Die verwachting spreekt Dick Boer, bestuursvoorzitter van Albert Heijn en directielid van Ahold, uit in een interview met het persbureau Reuters. Boer wordt daarin gevraagd naar een reactie op de
Werkloosheid
Over de maanden april-juni bedroeg het werkloosheidscijfer in Nederland 4 procent, onveranderd ten opzichte van de periode maart-mei. Het gemiddelde werkloosheidspercentage voor de landen in de eurozone ligt aanzienlijk hoger op 7,2 procent.De AH-topman vreest dat de economische crisis de Nederlandse consument niet lang meer onberoerd zal laten. ‘Er komt een moment dat je meer reactie ziet dan vandaag. Zoals meer aandacht voor goedkopere producten en minder variatie.’
Volgens Boer is Albert Heijn dankzij de doorgevoerde herpositionering beter opgewassen tegen moeilijker marktomstandigheden. ‘Huismerken zijn een manier om geld te besparen. ’50 Procent van ons assortiment, inclusief vers, bestaat uit private labels. Zonder vers is dat 30 procent.’
Marges opofferen
Het marktaandeel van Albert Heijn is inmiddels de 30 procent gepasseerd. Toch is de marktleider er altijd op gericht dit verder te vergroten, ook al gaat dit ten koste van de marge, zegt Boer. ‘Wanneer een bedrijf zegt dat het niets geeft om marktaandeel, bestaan ze binnen vijf jaar niet meer. In retail speel je het spel maar op één manier: en dat is groei, wanneer je stopt met groeien, heb je een probleem. Je hebt een groter volume nodig, en soms moet je daarvoor wat marge opofferen.’
Elsevier Retail, 23 juli 2008
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog