Ons leven wordt overspoeld met plastic en de drankenindustrie maakt het nog erger door hier elk jaar miljarden plastic flessen aan toe te voegen. Sinds de oprichting van fritz-kola in 2003 weigert fritz-kola hieraan mee te doen en heeft er vanaf dag één actief voor gekozen om herbruikbaar glas te gebruiken. Het voordeel: onze flessen kunnen tot 50 keer opnieuw worden gevuld en 100% worden gerecycled zonder kwaliteitsverlies. Om een systematische verandering in de drankenindustrie te stimuleren, hebben we ook het initiatief 'Trink aus Glas' (drink uit glas). Hiermee sporen we de consument en onszelf aan om een duurzame en grondstofbesparende houding aan te nemen bij het consumeren van drankjes en om plastic afval te voorkomen.

Elke fles helpt
Fritz-kola onderscheidt zich van andere frisdrankmerken door herbruikbare glazen flessen te gebruiken. We streven ernaar om het gebruik van glazen flessen binnen onze bedrijfsvoering zo praktisch mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met de opening van onze nieuwe bottelarij, waar lege flessen efficiënt worden hergebruikt. Hergebruik begint en eindigt echter niet in onze bottelarij.
We zien dat de animo voor de DoneerRing groot is
Een fles kun je pas hergebruiken als die eerst is ingezameld. Naast onze eigen productie richten we ons daarom op het bevorderen van hergebruik binnen de drankenindustrie als geheel. We ondersteunen onder andere de uitrol van statiegeldsystemen in landen waar ze nog niet veel voorkomen, en zetten ons in voor een industriebrede samenwerking om het statiegeld te verhogen. Daarnaast richtte fritz-kola samen met andere Europese campagnevoerders de New European Reuse Alliance op, om aandacht te vragen voor een circulaire toekomst in de drankenindustrie. Ook statiegeldinzamelaars zelf zijn belangrijke stakeholders binnen onze circulaire visie. Onder het ‘Every Bottle Helps’-initiatief zetten we ons in voor de respectvolle behandeling van statiegeldinzamelaars, met de introductie van de 'DoneerRing'. Deze speciale houder maakt een einde aan de vernedering om in de vuilnisbak te moeten grijpen voor statiegeldflessen. We zien dat de animo voor de DoneerRing groot is: we deden onderzoek waaruit blijkt dat maar liefst 92% van de Nederlanders de DoneerRing een goed initiatief vindt. Iets meer dan de helft van de Nederlanders die de DoneerRing kennen, gebruikt hem ook daadwerkelijk.

Glas boven plastic
Als ik aan circulariteit denk, denk ik aan glas boven plastic; het idee dat je materialen gebruikt die hun waarde behouden nadat je het product op hebt. Maar ook bijvoorbeeld onze reclamematerialen zijn door deze filosofie tussen de 94-100% duurzaam en recyclebaar. Afval is een onvermijdelijk bijproduct van productie en consumptie. Het is daarom logisch dat we circulariteit direct associëren met recycling. Maar dit is slechts één aspect van het concept. Het voorkomen van verspilling vraagt om zowel het hergebruiken van afval als het verminderen van afvalcreatie. In een volledig circulair systeem is daarom de hele levenscyclus van een product geoptimaliseerd. Denk hierbij aan de optimalisatie van distributie en het verminderen van verpakkingsmaterialen. Bij fritz-kola doen we dit bijvoorbeeld door in onze distributie de afstanden kort te houden en zendingen van bepaalde leveranciers te bundelen met andere producenten.

Het is echter belangrijk om onderscheid te maken tussen simpelweg bedrijfsprocessen optimaliseren en een diepgaande circulaire aanpak. Het verschil zit hem in perspectief
Circulariteit is een mindset
Het optimaliseren van bedrijfsprocessen zoals distributie kan bedrijven, naast verduurzaming, ook andere voordelen bieden, zoals kostenverlaging en verhoogde efficiëntie. Hierdoor heeft elk bedrijf met een productieketen belang bij circulariteit. Het is echter belangrijk om onderscheid te maken tussen simpelweg bedrijfsprocessen optimaliseren en een diepgaande circulaire aanpak. Het verschil zit hem in perspectief. Een circulair systeem is gebouwd op een analyse die de hele levenscyclus van een product van begin tot eind onder de loep neemt. Een analyse bovendien die niet alleen de interne processen binnen een bedrijf bekijkt, maar juist ook die van externe stakeholders, zoals leveranciers. Bedrijven zijn namelijk afhankelijk van deze partijen om de ecologische impact van hun circulaire systeem volledig te realiseren. De verschillende belangen en capaciteiten van stakeholders vormen daarmee een van de grootste uitdagingen voor een werkbare implementatie van circulariteit. Bij fritz-kola benadrukken we daarom het belang van betrokkenheid en samenwerking om circulariteit binnen de hele industrie te bevorderen.

Circulariteit vraagt om een brede herevaluatie van verschillende bedrijfsprocessen en samenwerking tussen interne en externe stakeholders. Door de levenscyclus van producten te optimaliseren en te streven naar hergebruik, kunnen we allemaal stappen zetten naar een duurzamere toekomst.

In Wat is ...? gaan we met bekende en minder bekende mensen op zoek naar wat hen motiveert om te ontdekken of we elkaar van daaruit weer kunnen vinden. Waarom we dit doen lees je in De ontdekking van de ander. Bekijk ook de introductie tot de circulariteitreeks of het overzicht van de serie Wat is circulariteit?
Dit artikel afdrukken