imageSteeds meer Nederlandse consumenten vertonen een opmerkelijke schizofrenie waar het hun kookaktiviteiten betreft. Door de week wordt haastig gekookt met pakjes, bakjes en zakjes kant-en-klaar uit de super, terwijl in het weekeinde de tijd genomen wordt voor ambachtelijk gerechten met authentieke verse producten van de speciaalzaken.

Volgens culinair publicist Johannes van Dam is het uiterst treurig gesteld met de kookcultuur in Nederland. "Geholpen door de huishoudscholen heeft de voedselindustrie ons geconditioneerd om voor de televisie te hangen en dure kant-en-klaarproducten in de supermarkt te kopen", sombert Van Dam een interview in het blad Nieuwstribune van de SP. Ook tijdens de smaaklessen die op de verschillende scholen gegeven worden blijkt dat het met de kennis over ons voedsel en over de bereidingwijze ervan maar matig gesteld is. Daartegenover staat een groeiende groep consumenten die zich culinair verdiept, gemak afwijst en voor authentieke producten kiest. Ook is er een groep kokers voor wie koken een onderdeel van hun life style is. Bij deze life style-cooking past ook het herbeleven van het inkopen van puur natuurlijke producten. Groenten, vlees, wild, vis, kaas, delicatessen, wijn, traiteurwaren en patisserie met 100% smaak. Geen anonieme pakjes, bakjes en zakjes, maar ambachtelijke producten met een duidelijke herkomst.

Maar het gros van de Nederlanders is niet zo culinair geëngageerd en bovenal geïnteresseerd in prijs. Na de Tweede Wereldoorlog stond in Nederland het zelf kunnen voorzien in zuivel en granen voorop. Tot vandaag is die volumefocus merkbaar. Tomaten die er mooi uitzien, maar waterig zijn. Kipfilet in zes weken geproduceerd, zonder kraak of smaak? Fabriekskazen hetzelfde verhaal. Er zijn wel goede ambachtelijke producten, maar voor de grote groep Nederlanders zijn die al gauw te duur, zeker vergeleken met de 'gewone' fabriekproducten.

bron: VMT
Dit artikel afdrukken