Het Franse blad L'Express deed onlangs een onderzoekje naar het verschil in prijzen tusen biologisch en 'gewoon'. Het staatje van het resultaat tref je hierbeneden. Het onderzoekje werd uitgevoerd in Parijs' filiaal van winkelketen Auchan. Het gemiddelde prijsverschil bleek 70%. In de laatste kolom ('écart') vind je het prijsverschil per product. Het was weer een schrikken, want het wil ook in Nederland maar niet duidelijk worden waarom we er zoveel meer voor moeten betalen.

Zou het nou straks ook zo gaan met al die duurzame producten die er moeten komen? Ik vind dat je de uitleg er gewoon bij moet geven. Op deze manier voelt een consument zich genaaid. Want reken maar dat dit soort staatjes zullen blijven komen. Steeds meer zelfs. Onze overheid is op dit moment bezig met een 'duurzaamheidssysteem'. Het zoveelste Convenant, 'duurzame voeding', moet dat gaan opleveren. Het moet een consument niks gaan leren, maar hem duidelijk maken WAT hij moet pakken. Het dondert niet waarom. Ik sprak er vrijdagavond over met een stel foodintellectuelen die dicht tegen het overheidsbeleid aanzitten. De meerderheid aan tafel vond dat er een 'edited choice' voor mensen in het schap moet komen. We leren ze niet waarom ze iets moeten pakken, maar zeggen ze wat ze moeten pakken. Denkt foodlog dat de verduurzamende overheid daarmee de spijker op z'n kop slaat of er helemaal naast?

Ik denk dat de consument die het verschil kan maken - al die bergen doodgewone mensen - wel beter weet: ze willen weten waarom ze meer uit moeten geven. Anders zijn ze er gauw mee klaar. 'Een systeem? Over mijn rug zeker!'

Wat weerhoudt ons toch om mensen gewoon te laten weten hoe het zit Ik word zo mies van het mensbeeld dat daar waarschijnlijk achter zit: mensen zijn dombo's. De redactie vertelde me al dat foodlog.nl er deze week een nieuw Debat over opent: waarom gewone mensen niet groen gaan doen als ze behandeld worden als dom koopvee.

Weet je waarom alles duidelijk maken zo belangrijk is? Om mensen zich niet tegen AH en zijn ene ster varkensvlees te laten keren. Het bedrijf moet heel goed uit kunnen leggen wat het doet. Dan moeten de anderen ook mee en kan een concurrentiespiraal omhoog onstaan in plaats van met groengewassen duurzaamheid alleen-maar-iets-minder-ver-omlaag.

image
Dit artikel afdrukken