoop dat ze er nog wat meer meenemen als ze er toch zijn. Mag dat met vlees? Morele vraag. Antwoord ..... Nee.

Nee?

Welnee. De prijs van het vlees moet in de andere verkopen worden goedgemaakt. Dus niet te veel klagen, want dan snap je niet hoe supermarktmarketing werkt. Mevrouw die nog steeds

wel weet waarom ze vlees moet kopen, loopt er speciaal voor om en koopt nog wat meer. Dat 'meer' betaalt de reclameprijs. En zo kan het vlees toch nog uit.

Maar nou die van Dirk. Hieronder.

image

Dirk doet alles in de aanbieding. Alle categorieën. Van ondergoed tot gehakt. Van bier tot bewaarbakken en bloemkool. Van fotoboeken tot

keukenhanddoeken. Dirk lijkt zoveel mogelijk verschillende 'omlopertjes' binnen te willen halen.

Ik had het er gisteren even met iemand van de WUR over: wie zorgt er nou toch voor dat er geen cent overblijft voor de producent? Is het echt de schuld van de consument?

Dirk is helemaal bar: alles is goedkoop en alles lokt. Het loont al de moeite om er alleen voor de aanbiedingen heen te gaan.

De consument doet het, maar hij wordt geconditioneerd door de verkoper.

We hebben er hier wel eens woorden aan vuil gemaakt. Maar het onderwerp wordt steeds actueler: wie is schuldig aan het toenemende aanbiedingisme dat heel duidelijk niet alleen over vlees gaat?

Ik zou zelfs bijna zeggen: ach die vleesaanbieding - het zit veel dieper.
Wat komt er van? Dat is de meest beangstigende vraag.
Dit artikel afdrukken