Onzin, zei voedingsman Katan, het is maar een klein probleempje. Hij wist een nog veel groter probleem: alcohol!
Het nieuws verdween volkomen uit beeld: moeten we nu begrijpen dat een Red Bulletje helemaal niet zo'n probleem is?Vaag, maar menselijk
Hij werd uitgenodigd in RTL Late Night. Kennelijk om het te hebben over de energiedrankjes en de zorgen van de dokters. Maar hij vertelde de redactie dat die drankjes helemaal niet zo'n probleem zijn. Op TV mocht hij daarom honderd uit praten over de gevaren van alcohol. De redactie van Late Night zocht er zelfs een gesprekspartner bij voor Katan. Het werd detox-coach Jacqueline van Lieshout, iemand die van de wijn af is vanwege het hartinfarct van haar man. Die was gestopt met roken en daarom stopte zij met de wijn, een wat vage maar heel menselijke logica. Die partnerkeuze ging, mag ik vermoeden, geheel om Katan heen, want buiten de RTL-studio maakt hij het liefst gehakt van detoxers. (*: zie Update 2 hieronder)
Geen telefoontje
Maar .... het ging de dokters helemaal niet om alcohol of roken. Dat alcohol (en zeker roken) gevaarlijk is, wisten ze al, al doet Katan of dat niet zo is en alleen hij het weet.
De dokters vroegen aandacht voor energiedrankjes omdat ze zien dat nieuwe klachten hun spreek- en behandelkamers binnenrollen. Katan bagatelliseert dat. Even een telefoontje naar de dokters om te checken wat ze bedoelen, is er niet bij.
Lees het berichtje over energiedrankjes en bekijk de uitzending van RTL Late Night van 15 januari; kijk via het linkje vanaf het begin om de lichaamstaal mee te krijgen; dat kost je minder dan 10 minuten. RTL Late Night zette de dokters voor gek en gaf twee mensen met een mening waar ze vol van zijn alle ruimte om oud nieuws op te dienen alsof het een ontdekking was.
Het nieuws verdween volkomen uit beeld: moeten we nu begrijpen dat een Red Bulletje helemaal niet zo'n probleem is? Staatssecretaris Blokhuis wil onderzoek laten doen (zie de uitzending). Katan lacht hem nog net niet helemaal weg, maar stuurt het publiek in ieder geval het bos in.
UPDATE 13.45u: Vandaag werd bekend dat de Britse supermarkten Asda en Aldi, in navolging van Morrisons, de verkoop van energiedrankjes aan jongeren onder de 16 verbieden.
UPDATE *, 20/1 17:15u: Op onze Facebookpagina vertelde Jacqueline van Lieshout hoe ze in de uitzending kwam. Ze werd, geheel los van Katan, uitgenodigd vanwege haar boek Ontwijnen (met online ontwijn-aanpak). Logisch dus, dat zij over alcohol sprak. Katan koos zijn eigen weg. Over energiedrankjes zegt Van Lieshout: "hoe meer de gevaren daarvan aan het licht komen, hoe beter!"
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Meestal komen schoolkinderen in groepjes naar de supermarkt en er hoeft er maar 1 minimaal 14 jaar te zijn. Mogen die kinderen dan maar 1 drankje kopen?
Inderdaad, Dick: complimenten dat AH "iets" deed!
Alleen de halve liters stuiterdrank van B-merken (met hoogstwaarschijnlijk lagere opbrengst/m2) staan niet meer bij de AH-kassa's: KASSA!
En de AH-tabaksdisplay is het eerste waar je bij Albert Heijn als (replacement) roker
en tabaksverslaafde zo lekker comfortabel snel & makkelijk tegenaan loopt:
Volksgezondheid boven verkoopcijfers: een "servicedesk" the royal AH-way!
"Gewoon", bij Albert Heijn!
Leuk, AH, die suikerreductie!
Maar hoeveel heeft u het afgelopen VIJF! jaar nu aan carcinogenen gereduceerd?
AH was de markt voor: al begin augustus 2016 door het ontschappen van de grootverpakkingen. Tuurlijk, de blikjes staan er nog. Maar zeg niet, dat de Zaanse super niets deed.
De enige mogelijkheid die achterblijver AH nu nog rest om LIDL koninklijk te overtroeven. en ook ECHT zijn verantwoordelijkheid te nemen als "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer", die volksgezondheid boven verkoopcijfers stelt, zoals we CBL-man Marc Jansen hoorden verkondigen:
Stoppen met sigaretten, en een minimumleeftijd voor stuiterdrankjes van 16 of 18 jaar.
Als AH zou ik er toch ook niet op gaan zitten wachten tot bijvoorbeeld een prinses Laurentien met kindervertegenwoordigers in Zaandam - en dan ook nog eens passend koninklijk! -
na VIJF jaar OPNIEUW moet komen uitleggen dat het NOT DONE is N.B. als HOFleverancier,
om sigaretten te blijven verkopen, die dan zelfs ook nog eens sjoemelkankerstokken blijken te zijn!
AH houdt zich niet eens aan de display-ban die in 2013 werd afgesproken.
Waar blijven de in dat convenant afgesproken wettelijke maatregelen, meneer Blokhuis?
P.S.: Twee derde van de NL-bevolking wil tabak niet langer in de tankshop en in de supermarkt.
Waar wacht u nog op, Albert Heijn, JUMBO, en meneer Blokhuis?
BTW: om het toch ook nog weer even over Katan's alcohol-zorgen te hebben:
dat continue supergestunt met hele kratten bier is ook een uitstekende manier
om o.a. de jeugd op Waddencampings eerste-vakantie-coma's te laten leren zuipen.
Vorige week woensdag was dat: Lidl overtroefde Aldi binnen een uur. Heel bijzonder. Mogelijk waren ze het al van plan.
Een trend tekent zich af: discount vernieuwt niet alleen zijn winkels en assortiment, maar toont zich ook meer en meer marktleider in houding.