De les ging over merken. Vroeger had je nog mensen die iets goeds maakten en dan kon je het kopen. Die mensen hadden een persoonlijkheid. Inmiddels bestaan ze niet meer omdat ze vervangen zijn door merken. Ze maken niet 'iets goeds' meer dat je kunt kopen omdat je het wilt kopen. Ze maken eerst een 'duidelijk gepositioneerd verhaal' dat bedoeld is om een al even helder gepositioneerd 'product' mee te kunnen 'placen'. Jij mag het niet kopen, jij moet het kopen. Logisch, want bedrijven zijn er om geld te verdienen. Het hele verhaal ging natuurlijk over die onmogelijke opgave om van een bedrijf een echt en authentiek merk te maken dat z'n 'customer' die 'echte experience' van een 'merkpersoonlijkheid' moet bieden. Dat is altijd nep, wilde ik nog zeggen, maar ik bedacht dat ik dat maar beter niet kon doen
Nou ja, het kan wel, maar dan moet je helemaal 'web 3.0' worden. Je moet geen merken maken, maar bedrijven die bestaan uit mensen. Had ik dat gezegd, dan zou ik niet out-of-place zijn geweest. Maar ik liet ook dat maar. Dat kwam omdat ik verbaasd was over een van de lessen die ik meekreeg.
Snap je het niet? Geeft niks. Mij moesten ze het ook uitleggen. De smaak van de koffie doet er dan niet meer toe. Als je eindelijk krijgt wat je wilde hebben, ben je blij dat je toch nog koffie kreeg voor het op was. Al was het gootwater, alles beter dan niks.
Ik heb een tip voor supermarkten. Haal die zelfscans weg, sluit wat kassa's. Nieuwe klanten zullen toestromen omdat ze denken dat het bij jou bijna gratis is. Prijsacties en - oorlogen zijn dan helemaal niet meer nodig.
Ik heb trouwens ook een tip voor koffieverkopers. Doe zo'n karretje. Merk is niet nodig. Desnoods zet je erop 'gewoon lekkere koffie'. Uitgifte aan vierkanten tegelijk. Ontstaat er toch vier rijen? Geen probleem. Dan is het echt de moeite waard. Om met Rohde te spreken, ik denk dat het zelfs 'cool' zou wezen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@ Marc,
Sinds mijn studententijd in Belfast kom ik er graag. De smaak vind ik prima veel beter dan de meeste automaten of die van DE in Breda.
Tja de verpakking... ach vergeet toch het milieu ga voor plastic...
Vandaag in utrecht de proef op de som genomen.
In de rij van DE en in die van Starbucks.
*De rij*
Mijn ervaring de rij van Starbucks is fijner, logischer en de sfeer die er hing was beter. DE heeft ook een ongedwongen sfeer maar de rij is een beetje amateuristisch.
*De verpakking*
De dranken van de Starbucks waren verpakt in een FSC-beker (er is ook keuze voor een mok) bij DE de klassieke kopjes.
Kortom wil je een fijne rij waar over nagedacht is? Ga naar de Starbucks en zo komt 'onze' Nederlandse efficiëntie die we 400 jaar geleden naar New York exporteerde weer terug.
"Plastic" is een gemakzuchtige benaming voor iets uit Amerika. Ja, het is middelmatig, voorspelbaar en herkenbaar van tv. Dat geldt voor het overgrote deel van waar de volwassen en onvolwassen bevolking op af stroomt. Verfijnde smaak is voor een elite. Geldt ook voor Italië. Wat een plastic is daar in de loop der eeuwen geproduceerd en over de wereld geëxporteerd!
Af en toe is er een topkok die denkt een betere kroket te maken dan de Febo. Kijk je een paar jaar later om je heen, dan staat de Febo nog steeds. En al zou die kroket het goed doen, het is dan evenzeer een keukentafelverzinsel.
Echt leven kan helemaal niet meer. Helaas.
Marc, zo is het met veel dingen: de Amerikanen nemen iets over uit Europa, maken er een marketingverhaal van en verkopen het ons duur weer terug als iets nieuws. Op zich knap (irritant), net zoals de emotie-economie, ook zo'n voorbeeld.
@Dick. Zoals ik al eerder zei, zielige vertoning dat in de rij staan voor iets middelmatigs. Dat overgewaaide merk koffie komt dus neer op het ervaren van een geconstrueerde plastic 'belevenis'. Wat een schapengedrag...