Afgelopen dagen organiseerden de FairTradeGemeenten in Zuid-Limburg (Vlaanderen) een eerste fairtradebeurs. Fairtradehandelaars en lokale boeren stelden zich voor aan professionelen en het grote publiek op een standenmarkt.

Gaststad was FairTradeGemeente Sint-Truiden, dat een nogal eigenzinnig logo ontwierp om haar fairtradeboodschap een gezicht te geven. Het lijkt als twee druppels water op de tomaat met horens, die The Guardian in juli j.l. online zette.

The Guardian deed ons 1 juli tien foto's van tot de verbeelding sprekende stukken groenten en fruit cadeau op haar website.

Per 1 juli werden de restricties door Europa, over de afmetingen en de vorm van 26 soorten fruit en groenten in de supermarkt opgeheven. Na 20 jaar kunnen ze sindsdien eindelijk weer: liefelijk ogende aardappelen in de vorm van een hartje, elkaar teder omhelzende Siamese wortelpaartjes of ronduit schaamteloos suggestieve grillen der natuur.

Op die beurs was een belangrijk onderwerp van gesprek uiteraard de prijzencrisis in de landbouw. En hoe ondernemende boeren, aanwezig op de standenmarkt, daar zelf weinig last van ondervonden door slim ondernemen.Ik vond niet meteen iemand die een markt zag in curieusogende verswaren. De lastenboeken van de supermarkten laten weinig verbeelding toe.
Maar ... de meeste boerenstandhouders waren wel opvallend mild en vaak zelfs lovend over de inkopers van de supers. En volgens iedereen die ik sprak leidt verbeelding en een scheutje durf wel degelijk tot grotere marktmacht voor diegenen die aan het begin van de voedselketen staan.

Deze toon steekt schril af tegen het hoge schurkengehalte dat bepaalde drukkingsgroepen en anderen de supermarkten veelal toedichten.

Mijn gevoel na afgelopen twee dagen intens gebabbel: we praten beter wat minder over wat fout loopt en juichen beter wat vaker om slim ondernemerschap aan het begin van de keten. Hoe zit dat hier op Foodlog?
Dit artikel afdrukken