Picnic-klanten kunnen aangeven of ze producten missen in het assortiment en welke dat dan zijn. Op deze manier bouwt de onlinesuper aan een assortiment dat helemaal is afgestemd op de wensen van de klant. Vorig jaar voegde Picnic al eens 1.000 producten toe en op dit moment staan er, schrik niet, nog 20.000 door klanten aangevraagde producten in de wachtrij. Muller: “We bouwen aan een assortiment dat mensen ook echt willen hebben. Dat klinkt heel logisch, maar is het niet in de supermarktwereld.” Niet de klant, maar inkoopafspraken of leveranciers - tegen betaling - bepalen welke producten in de super op de schappen komen.
De verruiming van het aanbod valt samen met de introductie van de nieuwe Picnic-app, met slimmere navigatie. Zo is het voor de klanten eenvoudiger om de gewenste producten te vinden.
Zelfs met het beperkte assortiment scoort Picnic in de hoogste regionen van de ranking van Nederlandse webshops door de Consumentenbond, meldt Distrifood.
Picnic scoort een 9,2 in het onderzoek naar 68 webwinkels. Alleen Cool Blue scoort met 9,3 nog net iets hoger.
Consumenten vinden prijs en bezorg- cq verzendkosten erg belangrijk, maar ook assortiment en 'out of stock'. Vergeleken met andere supermarkten/food-webwinkels springt Picnic er met kop en schouders bovenuit: AH.nl staat met 8,5 op 2, gevolgd door Hema.nl (8,2), Jumbo.com (8,1) en Plus.nl (7,7). Opvallend: de Lidl-shop.nl scoort een 8,1, alleen niet met de verkoop van levensmiddelen. Je kunt er terecht voor doe-het-zelf en woningdecoratie.