imageProfessor Tim Lang, de Britse hoogleraar die het woord 'foodmiles' uitvond, zette zijn mening vorige week in de krant.
Weg met alle logo's rond gezond, bio, ver weg, dichtbij, dierwelzijn en eerlijke handel. Geen vrije keuze voor consumenten meer. Die zouden nl. toch niet goed weten wat ze moeten kiezen. Supermarkten en voedingsproducenten zouden daarom netjes moeten wezen en de juiste keuzen voor de consument moeten maken.

Ik denk dat Lang even een beetje verstrooid was: hoe kun je de kat nou op het spek binden?
Neem bijvoorbeeld het IK Kies Bewust plakkertje op Cup-a-Soup, het ontbreken van zo'n ding op een komkommer, het (on)heil van de verdoofde castratie van mannelijke biggen, fair trade premies die grotendeels bij de certificeerder neerslaan of het zogenaamde geluk van scharrelkippen.

De stap is nl. zo gezet. (- x -) wordt zomaar +. Eten is geen wiskunde. Minder slecht is te vaak verre van goed. Maar wel makkelijk. Daarom gebeurt het, want het verkoopt. Beter hoeft niet, want we geloven wat we niet moeten willen geloven. Zelfs Lang, ongetwijfeld een integer mens, doet dat.

Mensen zijn gemaakt om hun eigen verstand te gebruiken. Ook al gebruiken ze dat niet altijd even best, er is geen reden om ze te stimuleren het dan maar op sterk water te zetten. Integendeel.
Dit artikel afdrukken