De joint venture Friesland Huishan Dairy draait ondertussen wel gewoon door. "Friesland Huishan Dairy betaalt gewoon voor de melk van Huishan, en Huishan blijft leveren”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Op vragen naar de mogelijke financiële risico's waaraan FrieslandCampina blootstaat, gaat het bedrijf niet in. "Daarin hebben wij geen inzicht. FrieslandCampina zal indien nodig actie ondernemen om de activiteiten van de joint venture binnen de Chinese markt succesvol te kunnen voortzetten.” Volgens Distrifood onderzoekt FrieslandCampina alle mogelijkheden, "ook een volledige overname van de gezamenlijke onderneming door FrieslandCampina".
De joint venture Friesland Huishan Dairy draait ondertussen wel gewoon door. "Friesland Huishan Dairy betaalt gewoon voor de melk van Huishan, en Huishan blijft leveren”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Op vragen naar de mogelijke financiële risico's waaraan FrieslandCampina blootstaat, gaat het bedrijf niet in. "Daarin hebben wij geen inzicht. FrieslandCampina zal indien nodig actie ondernemen om de activiteiten van de joint venture binnen de Chinese markt succesvol te kunnen voortzetten.” Volgens Distrifood onderzoekt FrieslandCampina alle mogelijkheden, "ook een volledige overname van de gezamenlijke onderneming door FrieslandCampina".
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
FOLLOW THE MONEY
Hun analyse komt aardig in de buurt van mijn reacties hieronder ...
Inderdaad Jur, hoe kon je met zo'n partij in zee gaan? Dat zou ik me ook afvragen als ik lid / eigenaar was van de cooperatie. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de bewijsdrang van het topmanagement in NL, het negeren van negatieve signalen rond Huishan en de verkeerde inschatting van de negatieve risico's die aan zulke samenwerkingen kan zitten.
Hun beursgang was een typische pump & dump. Het agronomische verhaal van de alfalfa klopt niet. (hun verhaal: eigen voer omzetten in hoogwaardige zuivelproducten). Daar zijn al veel westerse consultants op afgehaakt afgelopen 10 jaar, omdat het technisch niet lukt. Vooral veel marketing (om de share prijs omhoog te jagen), maar weinig 'eigen' productie gerealiseerd. Je zou juist verwachten dat een bedrijf uit de eigen sector daar doorheen zou prikken. Edoch, zij kopen waardeloze 'equity' (een aandeel in het bedrijf) om maar mee te mogen doen. Uiteraard niet extra uit te geven aandelen, maar gewoon van de oprichters. (KASSA!)
Het is trouwens niet uniek voor RFC. Floraholland heeft ook zo'n directeur nu die China er afgelopen jaren doorheen drukt en ik voorspel een ongelukkige uitkomst van deze avonturen bij deze vanwege dezelfde redenen. Deze directeur heeft namelijk volgens eigen zeggen geen verstand van bloemen, maar wel van zaken doen.
Piet #3, als die uitkomst zo voorspelbaar was, hoe kan het dan dat de business-strategen van RFC die uitkomst niet hebben zien aankomen?
Achteraf is alles makkelijk voorspelbaar.
Het echte probleem is niet de eigendomsverhouding en/of de waarde van de assets. Het gaat om toegang tot de distributie / inning van de opstaande rekeningen, wat een puur Chinese aangelegenheid is. Ik denk dat veel inkopers nu afwachtend zijn met betalen en waarschijnlijk ook met bestellen. Het beste is nu aansluiting zoeken bij een andere partij, die de 'merken' kan gaan runnen. De keuze voorheen was weinig gelukkig, maar de uitkomst was wel voorspelbaar.
Een volledige overname? Denk niet dat je dat lukt in China.