Ik heb eigenlijk geen idee. Ik stelde de gespreksleiding voor het over de volgende stellingen te hebben:
1. urban agriculture is turning rapidly into an early 21st century fad suffering from romanticism
2. future urban economies will need to import nutrients from elsewhere
3. as food is likely to become the new oil, Western urban economic ecosystems must defend the principle of self sufficiency in feeding themselves
Je weet nooit wat de gespreksleiding ervan maakt. Mijn standpunt moge duidelijk zijn: op zichzelf staande stadslandbouw is een illusie, maar voedselautonomie zou wel eens heel belangrijk kunnen zijn.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"La solidarité est pour moi un devoir et une nécessitée. Unis, féministes, écologistes, paysans, syndicats ouvriers, étuduants, mouvements alternatifs et commununautaires, tendent un ressort civique et moral qui oblige le pouvoir de l'argent à plier, et presse les pouvoirs politqiues à revenir vers plus de démocratie participative." Dat schrijft Bové aan het einde van zijn boekje Paysan du Monde. Een aardige titel overigens in het licht van Steel's veronderstelde 'localisme'. Ook de radicale antiglobalist Bové denkt vanuit - en zeker niet tegen - een mondiaal perspectief.
Hij is zeer communautair en anti-monetair.
Dick, ik dacht ook altijd dat Bové voorstander was van protectionisme en wel op de manier waarbij gevolgen voor andere landbouwers niet relevant waren.
Maar als hij stelt: (uit bijdrage van Steven)
stelregel 1: De productie zo verdelen dat het maximale aantal mensen als boer werkzaam kan zijn – het recht op productie omvat ook het recht op werk en het recht op een inkomen.
stelregel 2: Solidariteit met boeren in de rest van Europa en de wereld.
stelregel 3: Respect voor de natuur. De natuur moet worden beschermd om het gebruik ervan door volgende generaties veilig te stellen.
stelregel 4: Een herwaardering van hulpbronnen die in overvloed aanwezig zijn en bescherming van schaarse hulpbronnen.
dan vind ik dat verbluffend sociaal.
Herwaardering van hulpbronnen die in overvloed aanwezig zijn, dat is dus het tegenovergestelde van wat we nu als mensheid doen.
En, recht op productie houdt ook in recht op werk en inkomen lijkt dat een communistische zienswijze.
Maar als je het omdraait: bedrijven mogen zelf weten wat ze produceren en werknemers moeten maar afwachten of ze in dat proces werk en inkomen krijgen dan is dat een marktfundamentalistische zienswijze.
Ik versta het ook. Ik woon in Frankrijk tussen nogal wat van zijn aanhang. Hij is van baas in eigen buik, pardon, erf, het 'je suis chez moi' (dat vlgs mij universeel 'boers' is), maar bij sommigen nog sterker dan bij anderen.
Le monde n'est pas une marchandise, certes. Dat is een gedachte die me aanspreekt: geld vervreemdt. Nog belangrijker vind ik de zoektocht naar wat het sociaal verband bepaald in een wereld waarin nu eenmaal wel geld is en sommigen dat niet hebben terwijl anderen er in overmaat over kunnen beschikken. Dat onderwerp is nauw verbonden met de voedselvervreemding die Steel terugvindt in het ontwerp zelf - l'architecture même, pardon my French - van het hedendaagse stadsleven. Of liever gezegd, die ze herleidt tot de afwezigheid van voedsel als functie in de moderne stad.
Dick, Bové reageert als een boer. Wanneer God eindelijk naar de aarde zal afdalen, zal hij de boer mss op pensioen sturen, maar vooralsnog produceert hij/zij ons voedsel. We zullen naar hem moeten luisteren. En naar Annechien. En naar Huib. En en en... Ja, de reflex is vaak conservatief. Terecht. Niemand die hen bijspringt als ze in problemen door bijbelse plagen of Apie.
Anarchist zou ik Bové niet noemen. Hij spreekt latijnse boerentaal. Ik versta dat goed. Hij trok wat gentechplanten uit de grond (De Schutter en de VN zien GEEN heil in GGO's "ze zijn niet nodig en vormen bovendien risico's voor milieu, economie en gezondheid). Hij stak een McDonalds in brand? In ben niet voor dit soort van vuurke-stook, maar ocharme, wat stelt het voor tegen al de smeerlapperij die MCDo over de wereld heeft uititgekapt?
Die local trap. Ik downloade er wat pdf van na een Twitter van Giedo. Zeer itneressant. En gesneden brood voor een fairtrader. Ik moet wel zeggen dat het om theoretische denkconstructies gaat.
Huib, Steven zei het mooi met zijn verwijzing naar het vermijden van de locale val. Bové zegt een aantal dingen fraai. Zijns is een pleidooi voor autonomie, een mij dierbaar onderwerp. De Schutter is nog wijzer: hij zoekt naar nieuwe organisatievormen die zorgen voor een brede toegang tot het discours, nee, tot het handelen en inrichten van de markt. Bové blijft steken in een vorm van anarchisme dat hem als denker vanuit individualisme een schijnzekerheid biedt tegen de inmenging van anderen in zijn vrijheid.
De Schutter zoekt naar een nieuw sociaal verband rond voedsel.
Daar gaat deze draad over. Nederland is volgens Steel overigens ingericht als het archetype van de moderne Sitopia. We blijken alleen volledig vergeten te hebben daar betekenis aan te geven.
Of ik het over intensieve varkenshouderij heb? Nee. Ik het over vijandige houdingen tegenover alles wat niet klein is, zelfs als het wonders van geintegreerde landbouw en voedselverwerking zijn die nog niet eens bestaan. Delen vh mogelijke spectrum worden afgesloten.
Mooie woorden trouwens: tech romantici. Zeer terecht bovendien. Er zijn eenvoudige nutrientengrenzen en economische wetten die veel productie waardeloos maken of onbereikbaar voor degenen zonder geld.