In Engeland werd vorige week bekend dat maar liefst 10% van de Britten minder vlees proberen te eten omdat ze in de krant hebben gelezen dat het slecht voor hen zou zijn. Dat is een prestatie. Iedere socioloog en marketeer zal je vertellen dat het uiterst moeilijk is gedragsveranderingen op zo'n schaal bij mekaar te communiceren. Het is zelfs nog knapper. Er geen advertentie, radio of TV-campagne aan te pas gekomen. Het kwam gewoon door 'free publicity', dat wil zeggen artikeltjes in de kranten en de aandacht voor het onderwerp van andere media.

Dankzij een advies van de Gezondheidsraad is in Nederland de discussie over gezondheidslabeltjes helaas weer losgebarsten. Ze moeten strenger, zo moeten en gaan we geloven. Daarom moet er Een Almachtig Logo komen.

Welnee, ze moeten weg. Eten is eten en dat moet je heel gevarieerd doen en niet teveel. Pillen zijn pillen. Punt. Weg met het gezondheidsgezeik. Al helemaal als je daar iedere dag taart van mag eten, of dacht je nou echt dat zulke uitwassen over Frans Kok's en Ab Klink's Nieuwe Strengheid niet zullen blijven bestaan?

Wie gaat dat het publiek vertellen?Wie gaat ze trouwens vertellen dat professor Kok, de man achter de Gezondheidsraad, gewoon aan het afrekenen is met zijn conculega professor Jaap Seidell, de man achter Ik Kies Bewust?

Een heleboel logo's is natuurlijk ook prima. Dan haalt sowieso iedereen zijn schouders erover op en kunnen de gezonde druktemakers zich met elkaar bezighouden. Maar in Godsnaam: niet dat Ene Almachtige Logo!
Dit artikel afdrukken