![image](/images/uploads/Boeren_met_Uitzicht_-_foto_.jpg)
Duitsers willen net als wij koeien in de wei. Dat zegt onderzoeksbureau Motivaction.
Dat betekent dus dat de koe decoratiemateriaal is geworden. Verreweg de meeste dieren - naast koeien, vooral varkens en kippen - staan binnen. Letterlijk tientallen miljoenen. Een paar koeien in de wei zijn genoeg om ons dat te doen vergeten. Zelfs een paar lullige koeien in de wei maken al blij.
Heel anders gezegd: koeien zijn niet plattelands maar 'urban'. Net de dosis landschapsillusie die we nodig hebben om door te kunnen dromen, want boeren zullen ons worst wezen. Die moeten zich legitimeren om hier nog iets te mogen.
Het is niet meer zoals het was. Ons eten ook niet. Het komt niet uit de wei of het landschap.
De koe is de grote aflaat die we onszelf kado doen om de illusie in stand te houden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat jongetje vind ik uitstekend. Al was het Piet Jansen uit Heerhugowaard, geschminkt (gaat natuurlijk niet). De nood waar dat jongetje voor staat is symbolisch voor de werkelijke nood.
Maar die koeien, da's andere koek. Da's leven in een film terwijl het goed zou zijn de totaal andere realiteit te kennen: het is geen pais, vree en schoonheid aan het front waar ons eten vandaan komt.
Een aflaat: iemand ziet in een advertentie met een foto van een jongetje uit Liberia dat een half been mist. "Voor slechts 30 euro geeft u Jonathan een toekomst", staat erboven. De lezer besluit het bedrag over te maken. Het geld wordt echter niet aan de Jonathan op de foto besteed te worden (hij heet eigenlijk Suah en het is een jochie uit Ivoorkust), maar in een algemeen fonds voor gehandicapten in Liberia gestort. De gulle gever is blij dat hij een medemens heeft geholpen, warmt daar van op, en de gehandicapte kinderen worden geholpen.
De moraal: ondanks de afkeurenswaardige nep gaan beide partijen erop vooruit. En zo heel erg vals is het ook niet.
Zo kan dat ook met koeien in de wei gaan. Zolang de opbrengst van de aflaten wordt ingezet om het boerenbedrijf te verbeteren is het een winstsituatie. Het zou beter zijn, geef ik toe, als het denken en over dieren zou veranderen. Maar ook daar kunnen zichtbare koeien aan bijdragen.
Ik vind verder dat niemand puur uit financieel oogpunt iets moet doen.
Wouter, mensen hebben wel meer even natuurlijke als vervelende trekjes. In sommige gevallen zijn ze onschuldig, in andere niet.
Ik begrijp dat jij het prima vindt om de illusie van de boer in stand te houden dmv de koe, maar het echte moderne boerenvak over wilt laten aan slechts financieel gedreven voedingsproducenten.
Ik niet. Omdat een goed product - juist in het geval van eten - nu eenmaal niet kan bestaan bij de gratie van de kostprijs alleen.
Dit is wat mij betreft zo'n niet onschuldige aflaat.
De nieuwe 'groene' campagne van McDonalds al gezien? Dubbelpagina voorin Good Food News, veel boerderij, veel lieve boeren, veel groen, zo groen dat je weer met je kinderen bij McDonalds mag eten als verantwoordelijke ouder.
Aflaten zijn prima. De mens doet graag goed om zich goed te voelen. En heeft een sterk conservatief gevoel over 'hoe het hoort'. Daar kan gebruik van gemaakt worden om dieren- en boerenwelzijn te vergroten.
Een nieuwe 'kip in wei'-campagne (door de sector) zou ook best weleens veel effect kunnen hebben als deze een aflaat-karakter zou krijgen. De EKO-eierdozen zouden ook meer Novib-gevoel moeten krijgen. Kippen en varkens zijn ook heel decoratief. Geiten en lammetjes trouwens ook en (peking)eenden.
Bij wijze van reclame/overheidscampagne zouden langs de Nederlandse sporen en snelwegen inderdaad een soort kinderboerderijen gebouwd moeten worden, met veel verschillende dieren in de wei en borden die aansporen tot weidedierconsumptie.