Het zal niet lang meer duren voordat ook de robuuste Nederlandse consumentenuitgaven worden geraakt door angst voor de kredietcrisis en stagnerende economische groei.
Die verwachting spreekt Dick Boer, bestuursvoorzitter van Albert Heijn en directielid van Ahold, uit in een interview met het persbureau Reuters. Boer wordt daarin gevraagd naar een reactie op dewinstwaarschuwingen bij branchegenoten als Carrefour, Marks & Spencer en Delhaize. Op de aandelenbeurzen kreeg de retailsector na de winstwaarschuwingen een forse tik op de vingers. Sinds het begin van het jaar leverde de Dow Jones Stoxx Retail Index al 31,4 procent van zijn waarde in. Ahold wist over die periode de schade te beperken tot 14,7 procent.
Volgens Boer treedt de neergang in de Nederlandse consumentenuitgaven langzamer in. Nederlandse consumenten voelen de internationale economische ontwikkelingen nog niet in hun portemonnee. Ook zijn er in Nederland minder zorgen over de werkgelegenheid dan elders, aldus Boer. ‘Heel veel mensen hebben een baan. Aan de inkomenskant voelen consumenten het nog niet.’

Werkloosheid
Over de maanden april-juni bedroeg het werkloosheidscijfer in Nederland 4 procent, onveranderd ten opzichte van de periode maart-mei. Het gemiddelde werkloosheidspercentage voor de landen in de eurozone ligt aanzienlijk hoger op 7,2 procent.De AH-topman vreest dat de economische crisis de Nederlandse consument niet lang meer onberoerd zal laten. ‘Er komt een moment dat je meer reactie ziet dan vandaag. Zoals meer aandacht voor goedkopere producten en minder variatie.’

Volgens Boer is Albert Heijn dankzij de doorgevoerde herpositionering beter opgewassen tegen moeilijker marktomstandigheden. ‘Huismerken zijn een manier om geld te besparen. ’50 Procent van ons assortiment, inclusief vers, bestaat uit private labels. Zonder vers is dat 30 procent.’

Marges opofferen
Het marktaandeel van Albert Heijn is inmiddels de 30 procent gepasseerd. Toch is de marktleider er altijd op gericht dit verder te vergroten, ook al gaat dit ten koste van de marge, zegt Boer. ‘Wanneer een bedrijf zegt dat het niets geeft om marktaandeel, bestaan ze binnen vijf jaar niet meer. In retail speel je het spel maar op één manier: en dat is groei, wanneer je stopt met groeien, heb je een probleem. Je hebt een groter volume nodig, en soms moet je daarvoor wat marge opofferen.’

Elsevier Retail, 23 juli 2008
Dit artikel afdrukken