Het idee voor een maatschappelijk bewuste cola ontstond in een cafeetje in 2003. Mirco Wolf Wiegert en Lorenz Hampl, toen nog studenten, ergerden zich onder het genot van een pizza over het gebrek aan alternatieven voor de grote frisdrankmerken. Ze wilden een cola met meer smaak, meer cafeïne en zonder kunstmatige kleurstoffen.

Onomwonden ongezond: geen Fritz voor kids
“We profileren ons niet als een gezonde keuze,” vertelt Anna Grobe tijdens de eerste bijeenkomst met Nederlandse pers van Fritz Kola. “Onze originele Kola bevat suiker en een stevige dosis cafeïne (25 mg per 100 ml); dat is niet gezond, zeker niet voor kinderen. Daarom vermijden we bewust kindermarketing. Onze campagnes, gericht op maatschappelijke kwesties, zijn bedoeld voor volwassenen. We raden volwassenen ook aan om Kola met mate te drinken. Daarom produceren we in glazen flessen van 200, 330 en 500 ml. Zo blijft de smaak optimaal en voorkom je de verleiding om een hele literfles leeg te drinken. En als je liever minder suiker wilt, hebben we ook Fritz Kola Light en Fritz Kola Super Zero voor je.”

Duurzaamheid
Een glazen Fritz-flesje kan tot 50 keer opnieuw worden gevuld en is 100% recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Fritz Kola verhoogde het statiegeld van 8 naar 25 cent per fles om hergebruik te kunnen versnellen. Om dit verder te ondersteunen, sloot Fritz Kola zich aan bij de New European Reuse Alliance (New ERA), een initiatief dat streeft naar een circulaire toekomst die de wegwerpmaatschappij zo ver mogelijk achter zich laat.

Links gedachtegoed
In 2022 onderzocht Fritz Kola de economische situatie van Duitsers die statiegeldflesjes inzamelen. Door de stijgende kosten van levensonderhoud verzamelen meer dan 1.030.000 mensen flessen of blikjes om een klein extra inkomen te verdienen, gemiddeld €49 in de wintermaanden. Onder het Every Bottle Helps-initiatief zet Fritz Kola zich in voor een waardige benadering van deze inzamelaars. Ze plaatsten speciale houders waar flessen kunnen worden achtergelaten, om het inzamelen makkelijker en minder vernederend te maken. Dit initiatief is inmiddels uitgebreid naar 20 steden in Nederland met de Doneerring.

Kein Bier für Nazis
Fritz-Kola is niet bang om stevig politieke stelling te nemen, in tegenstelling tot menig voedingsmiddelbedrijf. Fritz-Kola’s meest gewaagde campagne tegen extreemrechts droeg de slogan ‘Kein Bier für Nazis’ (Geen bier voor nazi’s). Gelanceerd in 2017, rond de Duitse verkiezingen, was het doel om een sterk statement te maken tegen de opkomst van extreemrechts, waaronder de Alternative für Deutschland (AFD). De slogan werd breed verspreid via posters, billboards en sociale media. Een belangrijk onderdeel van de campagne was de samenwerking met bars, cafés en evenementenlocaties, waar het promotiemateriaal zichtbaar werd geplaatst om duidelijk stelling te nemen tegen extreemrechts.

Kortom, achter de ‘K’ van Kola schuilt een verhaal. Of dit progressieve, linkse gedachtegoed ook in verrechtst Nederland aanslaat, laat het marktaandeel van deze alternatieve Kola straks vanzelf zien.

Dit artikel afdrukken